Az Európai Unió a vezetési vizsgák reformját és egységesítését tervezi 27 tagállamában, hogy megpróbálja csökkenteni az évi húszezer halálos közúti balesetet, amelynek 40 százaléka a 30 év alatti sofőrök halálát okozza. Az Euronews összeszedte a 2011 és 2020 közötti halálos kimenetelű balesetek országonkénti bontását az Európai Unióban.
Az új javaslatok szerint a jogosítványhoz szükséges vizsgaköteles korhatár 17 év lenne, és az új vezetői engedélyek birtokosainak kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük, amely alatt nem vezethetnének egyedül, és teljes mértékben tilos lenne vezetés közben alkoholt fogyasztaniuk.
Az Euronews pedig összeszedte a Eurostat legfrissebb adatait, melyek szerint az elmúlt évtizedben minden országban csökkent a halálos balesetek száma az Európai Unió útjain.
A legnagyobb országokban, mint például Franciaországban, Németországban és Olaszországban – ahol az egyik legkiterjedtebb úthálózat és a legtöbb autó van – még mindig magas a halálos balesetek száma, de 2011 és 2020 között jelentősen csökkent.
Az világossá vált, hogy sok kisebb államban a halálos balesetek száma már korábban is alacsony volt, és az elmúlt évtizedben tovább csökkent.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egy brüsszeli székhelyű, független nonprofit szervezet, amely az európai közlekedési balesetek halálos és sérült áldozatainak számának csökkentését tűzte ki célul. A szervezet úgy véli, a közúti balesetek halálos áldozatainak számának még gyorsabban kell csökkennie.
A múlt héten közzétett új adatok azt mutatják, hogy az EU-ban a közúti halálesetek száma nem csökken elég gyorsan ahhoz, hogy elérjük a halálesetek és súlyos sérülések számának 2030-ig történő felére csökkentését
– mondta Graziella Jost, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács munkatársa. „Jó látni, hogy az EU ma már komolyan veszi a közlekedésbiztonságot” – tette hozzá.
Az új uniós javaslatok arra is felhatalmaznák az országokat, hogy egy-egy uniós tagállamból kiindulva az egész blokkban érvényt szerezzenek a vezetési tilalmaknak. Tehát ha egy embert eltiltanak az egyik országban, akkor a másikban se vezethessen.
Az Eurostat adatait 2020-ig bezáróan láthatjuk, miszerint 2011-ben még 638 halálos közúti baleset volt a magyar utakon, viszont 2020-ban ez a szám 460-ra csökkent. A csökkenés azonban nem volt folyamatos, a legtöbb halálos közúti baleset 2015-ben történt, akkor 644 végzetes kimenetelű balesetet regisztráltak.
Összehasonlításként az uniós átlag 2011-ben 1024 halálos kimenetelű baleset volt, míg 2020-ban 696.
Karácsony Gergely korábban egy 23 éves lány tragédiája miatt kijelentette, hogy Budapesten nullára szeretné redukálni a halálos közlekedési balesetek számát. Majd adatokat is közölt, amelyek szerint az elmúlt tizenegy évben 470 ember halt meg Budapest útjain. A sérüléssel járó balesetek 90 százalékát pedig a járművezetők okozzák
A legkevesebb halálos kimenetelű baleset az adatok szerint Liechtensteinben volt, ahol a maximum három volt, de 2016-ban, 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban egyetlen halálos baleset sem volt az országban.
Őket Izland, majd Málta követi, Izlandon 10 év alatt összesen 122 halálos kimenetelű baleset volt, míg Máltán 149 ilyen eset volt összesen.
(Borítókép: Bánkúti Sándor / Index)