Újabb incidens történt a világ egyik legfontosabb vízi útján, a Perzsa- (Arab-) öböl bejáratát jelentő Hormuzi-szorosban, amelyen keresztül a Közel-Kelet olajforgalmának jelentős része bonyolódik.
Az Iráni Forradalmi Gárda most egy brit zászló alatt közlekedő olajszállító tankert foglalt le, jelentette be az iráni média. A Stena Impero nevű hajó tulajdonosa, a Stena Bulk és a hajótér kereskedelmi hasznosításáért felelős cég, a Northern Marine Management péntek este Londonban kiadott közös tájékoztatása szerint a 2018-ban épült, 49 683 tonna vízkiszorítású tartályhajót nem azonosított kis naszádok és egy helikopter közelítette meg, miközben a Hormuzi-szoroson kelt át.
A két vállalat közleménye szerint a Stena Impero nemzetközi vizeken haladt. A tájékoztatás szerint a két cég jelenleg nem tud kapcsolatba lépni a hajóval, amely északi irányba fordult és Irán felé tart. A közlemény szerint a fedélzeten 23 fős legénység tartózkodik; személyi sérülésről nem érkezett hír. A két vállalat közölte, hogy szoros kapcsolatban áll az ügyben a brit kormánnyal.
A tankert a Forradalmi Gárda közleménye szerint azért foglalták le, mert "nem tartotta a tiszteletben a nemzetközi tengeri hajózás szabályait". A fegyveres testület Sepahnews nevű internetes oldalán kiadott közlemény azt is hozzáteszi, hogy a Perzsa- (Arab-) öböl partján fekvő Hormuzgán dél-iráni tartomány parti őrsége értesítette őket, írja az MTI.
Jeremy Hunt brit külügyminiszter azt mondta pénteken: London nem tervez katonai akciót a tartályhajó kiszabadítására, de annak azonnal elengedését követeli az iráni hatóságoktól. Londoni elemzői vélemények szerint amerikai katonai beavatkozás sem valószínű.
Irán közlése szerint hatóságai azért foglalták le előző nap a Hormuzi-szorosban a Stena Impero brit tartályhajót, mert balesete volt egy iráni halászhajóval. Az iráni halászhajó vészjelzést adott le, de a Stena Impero nem vett erről tudomást - közölte Allahmorad Afifipur, Hormuzgán tartomány kikötői és tengeri hatóságának vezetője szombaton a Farsz hírügynökséggel. A brit hajó legénységének mind a 23 tagja jelenleg a bandar-abbászi kikötőben van hajóján, és az eset kivizsgálásának végéig ott marad - tette hozzá. Arról nem számolt be, hogy milyen baleset történt.
A Stena Impero tulajdonosa, a Stena Bulk és a hajótér kereskedelmi hasznosításáért felelős cég, a Northern Marine Management péntek este Londonban kiadott közös tájékoztatása szerint hajójuk nemzetközi vizeken haladt, balesetről nem tettek említést.
Közben magyar idő szerint péntek este kilenckor egy második lefoglalt tankerhajóról adott hírt a CNN, de később ezt cáfolták. Az viszont igaz volt, hogy egy libériai felségjelzésű MV Mesdar tankert fél órával a brit hajó után megállítottak az iráni hatóságok, de magyar idő szerint este 11-kor a libériai zászló alatt közlekedő tanker folytathatta útját, elhagyva az iráni vizeket, írja frissítésében a CNN.
Donald Trump amerikai elnök egy sajtótájékoztatón arról beszélt, felveszi a kapcsolatot az Egyesült Királysággal, és hozzátette, hogy egyelőre nem egyértelmű, hogy csak egy, vagy már két hajóról van szó. Trump szerint ezek a történések csak azt erősítik meg, hogy igaza volt korábban Iránnal kapcsolatban:
csak a gond van velük.
A mostani feszültség előzménye, hogy július elején Gibraltárban a brit hatóságok lefoglalták a Grace 1 nevű iráni tartályhajót. Teherán akkor azt követelte Nagy-Britanniától, hogy azonnal engedje szabadon a lefoglalt iráni járművet, és kalózkodásnak minősítette az incidenst, mivel szerintük a hajó nemzetközi vizeken haladt, amikor lefoglalták. A brit hatóságok azzal indokolták a lépést, hogy gyanújuk szerint a hajó Szíriába akarta szállítani rakományát - kétmillió hordó kőolajat - , megsértve az Európai Unió által az Egyesült Államok kérésére a szíriai rezsimmel szemben bevezetett szankciókat.
A történtek után a teheráni brit nagykövetet bekérették a külügyminisztériumba, az iráni Forradalmi Gárda egyik parancsnoka pedig nyilvánosan azt mondta, hogy Iránnak kötelessége lefoglalni egy brit olajszállító hajót, ha nem engedik el az ő tankerüket.
A gibraltári legfelsőbb bíróság azonban július 19-én további harminc nappal - augusztus 20-ig - meghosszabbította a Grace 1 lefoglalását. Fabian Picardo gibraltári főminiszter korábban Londonban találkozott az iráni kormány képviselőivel a konfliktus enyhítése érdekében, de nem ért el eredményt. A gibraltári hatóságok óvadék ellenében azóta szabadon engedték a hajó indiai legénységét, a kapitányt és három tisztet.
A tankerek ügye egy olyan időszakban élezi ki a konfliktust Irán és Nagy-Britannia között, amikor Irán az Egyesült Államokkal is a katonai konfliktus szélére sodródik. Donald Trump elnök július 18-án jelentette be, hogy lelőttek egy iráni drónt a Hormuzi-szorosban, miután 900 méterre megközelített egy amerikai hadihajót. Iránt tagadta az eset megtörténtét.
(Coverkép: Hormuzi-szoros, 2019. július 19. A Stena Bulk hajózási vállalat 2018. október 2-i felvétele a tulajdonában levő Stena Impero nevű brit tartályhajóról. Fotós: Tommy Chia, ügynökség: MTI/MTVA, forrás: MTI/EPA/STENA BULK)