Az ellenzéki szenátus már jóváhagyta azt a törvényt, amely júliustól ingyenessé tenné az állami autópályák használatát Lengyelországban. Az elnök aláírása után lehet több száz kilométeren ingyenesen közlekedni az országban 3,5 tonna alatti járművekkel.
Az államfő elé kerülő jogszabályban foglaltak a lengyel kormánykoalíciót vezető Jog és Igazságosság (PiS) őszi parlamenti választásokra szóló programjának egyik pontját teljesítik.
Az alsóházban (szejm) pénteken megszavazott törvényt a 100 fős szenátusban 73 szenátor támogatta, senki sem adott le ellenszavazatot, nyolc szenátor tartózkodott a voksolástól.
Amennyiben a lengyel elnök aláírja a törvényt, az Országos Közúti és Autópálya Főigazgatóság által felügyelt szakaszokon az autópályadíjakat július 1-jével szüntetik meg a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek, vagyis a személyautók és motorkerékpárok számára.
Az említett szakaszok a Lengyelország nyugati és keleti határát összekötő A2-es és A4-es autópályán a Konin és Stryków közötti mintegy 100 kilométeres, illetve a Wroclaw és Sosnica közötti 164 kilométeres útszakasz.
A lengyelországi sztrádák együttes hossza 4900 kilométer, ezen belül az autópályák mintegy 1800 kilométert, a gyorsforgalmi utak pedig 3100 kilométert tesznek ki – írja az MTI.
Ami az összesen 465 kilométer hosszú koncessziós szakaszokat illeti, ott korábbi bejelentések szerint a díjmentességről a kormány egy éven belül szeretne megegyezésre jutni a magántulajdonosokkal és módosítani a vonatkozó törvényeken. Az említett koncessziós szakaszok szintén az A2-es és az A4-es, valamint az északról délre haladó A1-es autópályán találhatók.
A szerdán megszavazott törvény értelmében betiltják továbbá a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek sofőrjeinek, hogy előzzenek az autópályák, illetve gyorsforgalmi utak azon szakaszain, amelyeknek adott irányban csak két sávjuk van. Kivételt képez az olyan járművek megelőzése, amelyek a megengedettnél „jelentősen alacsonyabb” sebességgel haladnak.
Mint kedden megírtuk, az Európai Unió összes tagállamában 2024. március 25-ig be fogják vezetni az egynapos autópálya-matrica használatát. Az Európai Parlament azért döntött a rövid idejű jogosultság bevezetése mellett, mert úgy gondolták, értelmetlen az autósokkal megvetetni a hetes vagy akár havi matricát, ha nincs rá szükségük. Az uniós iránymutatók szerint „a szennyező fizet” elve alapján a díjakat attól tennék majd függővé, hogy mennyire környezetbarát a jármű. Egyelőre nem tudni, hogy ez milyen díjakat fog jelenteni, ugyanis a részletszabályozás még kidolgozás alatt áll, az infláció alakulásából kiindulva nagyjából ötezer forintos költséggel lehet majd számolni itthon.
Magyarországon az idei évtől a személygépkocsik esetében a havi matrica ára 8900 forint, a tíz napig érvényes matrica 5500 forintba kerül, az éves autópálya-matrica pedig 49 190 forint. A megyei matricák 5720 forintba kerülnek.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának vezetője korábban az Indexnek elmondta: bár az autópályát ritkán használó autósok számára vonzó lehetőség az egynapos e-matrica, ez valójában visszalépést jelenthet a megtett úttal arányos rendszer felé.
Az idei körképből az OTS szerint kiderül: tulajdonképpen nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetnünk az autópályák használatáért, ám korántsem a hazai úthasználati jogosultság a legdrágább. A díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: matricás (időalapú) és kapus rendszerrel. Ez utóbbi általában drágább, és csúcsidőszakokban, például nyáron a népszerű üdülőövezetekhez vezető szakaszokon torlódásokat okoz.
Indulás előtt érdemes az adott országban érvényes díjszabásokról tájékozódni, a körkép a márciusig elérhető adatokra vonatkozik. A tavalyi összesítésből kiderül, hogy idén nem mindegyik országban emelkedtek a sztrádák használatának költségei.
Bizonyos országokban egyes szakaszokon nem kell útdíjat fizetni, más államokban pedig egyáltalán nem: