A Boeing 777-es Kuala Lumpurból indult Pekingbe, a legénységgel együtt 239-en utaztak a fedélzetén. A maláj légitársaság 370-es járata egy évtizede, 2014. március 8-án, 38 perccel az indulás után tűnt el a radarokról, miközben a Dél-kínai-tenger felett repült. A legvadabb elméletek keringenek sorsáról, az eltűnés oka és helye azonban máig rejtély.
Egy repülőgép szárnyának méretes darabját mosták partra az Indiai-óceán hullámai tizenhat hónappal a katasztrófa után, 2015 júliusában Réunion partjainál. A helyszín az egyenlítőtől délre, 6300 kilométerre délnyugatra van attól a ponttól, ahol a maláj gépet utoljára észlelték.
Alacsonyan szálló repülőgépre figyeltek fel a maldív halászok a tragédia napján. Még a Maldív-szigetektől is igencsak távol van a Mauritius és Madagaszkár közé beékelődött Réunion.
„A szárnydarab valószínűleg egy Boeing 777-eshez tartozik. Az MH370-es is egy ilyen típusú gép volt” – ezt állította Xavier Tytelman repülésbiztonsági szakember, akit egy helyi lakos keresett meg, miután az Indiai-óceán partján egy különös roncsdarabra bukkant.
A repülőgép maradványát kagylók borították, ami arra utalt, hogy legalább egy évet töltött a mélyben. Ez erősítette a teóriát, hogy az MH370-es darabja volt.
Amerikai biológusok tavaly azt állították, hogy a puhatestűek tanulmányozásával megállapítható az eltűnt gép darabjának sodródási útvonala. Olyan folyosón mozoghatott több ezer kilométeren át, amelyben jelentős mértékben változik az óceán hőmérséklete, és ez nyomot hagy a kagylók héján. Munkájukat megnehezítette, hogy a kagylók tanulmányozására nem kaptak lehetőséget.
A tavalyig 112 ezer négyzetkilométeres területen végzett kutatás eredménytelen volt annak ellenére, hogy a felderítés több mint 150 millió dollárt emésztett fel.
Az MH370-es eltűnése mind a mai napig a modern repüléstörténet egyik legnagyobb megoldatlan rejtélye, és minden idők legdrágább keresési projektje.
Korábban az is felmerült, hogy a pilóta öngyilkossági szándéka okozta a maláj gép tragédiáját – hasonlóan a Germanwings katasztrófájához. Mint emlékezetes, kilenc éve, 2015. március 24-én Andreas Lubitz első tiszt egy rövid időre magára maradva bezárkózott a pilótafülkébe, majd szándékosan a hegyoldalnak irányította az utasszállítót. A gépen tartózkodó 150 ember szörnyethalt.
A malajziai kormány most fontolóra vette a vizsgálat újraindítását az MH370-es ügyében, ha „meggyőző, új bizonyítékok” állnak rendelkezésre – legalábbis ezt jelentette be Anvar Ibrahim miniszterelnök napokkal a katasztrófa tizedik évfordulója előtt.
Malajzia – Kínával és Ausztráliával együtt – 2017 januárjában függesztette fel a költséges, mégis eredménytelen kutatást.
A Kuala Lumpur-i kormány az amerikai Ocean Infinity elnevezésű tengeri robotikai cégtől vár segítséget, amely egyszer, 2018-ban már megkísérelte a tengerfenék felkutatását. A munkáért akkor egy vasat sem kapott, mert a maláj kormánnyal kötött megállapodás alapján a cég csak akkor volt jogosult ellentételezésre, ha eredményt tudott volna felmutatni. Nem tudott. Ennek ellenére lelkesen folytatnák a kutatást, Oliver Plunkett, a cég a Guardian által idézett vezérigazgatója szerint „még az idén”.
Az évforduló közeledtével – mint minden évben – hozzátartozók és támogatóik gyűltek össze Kuala Lumpurban, hogy 239 mécsessel megemlékezzenek az eltűntekről.
„Mintha csak tegnap lett volna” – mondta Jacquita Gonzales, a fedélzeti mérnök Patrick Gomes özvegye, aki szerint a keserű emlékek folyton visszaköszönnek.
Nem maradhat megoldatlan a rejtély
– üzente a hallgatóságnak, tulajdonképpen azonban a maláj kormányt sürgette a kutatás folytatására.
A családtagok, köztük Grace Nathan ügyvéd, akinek az édesanyja utazott az MH370-es járaton, az eltelt tíz évben fáradhatatlanul kampányoltak a nyoma veszett gép titkának megnyugtató megoldásáért.
A repüléstörténet biztonságos jövőjéért tesszük
– hangoztatta Nathan.
Vélhetően a maláj gépből származó maradványokat fedeztek fel Dél-Afrika, Mauritius és Mozambik partjainál is, de egyik nyom sem vezetett a repülő testének megtalálásához.
A járaton 152 kínai és 50 malajziai állampolgár, továbbá ausztrál, kanadai, francia, hongkongi, indiai, indonéziai, iráni, holland, új-zélandi, orosz, tajvani, ukrán és amerikai utasok repültek.
(Borítókép: Az HMAS Success az Indiai-óceán déli részén az eltűnt Malaysia Airlines MH370-es járat keresése közben, 2014. április 12-én. Fotó: LSIS James Whittle / Australia Department of Defence / Handout / Getty Images Hungary)