A magánrepülőgépeknek a közösségi oldalakon jól követhető útjai egyre nagyobb felháborodást váltanak ki Franciaországban a károsanyag-kibocsátás miatt, miközben a kormány visszafogottságra kér mindenkit az energiafogyasztásban. Az illetékes miniszter szabályozná, míg az ellenzéki Zöldek betiltanák a magánrepülőket.
Az éghajlatváltozás nyári következményei – a kánikulai időszakokat követő heves viharok – hetek óta olyan éles közéleti vitát váltanak ki a legvagyonosabbak magánrepülőgépeinek károsanyag-kibocsátásáról, hogy a kormány is szükségét érezte állást foglalni a kérdésben.
Clément Beaune közlekedési miniszter egy hétvégi lapinterjúban jelezte, hogy támogatná a magánrepülőgép-utak „szabályozását”.
A francia közlekedési miniszter szerint – aki azt mondta, a magánrepülőgépek „a kétsebességes erőfeszítés jelképévé váltak” – léteznek sürgősségi indokok vagy gazdasági kötelezettségek, de a magánrepülőgép nem lehet kényelmes egyéni közlekedési mód, miközben az Emmanuel Macron elnök által kért általános mozgósítás az energiatakarékosságot illetően mindenkitől erőfeszítést vár el. A tárcavezető nem zárta ki a magánrepülőgép-utak megadóztatását.
A francia köztévé érdeklődésére a közlekedési minisztérium jelezte, hogy „a magánrepülőgépek betiltásáról nincs szó, miután az üzleti repülés jelentős gazdasági szektort képvisel Franciaországban”. A tárca azt szeretné, ha európai szintű szabályozás születne a kérdésben.
Julien Bayou, az ellenzéki Zöldek főtitkára üdvözölte, hogy a téma a politikai közbeszéd részévé vált, de sokkal határozottabb intézkedéseket sürgetett.
Egy magánrepülőgép arányosan tízszer jobban szennyez, mint egy kereskedelmi repülőgép. Elérkezett az idő, hogy kitiltsuk őket, mert szó szerint megmérgeznek minket
– fogalmazott a pártvezető. Szerinte az adóztatás nem elégséges megoldás, mert „ha adót vetnénk ki, például 15 ezer euró mértékűt, az még a zsebpénzét sem közelítené meg ezeknek az embereknek” – mondta nem kormányzati szervezetek adatait idézve, amelyek szerint
a magánrepülőket rendszeresen használók átlagvagyona 1,3 milliárd euróra tehető.
Több Twitter-fiók is hozzájárult a probléma érzékeléséhez, mindenekelőtt az Elonjet, amely a közösségi oldalon a Tesla elektromosautó-gyártó vezérigazgatójának, Elon Musknak minden magánrepülőgépen megtett útjáról számot ad.
A fiók létrehozója, az amerikai Jack Sweeney több ilyen fiókot is létrehozott, amelyeken egyebek között a Meta tulajdonosának, Mark Zuckerberg és más milliárdosok útjait is nyomon követi.
A légi közlekedés a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2-3 százalékáért felelős, de a Transport and Environment nevű szervezet májusban közzétett jelentése szerint a magánrepülőgépeknek az utasonkénti karbonlábnyoma 5-14-szer nagyobb a kereskedelmi járatok utasainak karbonlábnyománál, és ötvenszer magasabb a vonaton utazókénál.