Az Európai Unió szigorú ellenőrzéseket folytat a Meta platformjai ellen az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) értelmében, különös tekintettel az európai parlamenti választások előtti internetes befolyásolási kísérletek kezelésére, a kiskorúak és a digitális tartalmak kapcsolatára, valamint a deepfakekre. A szabályok megsértésével nagy összeget kockáztatnak a vállalatok.
Azt vizsgálja az Európai Unió, hogy a Meta megfelelően kezeli-e a politikai hirdetéseket a júniusi európai parlamenti választások előtt. A Facebook és az Instagram már hétfőn számíthat az Európai Unió vizsgálatának eredményére a tartalom-moderálási szabályok esetleges megsértése miatt – írja a Politico.
A vizsgálatok többek között azt monitorozzák, hogyan kezelik a Meta felületei a hirdetéseket – különösen a politikai hirdetéseket – vagyis figyelik, hogy megsérti-e valamelyik platform az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvényt (DSA).
Az uniós végrehajtó testület felügyeli, hogy a nagy online platformok hogyan tartják be a digitális szabályokat, amelyek a DSA értelmében kötelezik őket az illegális és káros tartalmak, például a dezinformáció visszaszorítására. A vállalatok bizonyos funkciók felfüggesztésére vonatkozó utasításokat vagy globális bevételeik akár 6 százalékának megfelelő bírságot kockáztatnak.
A közösségi platformokat arra kérték, hogy a választások előtt biztosítsák, hogy a politikai hirdetések és az úgynevezett AI-deepfake-ek, vagyis a hitelesnek tűnő, mesterséges intelligencia által gyártott képmások eredete egyértelműen legyen feltüntetve.
Június 6. és 9. között európaiak százmilliói járulnak majd az urnákhoz, hogy megválasszák az Európai Parlament új képviselőit, akik a következő öt évben meghatározzák a blokk napirendjét. Az uniós kormányok aggódnak az orosz beavatkozás megugrása miatt, amely hatással lehet a választók véleményére. Egy francia miniszter egyenesen arra figyelmeztetett, hogy az országát „elárasztotta az orosz propaganda”.
A több közösségi platformot is felölelő Metát azonban már hónapok óta vizsgálják a szabályozó hatóságok. Figyelik, hogyan kezeli a felhasználók által közösségi oldalaira feltöltött illegális vagy káros videós tartalmakat, feltérképezik a dezinformációkat, és azt, hogyan használják a fiatalok a vállalat digitális szolgáltatásait.
Az Európai Bizottság októberben a Hamász Izrael elleni támadásához kapcsolódó anyagok miatt, novemberben pedig a választások integritásával összefüggésben kért tájékoztatást a Metától. Decemberben azt vizsgálta, hogy a kiskorúak hogyan használják a Meta szolgáltatásait az algoritmusok és a kiskorúakról készült szexuális képek vonatkozásában.
A múlt hónapban az Európai Unió tájékoztatást kért
Ben Walters, a Meta szóvivője szerint a vállalatnak „jól bevált eljárás van a platformjainkon jelentkező kockázatok azonosítására és mérséklésére”, és „alig várják, hogy folytathassák az együttműködést az Európai Bizottsággal”.
A vizsgálatokkal a Meta lenne a harmadik vállalat, amely a DSA vizsgálatának célpontjává válik. A szabályozó hatóságok már vizsgálták a problémás online tartalmakat a TikTok, az X és az AliExpress esetében is.
A Meta beperli az Európai Bizottságot a DSA végrehajtási illetéke miatt, mert szerintük mintegy 11 millió eurót már befizettek 2024-re, ám az Európai Unió szerint ez csupán a negyede a befizetendő összegnek.