A mentés utolsó napján végül viszonylag gyorsan mind a negyvenegy indiai építőmunkás kiszabadult a Himalája alatt beomlott alagút fogságából. A körülményekhez képest jó állapotban vannak, mert élelemmel, vízzel és gyógyszerekkel folyamatosan sikerült ellátni őket.
A négy és fél kilométer hosszú épülő autópálya-alagút déli bejárata november 12-én omlott be. Negyvenegy, India legszegényebb államaiból származó építőmunkás kijutását egy nagyjából hatvanméteres törmelékszakasz akadályozta meg.
Elbontására egy nehéz fúrógépet szállítottak a helyszínre, a berendezés azonban annyira megrongálódott, hogy a munka folytatására alkalmatlanná vált. Az utolsó 10-15 méteren kézzel és kézi elektromos szerszámokkal kellett áthatolni – jelentette a Reuters.
Emiatt a mentési munkálatok a reméltnél jóval tovább tartottak.
A szerencsétlenül járt munkások a körülményekhez képest jól vannak. Már nem ücsörögnek a sötétben, ahol egyébként kellő mennyiségű oxigén ált a rendelkezésükre, élelemmel, vízzel és gyógyszerekkel pedig rendszeresen ellátták őket.
Kimentésükre egy úgynevezett fúrócsigát, egy nehézgépet telepítettek a helyszínre, a fúrófej azonban hamar beletört az ellenálló akadályokba. Két napig tartott a lerobbant berendezés elszállítása. Ez tovább lassította a mentést, amit ezek után kézi fúrókkal folytattak.
A művelet ezzel aztán még összetettebbé vált, a folyamat pedig lelassult – mondta az indiai Országos Katasztrófavédelmi Hatóság mentést felügyelő tagja.
Bátorítanunk kellett a bent rekedt testvéreinket. Figyeltük lelkiállapotukat, mert a mentés nagyon sokáig elhúzódhatott volna
– tette hozzá Szájed Ata Hasznain.
Két hét után az alagútban rekedt munkások, akik kivétel nélkül India távoli részeiből érkeztek, már „nagyon aggódtak” – mondta Szunita Hembrom, akinek 39 éves sógora, Birendra Kisku egyike volt a külvilágtól szinte teljesen elzárt munkásoknak.
A sógorom azt mondta, hogy az utóbbi napokban már nem evett semmit. Nagyon féltettük
– ecsetelte a körülményeket Hembrom.
A hatóságok mindeddig nem közölték, mi is okozta az alagút bejáratának beomlását. A Himalája ezen indiai térségében gyakoriak a földcsuszamlások, földrengések és áradások.
Az alagútnak nem volt vészkijárata, és tulajdonképpen egy „geológiai hiba” miatt épült – közölte a katasztrófát vizsgáló szakértői testület egyik névtelenséget kérő tagja, aki nem jogosult nyilatkozatra.
A mentési terv szerint egy olyan széles csövet kellett átjuttatni a törmeléken, hogy azon keresztül kerekes hordágyakon a szabadba tolhassák ki a csapdába esett férfiakat, ami végül mostanra sikerült.
** In India, rescuers are digging by hand to try and reach the 41 workers who have been trapped in a collapsed road tunnel for the past 16 days.
— FRANCE 24 English (@France24_en) November 27, 2023
The rescue operation has been hit by repeated setbacks * pic.twitter.com/f9JUyr2mQy
Ezzel párhuzamosan arra is felkészültek, hogy, ha kell, egy második, függőleges irányú mentőalagutat fúrjanak a 41 ember kimentésére.
Főtt ételt, rotiszt, azaz indiai lepényt, lencsét és zöldséges curryt rendszeresen juttattak be, és a helyszínen több mint egy tucat orvos és pszichiáter figyelte az egészségi állapotukat.
Azt tanácsolták: végezzenek könnyű jógagyakorlatokat, sétáljanak a több mint két kilométeres befejezett déli szakaszon, és beszélgessenek egymással.
Fontolóra vették, hogy szükség esetén kártyát és társasjátékot is bejuttatnak unaloműzőnek – mondta az egyik pszichiáter.
A beomlott alagút a Csár Dám zarándokútvonalon található, amely Narendra Modi kormányának egyik legambiciózusabb projektje. Négy kulcsfontosságú kegyhelyet terveznek összekapcsolni a másfél milliárd dolláros költséggel épülő, 890 kilométer hosszú kétsávos sztrádával.
Ennek egyik alagútja az északi bejáratától 1710 méter hosszban teljesen elkészült, a déli, beomlott bejáratától 2350 méter van készen. A két szakasz összekapcsolásához 477 méter alagutat kell még fúrni a csaknem 2300 méter magas hegy mélyén.
A sikeres mentés végén a helyi televízióban sugárzott felvételek örömteli jeleneteket mutattak az alagút előtt, ahol a munkások mosolyogtak és énekelni kezdtek, miután a fúrás leállt. Egy mentőautó is látható volt, amint behajt az alagútba, több tucat mentő pedig a közelben vesztegelt, bevetésre készen, ám erre végül nem volt szükség.
2018 nyarán Ázsiában, Thaiföldön a barlangban rekedt fiatal focistákból álló csapat kimentése keltett nemzetközi figyelmet.
Akkor a heves esőzés elől menekültek edzőjükkel együtt összesen tizenhárman a Bangkoktól ezer kilométerre fekvő barlang mélyére. Nemzetközi mentőexpedíció indult a segítségükre, a fiúkat azonban csak több mint két hét elteltével sikerült kiszabadítani. A mentés során egy tapasztalt thai búvár az életét vesztette. Több mint egy évvel később a barlangot már turisták is látogathatták, a helyszínen pedig múzeumot nyitottak.
(Borítókép: A beomlott alagút bejárata Uttarkashiban, India Uttarakhand államának északi részén 2023. november 24-én. Fotó: Stringer / Reuters)