Máris ellenállásba ütközik a német Zöldek elképzelése a fapados járatok visszaszorításáról.
Kevésbé lesznek vonzók az olcsó, fapados járatok, ha a Zöldek hatalomra kerülnek – ezt lengette be Annalena Baerbock.
Elvben támogatja a rövid távú járatok betiltását például az olyan népszerű nyaralóhelyekre, mint Mallorca – nyilatkozta a párt kancellárjelöltje a nagy példányszámú bulvárlap vasárnapi kiadásnak, a Bild am Sonntagnak.
Olaf Scholz szintén korlátozná az olcsó járatokat. A szociáldemokraták (SPD) jelöltjének nézete mégsem váltott ki olyan heves reagálásokat, mint Baerbock nyilatkozata, aki azonnal a bírálatok kereszttüzébe került Angela Merkel kancellár konzervatív szövetsége és a légi közlekedési ágazat részéről egyaránt.
Az emberek ott nyaralnak, ahol akarnak. A járatok megadóztatása az éghajlati változásokra tett hatásuk figyelembevételével azonban véget vetne az ultraalacsony viteldíjaknak
– utalt a német nyaralók körében népszerű mediterrán szigetre 29 euróért (tízezer forintért) induló járatokra Baerbock.
A negyvenéves politikus bírálta a repülőgép-üzemanyag állami támogatását, miközben a hosszú távú vasúti utazás a csúcsidőszakban, például a nyári szabadságok idején drágul.
„Aki családostul utazik vonattal, annak mindenképpen kevesebbet kellene fizetnie, mint egy rövid távú repülőútért – mondta. – A jövőben nem lenne szabad több rövid távú járatnak működnie” – tette hozzá Baerbock.
„Rossz megközelítésnek” nevezte a rövid távú járatok betiltását és az árak erőteljes emelését Ulrich Lange, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a bajor testvérpárt, a Keresztényszociális Unió (CSU) szövetségének szóvivője.
A légi közlekedésnek hozzá kell járulnia az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez, az ágazatnak azonban alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatával kellene elérnie a karbongáz-mentesítést – idézi Langet az RND hírügynökség.
A légi közlekedésnek megfizethetőnek kell maradnia. Ellenkező esetben a tehetősek kiváltsága lesz.
„Ezt a CDU/CSU nem fogja megengedni” – figyelmeztetett a kormánykoalíció szóvivője.
A légi közlekedési ágazat szerint Baerbock megállapításai megbuknának egy tényellenőrzésen. A kerozin adóemelése nem csökkentené a kibocsátást, hanem egyszerűen átterelné a forgalmat Németországból „a Boszporuszon és a Közel-Keleten működő szolgáltatókhoz” – áll a német légiforgalmi szövetség közleményében.
Emlékeztettek arra is, hogy a korábbi adóemelések nem vetettek véget az ultraolcsó viteldíjaknak, ezért arra szólították fel a német kormányt, hogy szorgalmazza a viteldíjak uniós szabályozását.
Az egész EU-ra kiterjedő tilalmat kellene bevezetni a repülőjegyeknek az adók, pótdíjak és illetékek alatti áron történő értékesítésére
– hangoztatta a szövetség.
Baerbocknak reális esélye van arra, hogy Merkel utóda legyen. Azt mondta: első számú prioritásnak tartja a klímavédelmi intézkedéseket, köztük az új épületek kötelező felszerelését napelemekkel.
A jelenlegi közvélemény-kutatások szerint koalíció jöhet létre a Zöldek és a CDU/CSU, illetve a Zöldek, az SPD és a liberális FDP között is.
(Borítókép: Sean Gallup / Getty Images)