Kína nem bújt el a felelősség elől. „Teljes együttműködést ígért” azok után, hogy vélhetően egy hongkongi hajó okozott kárt a Balti-tenger fenekén húzódó vezetékekben.
Az első hírek szerint lehetséges szivárgás miatt október elején átmenetileg üzemen kívül kellett helyezni a Finnországot Észtországgal összekötő Balticconnector gázvezetéket. A tenger alatti csőrendszerben nyomáscsökkenést tapasztaltak, ami miatt az üzemeltetők mindkét oldalon elzárták a csapokat.
„A gázvezetéken és a távközlési kábelen keletkezett kár külső behatás eredménye” – jelentette ki nem sokkal később Sauli Niinistö.
Oroszország áll a támadás mögött – vélték néhányan Helsinkiben, mások szabotázst feltételeztek.
Utóbb kiderült, hogy a Balti-tenger ezen szakaszán egy Hongkongban bejegyzett konténerszállító hajó, a NewNew Polar Bear úszott lomhán, amely leeresztett horgonyát a tengerfenéken vonszolta. A vezetékeket minden jel szerint ez a horgony rongálta meg.
A finn rendőrség még vizsgálja, hogy a rongálás felelőtlen mulasztás vagy szándékos cselekmény következménye.
A víz alatti felvételekből mindenesetre jól kivehető, hogy a Balticconnector bizony alaposan megsérült.
Finland says China promised full cooperation in pipeline probe https://t.co/30qfy9JkOt pic.twitter.com/vqgHAWA5hw
— Reuters (@Reuters) November 8, 2023
A búvárok később a vezeték közelében találtak egy horgonyt, amely feltehetően a sérülés okozója, és nagy valószínűséggel a kínai hajóról szakadt le.
Kína teljes együttműködést ígért, és nincs okunk kételyre – mondta egy hónappal a történtek után a finn külügyminiszter a Reuters tudósítójának.
A nyomozás előrehaladott állapotában van, és hivatalos szintre emelkedett. A kínai hatóságok „nem csak komolyan veszik”, hanem maradéktalanul együttműködnek velünk – tette hozzá Elina Valtonen.
Ugyanazon az éjszakán az Észtországot Finnországgal és Svédországgal összekötő két távközlési kábel is megsérült – közölték a hatóságok, az orosz Rosztelekom pedig most nyilvánosságra hozta, hogy az egyik optikai kábele is károsult.
A NewNew Polar Bear csaknem kilenc órán keresztül hajózott át a gázvezeték és a távközlési kábelek felett – a tengeri forgalmat felügyelő MarineTraffic adatai szerint.
A Rosztelekom nem tart igényt kártérítésre, a javítást pedig saját költségén végzi el – közölte a cég illetékese.
Kína már korábban bejelentette, hogy a nemzetközi joggal összhangban hajlandó minden információt megosztani az incidensről.
Kezdetben a konténerszállító tulajdonosa és üzemeltetője, a NewNew Shipping még elzárkózott a megkeresések elől.
Helsinki tájékoztatta Moszkvát a Balticconnector vezeték sérülésének kivizsgálásáról, Oroszország azonban nem kérte Finnország segítségét az optikai kábel sérülésének kivizsgálásában – mondta Valtonen.
Az újabb incidensek is rávilágítottak a tengeri kábelek és csővezetékek sebezhetőségére olyan időszakban, amikor az ukrajnai háború miatt amúgy is fokozódott a félelem.
Még mindig talány például, hogy tavaly ki robbantotta fel az Északi Áramlat 2 vezetéket.
(Borítókép: Az észt haditengerészet tenger alatti kommunikációskábel-felmérést végez, miután a Finn-öbölben 2023. október 10-én megsérült egy tenger alatti gázvezeték és egy távközlési kábel, amely Finnországot és Észtországot köti össze a Balti-tenger alatt. Fotó: Estonian Navy / Handout / Reuters)