Újabb problémát találtak a Boeing 737 Max repülőgépek gyártásakor, ami arra kényszeríti a vállalatot, hogy átalakítson mintegy 50, még le nem szállított gépet.
A problémát Stan Deal, a vállalat kereskedelmi repülőgépekért felelős részlegének vezetője a Boeing alkalmazottainak küldött feljegyzésben hozta nyilvánosságra – írja a CNN.
A 737 Max repülőgépek törzsét gyártó Spirit AeroSystems Boeing-beszállító cég egyik alkalmazottja értesítette a repülőgépgyártót, hogy két lyukat nem a Boeing precíz követelményeinek megfelelően fúrtak ki
– írta Deal feljegyzésében, hozzátéve, hogy ez még nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát, és az összes 737-es biztonságosan üzemelhet tovább. Deal arról is írt, a vállalatnál úgy vélik, hogy körülbelül ötven még le nem szállított repülőgépen kell majd utómunkálatokat végezniük.
A rosszul fúrt lyukakról szóló hírek újabb csapást jelentenek a Boeing megtépázott hírnevére nézve, legutóbb január 5-én gyülekeztek sötét fellegek egy 737 Max 9-es gép fedélzetén történt szörnyű baleset miatt.
Az Oregon állambeli Portlandből repült volna Ontarióba az Alaska Airlines egyik gépe, azonban röviddel az indulás után visszafordulni kényszerült, mivel a repülőgép egyik ablaka kiszakadt. Az utasok és a személyzet tagjai szerencsére nem sérültek meg. A történtek pontos okát még vizsgálják, de a Boeing vezérigazgatója, David Calhoun azt mondta a befektetőknek, hogy ők okozták a problémát.
„Bármilyen következtetésre is jutunk, a Boeing felelős a történtekért. Bármi is legyen a baleset konkrét oka, egy ilyen esemény egyszerűen nem történhet meg egy olyan repülőgépen, amely elhagyja valamelyik gyárunkat. Egyszerűen jobbnak kell lennünk” – fogalmazott Calhoun.
A Boeing az elmúlt években a költségcsökkentés jegyében egyre inkább a beszállítóktól függött repülőgépei kulcsfontosságú alkatrészeinek összeszerelését illetően. A Spirit AeroSystems például a törzseket és egyes esetekben a pilótafülkéket építi a vállalatnak, így a Boeingre csak a nevével fémjelzett repülőgépek végső összeszerelése marad. De nem csak beszállítókkal vannak gondok.
Deal elismerte, hogy a Boeing saját gyártóüzemében is vannak problémák a repülőgépekkel.
A Boeing az elmúlt években többször is leállította a szállítást mind a Max, mind a 787 Dreamliner esetében, mert a gépek nem a szabványoknak megfelelően készültek.
A leállások gondot okoztak a repülőgépekre számító légitársaságoknak, és a Boeingnél is folyamatos veszteségekhez vezetett. A vállalat a múlt héten arról számolt be, hogy 2023-ban 2,2 milliárd dolláros mínuszt hoztak össze, így az elmúlt öt évben 26,7 milliárd dollárra nőt a veszteségük.
Két nagy megrendelő, a United Airlines és a Southwest Airlines a múlt hónapban közölte, hogy már nem számítanak a 737 Max új típusának érkezésére. A Southwest a 737 Max 7-es, míg a United a Max 10-es típust várta. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal egyik gépet sem találta alkalmasnak utasok szállítására.