Eddig nem ismert információk láttak napvilágot a Titan fedélzetén történt katasztrófa után. Mint kiderült, a hajó merülés közben súlyokat dobott le, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy miért. Rob McCallum tengeralattjáró-szakértő felvázolta ennek lehetséges okait, de pontos választ csak a hajónapló adhatna.
Egyre több részlet lát napvilágot a Titan merülőkabin júniusi halálos összeroppanásáról, amelyek tovább fokozzák a hajót üzemeltető OceanGate felelősségét. Korábban már az Index is írt róla, hogy kiszivárogtak azok a dokumentumok, amelyeket a fedélzeten lévőkkel íratott alá a cég annak érdekében, hogy megvédje magát az esetleges támadásoktól és jogi ügyektől. A lemondónyilatkozatban minden felelősséget az utasokra hárítottak a merüléskor keletkezett anyagi károk, sérülések és az esetleges halálesetek miatt.
A The Guardian cikke most újabb részleteket tár fel. A lap arról ír, hogy a halálra ítélt tengeralattjáró a merülés egy pontján állítólag súlyokat dobott le, az azonban egyelőre nem világos, hogy ez a süllyedés rutinszerű része volt-e, vagy a végzetes küldetés feladása érdekében történt. A végeredmény ismert, a Titan mind az öt utasa meghalt a hajó összeroppanásakor.
A brit lap megszólaltatta Rob McCallum tengeralattjáró-szakértőt, aki a 2000-es években orosz gyártmányú tengeralattjárókkal kezdett turistákat vinni a Titanic roncsaihoz – és aki a katasztrófa előtt hangot adott aggodalmának az OceanGate-tel kapcsolatban. A szakértő elmondta, hogy a tengeralattjárók a felhajtóerő szabályozásához súlyt dobnak le a merüléskor.
Néha azért dobnak ki egy kis súlyt, hogy lelassuljon a merülés, amikor a vízfenékhez közelednek, néha pedig azért dobnak ki többet, hogy könnyebben feljussanak
– magyarázta McCallum a The Guardiannek, hozzátéve: „El kellene olvasni a merülési naplót, hogy megtudjuk, milyen súlyokat dobtak le közvetlenül a katasztrófa előtt”.
„Az ismereteink a történtekről korlátozottak: a búvárhajó nagyjából ott volt, ahol lennie kellett, a robbanás pedig egy ezredmásodperc alatt ment végbe” – mondta McCallum.
A tengeralattjárók „nem rendelkeznek fedélzeti adatrögzítővel, ezért a tengeralattjáró és a felette lévő ellátóhajó közötti kommunikációra vagyunk utalva. Hacsak a napló nem jelzi, hogy a tengeralattjárón valami probléma adódott, akkor soha nem fogjuk megtudni, mi történt” – mondta McCallum, aki több kereskedelmi tengeralattjárót is üzemeltetett már körülbelül 11 ezer méteres mélységig.
Felkerült a Twitterre a Titan két áldozatának utolsó képe, amely kevéssel a merülőkabin indulása előtt készült. A képen Pakisztán leggazdagabb embere, Shahzada Dawood és fia, a 19 éves Sulaiman Dawood látható.
A fiú nagynénje a katasztrófa után mesélt róla, hogy unokaöccsének ellenérzései voltak a Titanic roncsaihoz tartó úttal kapcsolatban, és csak az apja kedvéért vállalta. Még az indulást megelőzően is hezitált, ám végül csatlakozott a legénységhez, hogy édesapja kedvében járjon apák napja alkalmából.
A BBC interjút készített a vállalkozó feleségével, a fiú édesanyjával, aki lányával együtt a tengeralattjárót támogató hajón volt, amikor elvesztették a kapcsolatot a merülőhajóval. Christine Dawood elmondta, abban a pillanatban nem értette, hogy ez pontosan mit jelent, de a java még csak ezt követően jött. Elmondása szerint eredetileg azt tervezték, hogy ő és a férje merül majd a Titanic roncsaihoz, de az utazás akkor a koronavírus-járvány miatt elmaradt. Ezért úgy döntött, hogy inkább átengedi a lehetőséget a fiának, Sulaimannak.