Az elmúlt években legalább négy alabamai Hyundai és Kia alkatrész-beszállítónak dolgoztak gyerekek. A munkaerő-kölcsönző ügynökségek olyan üzemekben helyeztek el kiskorú bevándorlókat, ahol a szabályozás tiltja a gyermekek munkavégzését. Az állami és szövetségi hatóságok nyomoznak.
A Hyundai Motors és testvérvállalata, a Kia Corporation legalább négy nagy beszállítója alkalmazott gyermekmunkát alabamai gyárakban az elmúlt években − derült ki a Reuters hírügynökség oknyomozó vizsgálatából. Az állami és szövetségi ügynökségek vizsgálják, hogy az autógyártók beszállítói láncának további féltucatnyi gyártójánál dolgoztak-e gyerekek az Egyesült Államok déli részén.
A két autómárka beszállítója, a Hwashin America Corporation tulajdonában lévő üzemben, a dél-alabamai Greenville városában egy 14 éves guatemalai lány idén májusban karosszériaelemek összeszerelésén dolgozott, az apjával és a bűnüldöző szervek tisztviselőivel készített interjúk szerint. A koreai Ajin Industrial autóalkatrész-gyártó cég tulajdonában lévő üzemekben, a kelet-alabamai Cusseta városában egy korábbi termelési mérnök a Reutersnek elmondta, hogy legalább 10 kiskorúval dolgozott együtt. Az Ajin hat másik volt alkalmazottja pedig azt mondta, hogy ők is több kiskorú munkás mellett dolgoztak.
Két külön nyilatkozatban, amelyeket ugyanaz a PR-cég küldött, a Hwashin és az Ajin azt állította, hogy a vállalat irányelvei megtiltják minden olyan munkavállaló alkalmazását, aki nem töltötte be a törvényesen foglalkoztatható életkort. Azonos nyelvezetet használva mindkét vállalat azt állította, hogy „legjobb tudomásuk szerint” nem alkalmaztak kiskorú munkavállalókat.
A Reuters jelentése feltárta azt is, hogy a SMART Alabama LLC, a Hyundai leányvállalata a dél-alabamai Luverne városában gyermekmunkásokat alkalmazott, akik közül az egyik akár csupán 12 éves is lehetett. Augusztusban az amerikai munkaügyi minisztérium azt mondta, hogy az SL Alabama LLC, a Hyundai egy másik beszállítója, a dél-koreai SL Corp. egyik telephelye kiskorú munkásokat, köztük egy 13 éves gyereket alkalmazott az Alexander Cityben lévő gyárában.
Azóta a Hyundai vagy a Kia számára alkatrészeket szállító tíz alabamai üzemet vizsgáltak gyermekmunka miatt különböző állami és szövetségi bűnüldöző vagy szabályozó ügynökségek, a vizsgálatokat ismerő két forrás szerint. A vizsgálatok kisvárosokban és vidéki külvárosokban folynak, ahol sok beszállító és az őket foglalkoztató munkaközvetítők találhatóak. A források szerint még nem világos, hogy a vizsgálatok büntetőjogi vádakhoz, pénzbírságokhoz vagy egyéb szankciókhoz vezetnek-e majd.
Augusztus 22-én a munkaügyi minisztérium és Alabama állam ellenőreinek egy csoportja bejelentés nélkül érkezett az Ajin egyik üzemébe, a műveletet ismerő források szerint. Amikor a csapat megérkezett, a dolgozók kirohantak és elhagyták az épületet, mielőtt kikérdezhették volna őket − mondta az egyik ellenőr az alabamai emberkereskedelem elleni munkacsoport múlt havi ülésén.
A munkaügyi minisztérium szóvivője, Eric Lucero a Reutersnek elmondta, hogy az ügynökség bér- és munkaügyi osztálya folyamatban lévő vizsgálatot folytat az Ajin ellen, de nem volt hajlandó megerősíteni, hogy a vizsgálat a gyermekmunkával kapcsolatos-e.
Az Ajin közleményében azt írta, hogy „teljes mértékben együttműködik” a szabályozó hatóságok és a bűnüldöző szervek által folytatott vizsgálatokkal.
A Hyundai a Reutersnek adott nyilatkozatában közölte, hogy „nem nézi el és nem tolerálja a munkaügyi törvények megsértését”, és megköveteli, hogy beszállítói és üzleti partnerei szigorúan betartsák a törvényt. A Kia a maga részéről azt mondta, hogy „határozottan elítéli a gyermekmunka minden gyakorlatát, és nem tűri a törvénytelen vagy etikátlan munkahelyi gyakorlatokat sem a vállalaton belül, sem üzleti partnereinknél és beszállítóinknál”.
A Hyundai és a Kia, Dél-Korea két legnagyobb autógyártója az anyavállalat, a Hyundai Motor Group által ellenőrzött testvérvállalatok. Mindkét vállalat közölte a Reutersszel, hogy felülvizsgálják a beszállítóik által alkalmazott munkaerő-felvételi gyakorlatot.
A Hyundai amerikai beszállítói láncának további üzemeiben végzett gyermekmunka felfedezése újabb csapást mérhet a vállalatra, amely az elmúlt években az amerikai eladási listákon a harmadik helyet érte el. A gyermekmunkáról szóló korábbi jelentések a bűnüldöző szervek és a szabályozó hatóságok figyelmét arra irányították, hogy a vállalat képes-e megfelelni saját etikai normáinak és az alapvető munkaügyi előírásoknak az Egyesült Államokban.
A két márka által online közzétett belső emberi jogi irányelvek tiltják a gyermekmunkát a Hyundai és a Kia üzemeiben és beszállítóik körében is. Az alabamai és az amerikai törvények korlátozzák a 16 év alattiak gyári munkáját, és minden 18 év alatti munkavállalónak tilos számos veszélyes munkát végezni az autógyárakban, ahol a fémprések, a vágógépek és a targoncák életveszélyt jelenthetnek.
Miután a Reuters korábban beszámolt a SMART- és az SL-beszállítóknál alkalmazott gyermekmunkáról, a Hyundai operatív igazgatója, José Muñoz azt mondta a hírügynökségnek, hogy utasította az autógyártó beszerzési osztályát, hogy „a lehető leghamarabb” szüntesse be az együttműködést a híradásokban megnevezett beszállítókkal. Azt is elmondta, hogy a vállalat kivizsgálja a Hyundai alabamai üzemének összes beszállítóját. Muñoz hozzátette, hogy a Hyundai igyekszik megszüntetni a harmadik féltől származó munkaerő-közvetítő ügynökségek használatát, amelyekre számos beszállítója támaszkodott a munkavállalók ellenőrzésében és felvételében.
A Hyundai most visszalépett Muñoz megjegyzéseitől.
A Reutersnek adott legutóbbi nyilatkozatában a Hyundai azt mondta, hogy törölte azon tervét, hogy felbontja a beszállítói szerződéseket azokkal, akiknél kiskorúak dolgoztak. Két beszállítója, a SMART és az SL „korrekciós intézkedéseket” tett, és megszakította a kapcsolatot problémásnak ítélt munkaerő-kölcsönző ügynökségekkel. Megemlítették azt a „fontos gazdasági szerepet”, amelyet az alkatrészgyártók sok alabamai kisvárosban játszanak.
A Hyundai elutasította, hogy Muñozt elérhetővé tegye egy további interjúhoz.
A harmadik féltől származó munkaerő-kölcsönző ügynökségek alkalmazása általános gyakorlat a gyárüzemek és más munkaerő-igényes ágazatok körében az Egyesült Államokban. Ezt a módszert a munkaügyi aktivisták régóta kritizálják, mivel a gyárak tulajdonosai és más munkáltatók számára lehetővé teszi, hogy kiszervezzék a munkaerő átvilágításának, felvételének és a jogszabályoknak való megfelelés ellenőrzésének a felelősségét.
(Borítókép: A SMART alabamai üzeme. Fotó: Cheney Orr / Reuters)