Az Apple ellen Németországban vizsgálatot folytatnak a nyomkövetési szabályai miatt. Az állítás szerint saját magukkal szemben jóval elnézőbbek – a cég természetesen cáfol.
Eljárást indított az Apple ellen a német szövetségi versenyhivatal (Bundeskartellamt). Azt próbálják kideríteni, hogy az App Tracking Transparency nyomkövetési szabályai nem versenyellenesek-e – írja a HVG.
Az ATT (ATT-keretrendszer) tavaly áprilisban jelent meg az iOS 14.5-tel (illetve az iPadOS 14.5-tel és a tvOS 14.5-tel), melynek lényege, hogy a felhasználók megtilthatják, hogy harmadik fél által jegyzett alkalmazások figyeljék az internetes tevékenységüket, hogy megfelelő reklámokkal bombázhassák őket. Az ATT megjelenése előtt az eszköz egyedi hirdetési azonosítója alapján követhették nyomon az alkalmazások a felhasználókat. Az újítás bevezetése után 70-75 százaléka az iOS-felhasználóknak viszont letiltotta a követést.
Az ATT fogadtatása nem volt egyöntetűen pozitív: alkalmazásfejlesztők, kis független fejlesztők és olyan nagyvállalatok is, mint a Meta, arról panaszkodtak, hogy jelentősen rontotta a bevételeiket az ATT. Miközben az adatvédelmi szakértők lelkesen dicsérték az új funkciót, amelynek köszönhetően a felhasználók visszakapták a kontrollt az adataik felett.
De mi a német versenyhivatal problémája az ATT-val?
Többek között az, hogy a követési lehetőségek különösen fontosak lehetnek olyan szolgáltatók számára, amelyek olyan alkalmazást kínálnak, amelyek ingyenesen elérhetők, ám reklámokból finanszírozzák őket. A legnagyobb probléma a németek szerint azonban az, hogy ezek alól a szabályok alól pont az Apple kivétel.
Ezek a szabályok nyilvánvalóan nem érintik az Apple-t, amikor a saját ökoszisztémájából származó felhasználói adatokat használja és kombinálja. Bár a felhasználók korlátozhatják az Apple-t abban, hogy adataikat személyre szabott reklámozásra használja fel, a Bundeskartellamt előzetes megállapításai szerint az Apple-re nem vonatkoznak az App Tracking Transparency Framework új és kiegészítő szabályai
– nyomatékosította a kartelliroda.
Andreas Mundt, a Bundeskartellamt elnöke még egyértelműbben fogalmazott.
„Üdvözöljük azokat az üzleti modelleket, amelyek körültekintően használják az adatokat, és lehetőséget adnak a felhasználóknak arra, hogy hogyan használják fel adataikat. Egy olyan vállalatnak, mint az Apple, amely abban a helyzetben van, hogy egyoldalúan szabályokat állíthat fel ökoszisztémája, különösen az alkalmazásboltja számára, versenypárti szabályokat kell hoznia. Van okunk kételkedni abban, hogy ez a helyzet, ha azt látjuk, hogy az Apple szabályai harmadik felekre vonatkoznak, de saját magára nem. Ez lehetővé teheti az Apple számára, hogy előnyben részesítse saját ajánlatait, vagy akadályozzon más cégeket” – mondta.
Ezekre a súlyos vádakra az Apple-nek is reagálnia kellett. Szóvivőjük állítása szerint mindig is a középpontba helyezték az adatvédelmet, ha a termékeikről vagy szolgáltatásaikról volt szó. Hozzátették, hogy azon a véleményen vannak, a felhasználóik adatai hozzájuk tartoznak, ezért csak ők dönthetik el, hogy kivel osztják meg őket.
Az Apple szerint az ATT egyszerűen csak választási lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy engedélyezzék az alkalmazások nyomon követését. A cég ugyanakkor ahhoz is ragaszkodik, hogy egyébként nem akadályozza a reklámozást, valamint hogy semmi akadálya a belső forrásból, engedéllyel megszerzett adatok használatának.