A brit forgalmazói szövetség szerint nem sokat javult csütörtökön az előző napihoz képest a nagy-britanniai üzemanyag-ellátási helyzet. A kamionsofőrök hiánya miatt kialakult ellátási gondok pánikszerű felvásárlási rohamokhoz vezettek, és ez kiskereskedelmi szinten már több mint egy hete súlyos üzemanyaghiányt okoz országszerte.
A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete csütörtök este közölte, hogy az általa képviselt 5500 nagy-britanniai töltőállomás 27 százalékában még mindig nem lehet üzemanyagot kapni. Ez minimális javulást jelent. Az elnök, Brian Madderson csütörtök este elmondta, hogy egyelőre monumentális feladatnak tűnik a vásárlási pánik enyhítése. A kereslet továbbra is kiugróan magas, nem enyhül a nyomás az autósok részéről, akik akkor és ott akarják feltölteni kocsijukat, amikor és ahol csak tudják.
A kiskereskedelmi szövetség vezetője szerint az ellátási problémák Londonban és Délkelet-Angliában a legsúlyosabbak.
A pánikszerű vásárlási roham a múlt hét közepén kezdődött, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. Ezt a forgalmazó cégek eredetileg csak technikai jellegű tájékoztatónak szánták, és nem azt jelezték, hogy országos üzemanyaghiány alakult ki.
A brit kormány a kialakult helyzet láttán a minap bejelentette, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítése végett. Az intézkedés alapján ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére.
A szakmai érdekképviseleti szervezetek azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszerellátásban.