Magyarország minden lehetséges eszközzel segíti az ukrán gabona vasúti kiszállítását a háborúval sújtott országból – közölte Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára.
Az államtitkár közösségi oldalán azt írta: a vasúti fuvarozók, átrakók, a gabonaszövetség, a MÁV, az Agrárminisztérium és a Külügyminisztérium képviselőinek csütörtöki megbeszélésén Palkovics László technológiai és ipari miniszter arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy tárcája minden eszközzel segít megszervezni a korábban bejáratott szállítási tevékenységtől eltérő, sokszereplős, állami és magánszervezetek részvételével működő logisztikai feladatot.
Palkovics László e lmondta: már látszanak az első eredményei az elmúlt hónapok rendszeres találkozóinak.
Januárhoz képest nyolc és félszeresére nőtt a növényi termékek forgalma az ukrán–magyar vasúti határon, a Záhony környéki körzetben.
A határátlépésre váró gabonaszállító kocsik száma a z ukrán oldalon a korábbi több mint 4500-ról mára 3000 alá csökkent. A miniszter hozzátette: az a cél, hogy az ukrán partnerekkel közösen tovább csökkentsék a különféle kapacitásszűkületek révén összeadódó torlódást.
A körzet vágányhálózatának minőségi és mennyiségi bővítésére 12,4 milliárd forintos programot dolgoztunk ki, ezt Palkovics László miniszter a kormány elé terjeszti rövidesen. A terveink szerint ennek első eredményei már idén érezhetőek lesznek, a MÁV saját erős beruházásában
– írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid.
Ezenkívül gyorsították a határon a növényegészségügyi vizsgálatokat, a MÁV mozdonyvezetőket képez és csoportosított át, továbbá tolatómozdony segíti az átrakást.
Az államtitkár közölte azt is, hogy ugyan a korábbi években Ukrajna zömmel hajókon szállította el a gabonatermést, különösen az afrikai, közel-keleti és más tengerentúli régiókba, a háború februári kirobbanásával azonban ez az út bezárult. Az azóta újra megnyíló tengeri út használata továbbra is bizonytalan, ezért Vitézy meglátása szerint szükség van a vasúti szállításra.
Az államtitkár felidézte: Ukrajna bevételeinek jelentős része származik az agrárexportból.
Afrika és a Közel-Kelet korábban nagy tételben vásárolt Ukrajnából gabonát, ha nem jutnak most hozzá, egyes országokban éhínség lehet.
Az aszály következtében Magyarország is importra szorul idén, Magyarország szintén vásárol gabonatermékeket Ukrajnától.
A záhonyi körzetben évtizedekkel ezelőtt a mainál sokkal nagyobb árumennyiség átrakására volt lehetőség, az infrastruktúra jelentős részét azonban elhanyagolták.
Bizonyos forgalom, elsősorban a vasérc máig bejön itt, illetve több beruházás is folyik konténerek átrakására. Elvileg gabonát is lehet konténerben szállítani, azonban erre sem a berakásnál, sem a kirakásnál nem készültek föl a partnerek, így egyelőre a gyakorlatban nem működik ez a mód
– olvasható a bejegyzésben.
Vitézy hozzátette: mivel Európa-szerte gabonahiányt okozott az aszály, gabonaszállító kocsit gyakorlatilag lehetetlen bérelni vagy beszerezni, de problémát okoz a munkaerőhiány, kevés a megfelelő mozdony, és kevés a hely a záhonyi körzetben a vagonok tárolására.
Ennek ellenére sikerült az átrakást Eperjeskén az év elejétől augusztusra a nulláról csaknem 90 ezer tonnára növelni. Záhonyban kisebb a rendelkezésre álló vasúti kapacitás a személyforgalomban, de ott is több mint 30 ezer tonna szemesterményt hoztak be. A legnagyobb mennyiségben kukorica, búza és napraforgó érkezett.
Vitézy Dávid hangsúlyozta: a munkát folytatják, hiszen az ukrán gabona vasúti szállítása Magyarország, Ukrajna, az Európai Unió és az Európán kívüli fogadó országok közös érdeke.