Három napig kutattak az Indonézia légterében vasárnap eltűnt utasszállító gép után, a keresést még a szárazföldi területekre is kiterjesztették, ám a repülőgép roncsaira végül a tengeren találtak rá. A vízen úszó poggyászok és mentőmellények között a katasztrófa áldozatait is megtalálták.
A mentőcsapatok megerősítették, hogy a talált roncsok a vasárnap eltűnt repülőjük darabjai, jelentette be az AirAsia sajtótájékoztatón. Mint jelezték, a kutatómunkálatok folytatódnak, a törmelékdarabokat vizsgálják.
Joko Widodo indonéz elnök bejelentette, hogy a kutatás és mentés folytatódik, minden erővel próbálják megtalálni az utasokat és a személyzet tagjait. Az elnök emellett köszönetet mondott a keresésbe bekapcsolódó országoknak. Azt egyelőre még nem tudni, miért zuhant le a gép.
Már korábban is azt mondta a kutatás vezetője a Reutersnek, hogy 95 százalékban biztos benne, hogy a borneói partoknál, a Karimata-szorosban az eltűnt AirAsia gép darabjait találták meg. A gépdarabokat, roncsokat összegyűjtik, és az indonéz Pangkalanbun városába küldik. A víz felszínén úszó törmelékek között többek között egy utasoldali ajtót és egy csomagtéri ajtót találtak meg.
Hivatalos sajtótájékoztatón elmondták, hogy az indonéz légierő Hercules repülője egy víz alatti tárgyat fedezett fel, ami megfelelhet a repülő alakjának. Több kutatóhajó is a helyszínre indult, legalább húsz búvár áll készenlétben, hogy lemerüljön.
A keresést végző repülőgépekről, a vízen úszó poggyászok és mentőmellények között emberek alakját vélték felfedezni.
Azt gondoltuk, hogy az utasok még életben vannak, és segítségért integetnek nekünk, ám amikor közelebb értünk, már láttuk, hogy halottak
– mesélt az egyik másodpilóta. A Bun Tomo indonéz hadihajó már 40 holttestet talált.
A helyi indonéz tévében a vízben talált áldozatokról is mutattak képeket. Az egyik tévé elnézést kért, amiért a helyi tévétől figyelmeztetés nélkül átvették az áldozatokat mutató képeket, miközben a hozzátartozók a surabayai reptéren még reménykedtek. Az indonéziai elnök a reptéren találkozik a hozzátartozókkal.
Figyelem, az alábbi videó sokkoló képeket is tartalmaz!
Helyi idő szerint kedden a reggeli órákban újrakezdődött a kutatás a gép után. Az indonéziai kutatócsoportot vezető Bambang Soelistyo közölte, hogy kiterjesztik a kutatási területet a tengeren Belitung sziget térségében, de keresni fogják a gépet Kalimantan sziget nyugati részén is.
Összességében tízezer négyzetmérföldes területet terveztek átfésülni a nap folyamán. A térségben sekély, 50-100 méter mély a tenger, ami növelte a keresés sikerének a valószínűségét.
A kutatásban Indonézia, Ausztrália, Malajzia, Szingapúr és Dél-Korea harminc hajója és 15 repülőgépe vesz részt. Az amerikai hadsereg bejelentette, hogy kedden, Indonézia kérésére a Sampson nevű rombolóját küldi a térségbe, és a levegőből, a víz felszínén és a tenger mélyén is segíteni fogja az eltűnt gép utáni kutatást.
Az AirAsia gépe vasárnap Surabayából Szingapúrba tartott. A jakartai légi irányítás radarképernyőiről helyi idő szerint reggel 6 óra 17 perckor tűnt el. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor a repülőgép a Jávai-tenger fölött, Kalimantan (Borneó) és Jáva között repült. A malajziai székhelyű fapados társaság gépének fedélzetén 162-en tartózkodtak, javarészt indonéz állampolgárok. A gép pilótája indonéz, másodpilótája pedig francia volt.
A pilóta nem adott le vészjelzéseket, de közvetlenül az eltűnés előtt engedélyt kért a repülésirányítóktól arra, hogy nagyobb magasságba emelje a gépet. Az engedély megadása váratott magára, mert hét másik gép tartózkodott a közelben, időközben pedig a gépnek nyoma veszett. Repülési szakértők szerint nem ritka, hogy ebben térségben repülő gépek hasonló kéréssel fordulnak a repülésirányítókhoz, elkerülendő a gyakori viharokat.
A Jáva-tenger hőmérséklete ezidőtájt viszonylag meleg, a katasztrófa óta azonban eltelt több mint 40 óra.
A gép eltűnése újabb baljós eset a malajziai légi közlekedés számára, amely több tragédiát élt meg az idén. A Malaysia Airlines állami légitársaság egyik utasszállítója márciusban tűnt el az Indiai-óceán felett 239 emberrel a fedélzetén. Máig nem tudni, hogy mi történt vele, azóta is keresik.
Négy hónapra rá, júliusban ugyanennek a légitársaságnak az utasszállítója zuhant le a háború sújtotta Kelet-Ukrajnában. A katasztrófában 298-an vesztették életüket. Még nem ért véget a tragédia okainak kivizsgálása, de a Nyugaton azt feltételezik, hogy oroszbarát szakadárok lőtték le tévedésből a gépet Buk típusú orosz légvédelmi rakétával.