A belarusz állami televízióban leadott reklámok csaknem kétharmadát nyugati nagyvállalatok hirdetései teszik ki, miközben a csatornákból ömlik az állami propaganda – állapította meg a Libereco német–svájci jogvédő szervezet.
A több mint tíz éve a belarusz emberi jogokkal foglalkozó szervezet egy hétig vizsgálta három állami televíziócsatornában, a Belarusz 1-ben (Беларусь 1), az ONT-ben (ОНТ) és az SZTV-ben (СТВ) főműsoridőben leadott reklámokat.
A jogvédő csoport jelentésében arra jutott:
a 847 reklám csaknem kétharmadát, 63 százalékát nyugati cégek reklámjai tették ki.
A maradék 25 százalék belorusz hirdetés, a többi 12 pedig orosz, indiai és török termékek reklámja volt.
A reklámokat ráadásul – a német–svájci szervezet szerint propagandát sugározó – állami híradó és politikai programok előtt, közben és után adják le.
A nyugati cégek közül az amerikaiak adják a legtöbb reklámpénzt „az állami propaganda szponzorálására”. Toronymagasan vezet a hirdetések számát tekintve a háztartási cikkeket áruló Procter & Gamble (tisztítószerek, fogkrémek), de a Coca-Cola és a Colgate-Palmolive sem panaszkodhat a nekik jutott reklámidőre. Az európai cégek közül mások mellett a dán Carlsberg, a francia L’Oréal és Sanofi,
továbbá a magyar Richter Gedeon
reklámozza termékeit.
Marco Fiber, a Libereco vezetője szerint „az utolsó PR-menedzsernek is tisztában kell azzal lennie, hogy Aljakszandr Lukasenka rezsimje saját állampolgárait terrorizálja”, de ez látszólag egyáltalán nem érdekli a nyugati cégeket. Fiber kijelentette: ezek a cégek „morális csődöt mondtak”.
Az ügyben megkerestük a Richter Gedeon Zrt.-t, amelynek PR- és kormányzati kapcsolatok osztálya az alábbi közleményt továbbította az Indexnek:
A tévéhirdetésekről minden piacunkon kizárólag szakmai indokok alapján döntünk, nem pedig politikai szempontok szerint. A médiavásárlást jellemzően helyi ügynökségen keresztül intézzük, amelyek a médiamix összeállításánál, a csatornák kiválasztásánál azt tartják szem előtt, hogy megfelelő elérést biztosítsanak a hirdetés számára.
Vélhetően nem véletlenül akasztották fel Vitalij Sisovot, az ukrajnai belarusz menekülteket segítő szervezet vezetőjét Kijevben.
Grigorij Azarjonok médiaszemélyiségnek a német–svájci szervezett által vizsgált Fővárosi televízióban, az SZTV-ben van politikai műsora, amelyben a rezsim álláspontját ismerteti propagandisztikus eszközökkel, uszító és gyűlölködő tartalommal. A kijevi parkban, arcsérüléssel, felakasztva megtalált Sisov tragédiája kapcsán járta be a világhálót Azarjonok műsorának az a szegmense, amelyben
ellenzékiek felakasztását sürgeti.
Teszi ezt ráadásul úgy, hogy ellenzéki belaruszok arca mellett egy kötélhurok látható a műsorvezető mögötti képernyőn, majd egy kétperces zenés videóban, amelyben ismert ellenzékieket – köztük a Litvániába menekült, az augusztusi elcsalt elnökválasztás lehetséges győztesét, Szvjatlana Cihanouszkaját – mutatnak, Istenhez „fohászkodnak”, hogy büntesse meg az „árulókat”.
Belaruszt tömegtüntetések rázták meg a tavaly augusztusi, széles körben elcsalt választást követően, amelyen a 27 éve regnáló Aljakszandr Lukasenka aratott fölényes győzelmet. A tiltakozásokra brutális megtorlással reagált a hatalom: mintegy negyvenezer embert tartóztattak le, sokakat megkínoztak a börtönben. Ezért belaruszok tucatjai hagyták el hazájukat, menedékre lelve Litvániában, Lengyelországban és Ukrajnában.