Az orosz média jelentése szerint kigyulladt egy tengeralattjáró, és meghalt a tizennégy fős legénység. A védelmi minisztérium megerősítette a történteket.
Vlagyimir Putyin orosz elnök „nagy veszteségnek” nevezte tragikus balesetet, hozzátéve, hogy az elhunytak között két olyan kapitány is van, aki Oroszország hőse kitüntetést kapott.
A Moscow Times szerint baleset még hétfőn történt, az RT pedig úgy tudja a tüzet sikerült megfékezni, és a legénység halálát füstmérgezés okozta.
Nukleáris meghajtású volt a balesetet szenvedett orosz tengeralattjáró, amelynek fedélzetén tizennégy tengerész meghalt - közölte az RBK orosz hírportál alapján az MTI. Az RBK értesülései szerint egy ASZ-12-es Losarik típusú tengeralattjáróról van szó.
A norvég Sugárzási és Nukleáris Biztonsági hatóság időközben közölte, hogy a Barents-tengeren történt balesetet követően nem regisztráltak kirívóan magas sugárzási szintet a régióban.
"Vizsgálatokat végeztünk, de nem figyeltünk meg túl magas sugárzást a térségben" - közölte Per Strand, a norvég hatóság vezetője a Reuters hírügynökséggel. Azt mondta: az orosz hatóságok arról tájékoztatták, hogy gázrobbanás történt a tengeralattjáró fedélzetén.
Mint arról négy éve beszámoltunk, ezt a kísérleti orosz tengeralattjárót egy autós újság buktatta le véletlenül (vagy nem véletlenül). A kép ugyanis a Top Gear autós magazin oroszországi kiadásának címlapján tűnt fel. Eredetileg a Mercedes-Benz GL450-et akarták címlapra tenni, és ez sikerült is – csakhogy a fotó a Fehér-tenger mellett készült, és a háttérben látszik az AC–12. És hiába nem a tengeralattjáró van a fókuszban, valószínűleg ez az egyik legjobb minőségű kép, amit valaha készítettek a Losharikről.
Az AC–12 jelű tengeralattjáró – becenevén Losharik – létezéséről már eddig is tudtak, de de normális fotót senki nem készített róla. Az ismert adatok alapján a Losharik atom-tengeralattjáró, vagyis saját nukleáris reaktora van, és akár 1000 méter mélységbe is lemerülhet. A fejlesztését még a nyolcvanas években indították, de 1988-ban elfektették, mivel problémák akadtak a finanszírozással – ez nem meglepő, akkoriban omlott össze a Szovjetunió. A Losharikből 2003-ban már létezett működő példány, de azóta sem tudunk róla semmit. A jármű legalább 60 méter hosszú, 25 személyt tud szállítani, és a merülési képességei félelmetesek lehetnek. Ugyan nem sikerült bizonyítani, hogy a Losharik csinálta, de 2012-ben észleltek egy ismeretlen tengeralattjárót, ami 2000-2500 méter mélységben haladt a Jeges-tengeren.
Az orosz védelmi tárca nem ismertette a július 1-jén balesetet szenvedett jármű típusát, sem meghajtásának módját, mindössze annyit közölt, hogy a tengerészek tudományos-kutatási célokat szolgáló mélytengeri merülőjárművön keletkezett tűz miatt vesztették életüket.
A hírek alapján a hadsereg részére mélytengeri küldetést teljesítő kutatótengeralattjárón történt a tragédia Oroszországtól északra, Murmanszk tartományban. Azt egyelőre nem tudni, hogy mi okozta a tüzet vagy robbanást, de a tengeralattjárót az orosz hadsereg kikötőjébe, Szeveromorszkba vitték, és a történtek miatt hivatalos vizsgálat indult.
2000-ben már történt egy orosz tengeralattjáró-tragédia: a Kurszk atomtengeralattjáró teljes legénysége, 118 ember veszett oda. A Kurszk a legfejlettebb orosz tengeralattjárók egyike volt: arra tervezték, hogy elbírjon egy amerikai repülőgép-hordozóval és annak teljes kíséretével.