Index Vakbarát Hírportál

Repül a, repül a... repülő?

2020. november 22., vasárnap 17:43

Az amerikai fegyveres erők repülőeszközeiről közölt lesújtó kritikát az ellenőrzésüket végző szervezet – írta meg a military.com a Business Insiderre hivatkozva.

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Government Accountability Office – GAO) által elemzett 

46 típus közel fele több mint 15 százalékkal maradt el a megcélzott hadrafoghatósági szinttől.

 A 19 típusból 11 fajta eszköz 25 százalékkal vagy még többel maradt le. Ebben a csoportban annyira rossz volt az arány, hogy nyilvánosságra sem hozták, mely típusokat érinti a probléma.

A 2011 és 2019 közötti időszakban mindössze három típus érte el többször a légierő által megkívánt készenléti szintet. A tisztességben megvénült UH–1N Huey volt az egyetlen, amely a vizsgált időszakban folyamatosan a megkívánt mértékben állt rendelkezésre.

A jelentés leglesújtóbb része a kritikus fontosságú vadászbombázó-típusokra vonatkozik. A vizsgált időszakban a két fő típus, a légierő F–22 Raptorja, illetve a haditengerészet F/A–18E/F Super Hornetje sem érte el egyszer sem a megkívánt hadrafoghatóságot. A fő okok között az előre nem látott javításokat, az alkatrészhiányt és a csökkenő gyártási kapacitást nevezték meg.

Bár a pontos számok titkosak, annyi bizonyos, hogy 2018 szeptemberében az akkori védelmi miniszter utasította a haditengerészetet és a légierőt, hogy a létfontosságú sugárhajtóműves típusok, az F/A–18, F–35, F–22 és az F–16 esetében érjék el a minimum 80 százalékos szintet, azonban a GAO-jelentés szerint mindössze az új F–35 teljesítette a célt, de az is csak időszakonként. A másik három típus képtelen volt erre.

Természetesen nem csak az amerikai fegyveres erők küzdenek hasonló gondokkal. Néhány évvel ezelőtt bombaként robbant a hír a német Luftwaffe repülőeszközeinek alacsony hadrafoghatóságáról.

Rovatok