A lengyel gabonablokád után újra összecsapott Varsó és Kijev. Ezúttal azért, mert lengyel kamionosok zárták le az Ukrajnával közös határt, megakadályozandó, hogy a sokkal olcsóbb ukrán sofőrök az unióban végezhessék munkájukat.
Az újabb vita azután robbant ki, hogy Lengyelország a hazai gazdák védelmében – Magyarországhoz és Szlovákiához hasonlóan – betiltotta az olcsó gabonaimportot a háború sújtotta országból. Kijev ezek után feljelentette a három országot a Kereskedelmi Világszervezetnél.
A kamionosok három kulcsfontosságú határátkelőt vontak blokád alá, és azt üzenték: addig tartják lezárva a forgalmat, amíg a varsói kormány és a brüsszeli döntéshozók vissza nem állítják az ukrán fuvarozók szállítási tevékenységére vonatkozó korábbi korlátozásokat, amelyek Ukrajna orosz megszállása előtt voltak érvényben.
„A gazdákhoz hasonlóan addig fogunk tiltakozni, amíg a kormány fel nem ismeri a probléma súlyát, és nem teszi ellene valamit” – idézte a Politico Jacek Sokólt, egy kis szállítmányozási cég tulajdonosát, aki részt vett a blokád megszervezésében.
Az ágazati statisztika szerint az idén 900 ezer alkalommal lépték át az ukrán teherautók a lengyel határt. A háború előtt éppen ötször kevesebbszer, 180 ezer alkalommal.
A tüntetők most óránként legfeljebb egy, a szomszédos országból érkezett kamiont engednek át – kivéve a humanitárius és katonai rakományokat vagy a romlandó árut szállító teherautókat. A személygépkocsi-forgalom zavartalan.
Engedjék át a kamionokat is – erre szólította fel Brüsszel, az ukrán és a lengyel kormány a tiltakozókat, bár Varsó – a hatalmi vákuum miatt, új kormány nélkül – nem szankcionálta a teherautósok megmozdulását.
„Elítélem a határblokádot” – mondta az uniós közlekedési biztos. Adina Valean szerint az ilyen jellegű tiltakozás „nem európai”.
„Felszólítjuk a lengyel tüntetőket, hogy hagyjanak fel a határ blokádjával, és válasszák jogaik védelmének más formáit, amelyek nem akadályozzák a határátkelést” – üzente Ukrajna lengyelországi nagykövete. Vaszil Zsarics szerint ez a módszer „csak a közös ellenség, az orosz terroristák malmára hajtja a vizet, és nemcsak Ukrajna, hanem Lengyelország és egész Európa érdekeit sérti”.
A blokád feloldására szólította fel a tiltakozókat a lengyel infrastrukturális miniszter is.
A lengyel kormány arra emlékeztetett: nem áshatja alá azt a jövő év júniusáig meghosszabbított uniós megállapodást, amely engedélyezi az ukrán szállítmányozók számára, hogy Ukrajna és egy uniós ország között bürokratikus okmányok nélkül szállítsanak rakományt. Ugyanakkor a megállapodás nem engedélyezi, hogy ukrán kamionosok az Európai Unión belül vegyenek fel és szállítsanak más uniós úti célra árut. Szakzsargonnal: a „kabotázs” nem engedélyezett.
A megállapodást az EU kötötte. Érvényessége lejártáig a tagállamok nem köthetnek más egyezményt Ukrajnával
– közölte az illetékes lengyel tárca.
Brüsszel kitart a megállapodást mellett, amelyhez hasonlót Moldovával is kötött.
A „szolidaritási sávokat” éppen Ukrajna és Moldova támogatására hoztuk létre – mondta Valean biztos, aki szerint a lengyel szállítmányozást nem érinti hátrányosan az ukrán konkurencia.
A lengyel kamionosok nem így gondolják. Arra panaszkodnak, hogy az ukrán kamionosok úgynevezett kabotázzsal Lengyelországon belül is, továbbá Lengyelország és harmadik országok között is szállítanak rakományt.
Sokólnak például az idén 40 százalékkal csökkent a forgalma, és nyolc kamionra zsugorodott a flottája, mert az ukránok sokkal olcsóbban végzik a kabotázst, azaz az unión belül más rakományokat fuvaroznak.
A lengyel kamionosok már májusban is hasonló tiltakozást szerveztek. Korábban – mint emlékezetes – a nyugati fuvarozók tüntettek a kelet-európaiak ellen, akik sokkal olcsóbban szállították a rakományt.
(Borítókép: Sorban állnak a kamionok az ukrán – lengyel határon lévő Rava-Ruska határátkelőhelyen 2023. november 9-én. Fotó: Yuriy Dyachyshyn / AFP)