Nincs üzemanyaghiány. Tartálykocsi-vezetőből van kevés. Nincs, aki a kutakat ellássa. Az autósoknak ésszerűen kellene viselkedniük, és csak akkor tankolniuk, amikor éppen szükségük van az üzemanyagra – erre kérte fel a lakosságot a brit közlekedési miniszter.
Grant Shapps a töltőállomásoknál kígyózó sorok és a bezárt kutak miatt próbálta nyugtatni a briteket. A benzinkutak megrohamozásáért a Közúti Fuvarozók Szövetségét okolta. A helyzet javítása érdekében egy, a kamionsofőrök ideiglenes vízumát is magába foglaló intézkedéscsomagot helyezett kilátásba.
Üzemanyag ugyanis van bőven. Ezt maga a tárcavezető is megerősítette, miután ellenőrizte a szigetország hat finomítóját és 47 tárolóközpontját. Csak épp nincs, aki elszállítsa.
Ennek következtében a kutak 50-90 százaléka elapadt – idézte a BBC a benzinkereskedők szövetségének adatait.
A kamionsofőrök hiánya nem új keletű. A közúti fuvarozókkal tartott miniszteri találkozót követő „felelőtlen tájékoztatás” váltotta ki a sorban állást – hangoztatta a miniszter.
A Közúti Fuvarozók Szövetségének vezetője ugyanis szelektíven kiszivárogtatta a tehergépkocsi-vezetők létszámhiányáról szóló adatokat az üzemanyag-szolgáltatóknak – írta a Mail on Sunday.
Az Egyesült Királyságban számos benzinkút ideiglenesen bezárt, a BP és az Esso pedig benzin- és gázolajhiányra figyelmeztetett – jelentette az ITV.
A BP már napokkal ezelőtt kénytelen volt néhány benzinkútját bezárni, miután nem érkezett szállítmány. A Tesco töltőállomások „elenyésző része” szintén érintett – közölte a telephelyeket üzemeltető tulajdonos ExxonMobil.
* Queues to get into @Tesco petrol station in #Ferndown this morning. Access down Spinneys Lane is currently blocked by traffic * #panicbuying #PaniceAtThePumps pic.twitter.com/lPc7otPeU0
— Dorset View (@Dorset_View) September 24, 2021
A Sainsbury's szupermarket közleménye szerint „nagyon nagy az üzemanyag iránti kereslet”, a Morrisons „gyorsan változó helyzetről” számolt be, ezért megfeszített erővel dolgozik azon, hogy nyitva tartsa a kutakat. Az Asda 30 fontban (12,5 ezer forintban) korlátozta az üzemanyag-vásárlást.
A BP az üzemanyag-szállítások korlátozására készül – jelentette be a cég kiskereskedelemért felelős vezetője. A kormánynak sürgősen orvosolnia kellene a helyzetet, amit Hanna Hofer „rossznak, nagyon rossznak” nevezett.
Miután többórás, kilométeres sorok alakultak ki a benzinkutaknál, már a hadsereg segítségét mérlegelik az üzemanyag-válság elhárítására.
Boris Johnson akár a katonákat is mozgósíthatja, hogy benzint és gázolajat szállítsanak a brit kutakra – írta a Daily Mail. A válság annyira súlyos, hogy a versenytörvényeket felfüggesztették. Következésképpen Shell és a BP megoszthatják sofőreiket.
Az üzemanyaghiány miatt az alkalmazottak tömegesen térnek vissza az otthoni munkavégzésre – alig néhány héttel azután, hogy a kormány feloldotta a járvány okozta korlátozásokat.
A navigációs alkalmazások adataiból kiderült, hogy ma minden nagyobb brit városban csökkent a torlódások száma.
Több iskola bejelentette: visszatérnek a járvány idején alkalmazott online oktatáshoz, ha a tanárok nem tudnak eljutni munkahelyükre. Ráadásul sok szülő sem tudja iskolába vinni a gyermekét.
Számos benzinkút a nemzeti egészségügyi szolgálat, az NHS dolgozóit részesíti előnyben egy különleges, kétórás szakaszban, amikor a tankoláshoz az egészségügyben dolgozóknak igazolványt kell felmutatniuk.
A tehergépkocsi-vezetők hiánya az elmúlt hónapokban számos iparágnak okozott problémát, a szupermarketektől a gyorsétteremláncokig.
Most a kutak apadnak el.
„Azok a töltőállomások, amelyek teljesen még nem ürültek ki, részben már üresek, és hamarosan kitehetik az »Elfogyott« táblát” – nyilatkozta a benzinkereskedők szövetségének elnöke.
„Rengeteg üzemanyag van az országban, csak éppen az autósok számára rossz helyen” – tette hozzá Brian Madderson.
A Logistics UK fuvarozási ágazati csoport becslése szerint az Egyesült Királyságban durván 90 ezer kamionsofőrre van szükség. A hiányt a világjárvány, az adóváltozások, a brexit, az elöregedő munkaerő, valamint az alacsony bérek és a rossz munkakörülmények csak súlyosbítják.
A munkáspárti vezető szerint a helyzet „a tervezés teljes hiányáról” tanúskodik. „Tudtuk, hogy az EU-ból való kilépésünkkor szükség lesz egy tartaléktervre a helyzet kezelésére” – mondta Sir Keir Starmer.
„Elég vízumot kell kiadnunk ahhoz, hogy fedezzük a szükséges számú járművezetőt” – válaszolta Sir Keir arra kérdésre, hogy behozna-e százezer sofőrt Nagy-Britanniába.
A közlekedési miniszter nem akarja nehéz helyzetbe hozni a brit munkavállalókat azzal, hogy külföldieket enged az országba, de nem fogja „tétlenül nézni, hogy sorok alakuljanak ki”.
A kormány hosszú távon nem szándékozik a tengerentúli munkaerőre támaszkodni, de rövid távon – az emberek megnyugtatása érdekében – cselekvésre kényszerül – mondta Shapps.
A szigetországban a többi között emelik a sofőrök bérét, és 5000 ideiglenes vízumot osztanak ki tehergépkocsi-vezetők számára. Shapps szerint az üzemanyagiparban nincs „drámai sofőrhiány”, csupán „egy-két-háromszáz sofőrre” van szükség a benzinkutak ellátásához. A tehergépkocsi-vezetők toborzása októberben kezdődik, az ideiglenes vízumok pedig karácsony estig lesznek érvényesek.
A brit kormány sofőrpályázatot hirdetett, és közel egymillió levelet küld a tehergépkocsi-vezetői engedéllyel rendelkező sofőröknek arra bátorítandó őket, hogy visszatérjenek az ágazatba.
(Borítókép: kígyózó sorok egy redbourni benzinkútnál 2021. szeptember 25-én. Fotó: Peter Cziborra / Reuters)