A finn nemzeti légitársaság, a Finnair adatokat gyűjt mind az ügyfelek átlagos súlyáról, mind a kézipoggyászukról. A légitársaság szerint a mérlegelés anonim, és az adatokat kizárólag a Finnair jelenlegi repülőgép-egyenlegszámításainak optimalizálására használják fel.
A Finnair nemrégiben bevezetett önkéntes utasmérlegelési rendszerének célja az volt, hogy adatokat gyűjtsön a repülési egyensúly számításaihoz. Ehelyett azonban olyan kritikákat váltott ki, amelyek szerint ez a gyakorlat a test megszégyenítését jelenti – közölte a BBC.
A mérlegelési eljárás, amelyet a helsinki repülőtérről induló járatok előtt végeznek, februárban, áprilisban és májusban lesz érvényben.
Az önkéntes ügyfeleket a kézipoggyászukkal együtt mérjük meg. A mérés során nem kérünk személyes adatokat, de az ügyfél és a kézipoggyász összsúlyát, az ügyfél korát, nemét és utazási osztályát rögzítjük az adatbázisban. Nem gyűjtünk olyan információkat, amelyek alapján a résztvevőket azonosítani lehetne
– mondta Satu Munnukka, a Finnair földi folyamatokért felelős vezetője egy közleményben.
A légitársaság által összegyűjtött súlyadatokat továbbítják a Finn Közlekedési és Kommunikációs Ügynökségnek, amely felhasználja azokat a repülőgépek 2025 és 2030 közötti időszakra vonatkozó egyensúly- és terhelési számításaihoz.
Hayley Hasselhoff amerikai színésznő és plus size modell a Good Morning Britain című műsorában nemrégiben azt mondta, hogy bár a súlyra vonatkozó információkat nem hozzák nyilvánosságra, ez mégis „kiváltja az étkezési zavarokkal küzdő emberek figyelmét".
Mások a közösségi médián keresztül kritizálták a programot, olyan kommentekkel, mint hogy „ez diszkrimináció", valamint többen kilátásba helyezték, hogy nem fognak a repülőtársasággal utazni.
Hasselhoff aggodalmát fejezte ki amiatt is, hogy a most még önkéntes program a jövőben esetleg kötelezővé válhat.
A Finnországban 1400 hivatásos pilótát képviselő Finn Pilóták Szövetsége (FPA) azonban támogatja a kezdeményezést.
Amennyire mi megértettük, a cél az utasok számára szabványos súlyként használt információk újraértékelése, és annak megállapítása, hogy azok még mindig pontosak-e, vagy szükség van-e az értékek kiigazítására
– mondta Lauri Soini, a Finn Pilóták Szövetségének Biztonsági és Védelmi Bizottságának elnöke a BBC Travelnek.
Soini hozzátette, hogy a Finnair tisztában van a repüléssel kapcsolatos minden más szemponttal, addig az utasokkal és kézipoggyászaikkal kapcsolatban nem rendelkezik pontos súlyadatokkal.
A légitársaság a programról szóló sajtóközleményében kifejtette, hogy jelenleg az utasok és a poggyászok átlagos súlyadataira támaszkodik, amelyeket még 2017-ben gyűjtött össze. A légitársaságnak ötévente frissítenie kell ezeket az adatokat, ezért most ismét összegyűjti a súlyadatokat.
Minden repülőgépnek vannak korlátai a teljes súlyra vonatkozóan, amelyet elbírnak és amellyel fel tudnak szállni
– tette hozzá George Ferguson, a Bloomberg Intelligence vezetője hozzátéve: ahogy a légitársaságok egyre fapadosabbá válnak, és egyre több embert zsúfolnak be a repülőgépbe
Remélném, hogy a biztonságot illetően többen választanák, hogy a légitársaságok újra tudják kalibrálni az elvárásaikat, mivel a népesség és a trendek is változnak idővel
– mondta Ferguson.
A Finnair nem az első légitársaság, amely nyilvánosan gyűjti a súlyra vonatkozó információkat.
Az Air New Zealand tavaly azzal került be a hírekbe, hogy hasonló erőfeszítést tett. Ebben az esetben az új-zélandi Aucklandből induló járatokra felszálló utasokat arra kérték, hogy álljanak mérlegre, mielőtt a légitársasággal külföldre repülnének. A programot akkor azzal magyarázták, hogy „valós információkat" gyűjtenek.
Brian Sumers, a The Airline Observer alapítója és szerkesztője, aki a légitársaságok üzleti tevékenységéről tudósít, elmondta, hogy a biztonságos repüléshez rengeteg olyan információra van szükség, amelyet a nyilvánosság egyszerűen nem érthet.
Számos matematikai számítás szükséges ahhoz, hogy egy utasszállító repülőgép fel tudjon szállni és hosszú távolságokat tudjon repülni
– mondta Brian Sumers, a The Airline Observer alapítója és szerkesztője példaként említve, hogy minden repülőgépnek van egy maximális felszállósúlya és amennyiben túl nehéz, nem felszállási engedélyt, emelett az is kérdés, hogy mikor emelkedik fel a repülőgép a kifutópályáról, mert egy nehezebb repülőgépnek több kifutópályahosszra van szüksége, mielőtt felszállhatna.
Brian Summers leszögezte: a légitársaságok tudják, hogy egy üres repülőgép milyen súlyú, de tisztában kell lenniük azzal, hogy mennyit nyom mindaz ami az a sok minden, amit hozzáadnak, például üzemanyag, csomagok, rakomány és az emberek tekintetében.
.