A francia Alpokban lezuhant Germanwings-járat fekete dobozának hangfelvételeiből arra a következtetésre jutottak a baleset okait vizsgálók, hogy az egyik pilóta elhagyta a pilótafülkét még a gép süllyedése előtt, és később már nem tudott visszamenni a kabinba – írja a New York Times.
A lapnak egy, a vizsgálatban részt vevő, magas rangú katonai tisztségviselő elmondta, hogy a két pilóta párbeszéde a Barcelona és Düsseldorf közti út első felében „nagyon kellemes és nagyon nyugodt” volt. Ezután a hangfelvételekből az derült ki, hogy az egyikük kiment a fülkéből.
„A kint lévő férfi először halkan kopogtatott, de nem érkezett válasz. Aztán erősebben ütögette az ajtót, de arra se jött válasz. Aztán soha többé nem érkezett már válasz" – mesélte a nyomozó, aki nem fedi fel kilétét, mert hivatalosan nem nyilatkozhat, amíg tart a vizsgálat.
„Azt is lehet hallani, ahogy megpróbálják betörni a fülke ajtaját" – mondta.
Sok kérdés még ezután az információ után is megválaszolatlan, nem lehet tudni például, hogy vajon miért ment ki a pilótafülkéből a férfi, és hogy miért nem nyitotta ki a másik az ajtót.
„De egy biztos: a becsapódás előtti időben az egyik pilóta egyedül volt bent, és nem nyitotta ki az ajtót."
A Germanwings anyavállalata, a Lufthansa szóvivője azt közölte: nem tudja megerősíteni az amerikai lapban megjelent információk hitelességét. „Mi nem kaptunk a hatóságoktól olyan információkat, amelyek megerősítenék a lapjelentést, és további információkra várunk. Nem fogunk részt venni a baleset okaival kapcsolatos találgatásokban” – mondta a szóvivő. Külön hangsúlyozta, hogy a katasztrófa okainak vizsgálatával nem a légitársaság, hanem az illetékes hatóságok foglalkoznak. Megjegyezte viszont, hogy a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadások óta a pilótafülkék ajtaját nem lehet kívülről kinyitni.
Ebből a videóból kiderül, hogy működik a pilótafülkék ajtaja:
A Wired magazin szerint januárban a Delta Airlines egyik járatán történt olyan, hogy beragadt a pilótafülke ajtaja, de ekkor a másodpilóta vészjelzést adott le, értesítette az utasokat és a személyzetet, majd biztonságosan letette a gépet egy reptéren. A Germanwings-gépről viszont egyáltalán nem adtak le vészjelzést.
Szerda délután jelentették, hogy használható adatokat sikerült kinyerni az első fekete dobozból, annak ellenére, hogy megsérült. Az első fekete doboz a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket és zajokat rögzítette, és kedden délután öt órakor találták meg.
A gép lezuhanásának felettébb szokatlan körülményei miatt a fekete doboz adatainak rendkívül nagy jelentősége van abban, hogy kiderítsék, mi történt. Az Airbus A320-as gép jó időjárási körülmények közt repült rutinútvonalon, amikor egyszer csak eddig érthetetlen okokból elkezdett folyamatosan veszíteni a repülési magasságából, és tízperces ereszkedés után az Alpok szikláinak ütközött. Olyan erővel csapódott be, hogy a gép apró darabokra hullott szét, felismerhetetlenségig roncsolódott minden darabja és a holttestek is, ebből arra következtetnek, hogy nem a levegőben robbant fel.