A prágai Orloj óra restaurálása nagy visszhangot keltett, mert a drága felújítási projektben Stanislav Jircík eltért Mánes 1866-ban készült változatától, amikor Prága egyik leghíresebb műemléke, a 15. századi csillagászati óra festésén dolgozott.
Azt állítják, a művész a drága restaurálási projekt során viccből barátai és ismerősei képmásaival látta el a műremeket. A 600 éves Orloj régóta mágnesként vonzza a turistákat, akik csodálkozva bámulják, ahogy a 12 apostol mozgásba lendül az órát ütő óra által. 2018-ban nagy felhajtás közepette nyílt meg újra a nyilvánosság előtt, miután 2,1 millió font értékben felújították a város középkori városházát, és az óra bonyolult gépezetét is korszerűsítették.
A munkálatok látványosságai közé tartozott az óra asztrolábiumát díszítő Josef Mánes 19. századi naptárfestményének reprodukciója, amely az év hónapjait állatövi jegyek formájában ábrázolja.
A műalkotás körül vita kerekedett, miután egy helyi örökségvédelmi csoport azt állította, hogy festője, Stanislav Jircík eltért Mánes 1866-ban készült, jelenleg a prágai városi múzeumban őrzött festményének szellemétől és részleteitől. A kezdetben észrevétlenül maradt eltérésekre későn derült fény, miután a Régi Prágáért Klub egyik tagja panaszt tett a cseh kulturális minisztériumnál, amely most vizsgálatot indított.
A panasztevő, Milan Patka szerint a reprodukció radikálisan megváltoztatta a Mánes által ábrázolt alakok külsejét, korát, bőrszínét, öltözetét, sőt még a nemeket is. Az egyik ábrázoláson, amelyet a Szűz ábrázolására szántak, az eredeti, vörös hajú, jellegzetes szalagot viselő lányt egy középkorú, modern kinézetű, ősz vagy világos hajú, fülbevalós nő váltotta fel. Egy másik esetben a mosolygós Vízöntő nőalakot rövid hajú férfivá alakították át.
Jircík megváltoztatja Mánes eredeti festményét is, amely egy túlnyomórészt fekete kutyát ábrázol, egy barna-fehér szőrű, felemelt farkú kutyára. Jircík, akadémikus festő és restaurátor, állítólag még barátai, köztük Katerina Tucková, díjnyertes cseh regényírónő képmásaival is megajándékozott néhány figurát – írja a Guardian.
Tucková egy Facebook-bejegyzésben elismerte a hasonlóságot, és dicsérően azt írta,
Művészettörténészként mindenekelőtt arra szeretnék rámutatni, hogy Stanislav Jircíknek egyértelműen nem az volt a feladata, hogy Mánes eredeti művét restaurálja, hanem az, hogy másolatot, sőt egy teljesen új műtárgyat készítsen.