Egy Emmanuel Macron francia elnök megbízásából készült szakértői jelentés szerint a gyerekeknek 13 éves korukig nem szabadna okostelefonokat használniuk, és 18 éves korukig meg kellene tiltani a közösségi médiához, például a TikTokhoz, az Instagramhoz és a Snapchathez való hozzáférést.
Egy Emmanuel Macron megbízásából készült jelentés szerint a gyerekeket 18 éves korukig el kellene tiltani a legtöbb közösségi médiától – írja a The Guardian.
A francia elnök kutatókat és szakértőket kért fel arra, hogy tegyenek javaslatot a képernyő használatára vonatkozó iránymutatásra, azonban az egyelőre nem világos, hogy a jelentés közzététele után a francia kormány hogyan fog eljárni. Emmanuel Macron még januárban azt mondta, hogy lehetnek tiltások és korlátozások is.
A jelentés szerint a gyermekeket meg kell védeni a technológiai ipar „profitorientált stratégiájától, amely a gyermekek figyelmének megragadására irányul, a kognitív torzítás minden formáját felhasználva arra, hogy a gyermekeket a képernyő előtt tartsák, irányítsák, újra bevonják és pénzzé tegyék”.
A jelentés szerint a gyermekek árucikké válnak ezen az új technológiai piacon.
A jelentést készítő kutatók és szakértők szerint a három év alatti gyermekeknek nem szabadna semmilyen képernyő közelébe kerülniük, beleértve a televízióét is, és 11 éves koruk előtt nem szabadna, hogy telefonjuk legyen.
A jelentés szerint a 15 éveseknek csak az úgynevezett etikus közösségi médiához, például a Mastodonhoz szabadna hozzáférniük. A profitorientált közösségi média elérését, ilyen például a TikTok, az Instagram vagy a Snapchat, a jelentés szerint 18 éves korukig korlátozni kellene, továbbá a kamaszokat jobban fel kellene világosítani az elegendő alvás szükségességének tudományos alapjairól is.
A jelentés hasonlóan szigorú ajánlásokat fogalmazott meg a nagyon fiatal korosztály számára is, mondván, hogy a szülészeteken a lehető legnagyobb mértékben korlátozni kellene a telefonok és képernyők használatát, hogy a szülők könnyebben kötődhessenek kisbabájukhoz.
A hatéves kor alatti gyermekek esetében mindenféle képernyő előtt töltött időt erősen korlátozni kellene, és csak nagyon ritkán, felnőttek társaságában szabadna képernyő elé ülniük oktatási tartalmak fogyasztásához. Az általános iskolákban a gyerekeknek nem szabadna tableteket vagy digitális eszközöket adni, hogy azokon dolgozzanak, kivéve, ha ez valamilyen fogyatékosság miatt történik.
Hatéves kor előtt egyetlen gyermeknek sincs szüksége képernyőre ahhoz, hogy fejlődjön. Valójában a képernyők ebben a korban meggátolhatják a megfelelő fejlődésüket
– mondta a jelentés egyik szerzője.
A kutatók szerint a szülők nem hibáztathatók, és a társadalom egészének többet kellene tennie, például lehetővé kellene tenni a felnőttek számára, hogy munkaidőn kívül megfelelően kikapcsolódhassanak a munkából, korlátozni kellene a képernyők használatát nyilvános helyeken, valamint képernyőmentes éttermeket és kávézókat kellene bevezetni.
A technológia fantasztikus eszköz, és az is marad, de az emberek szolgálatában kell állnia
– hangsúlyozta az egyik kutató. Elmondta, hogy a képernyők negatív hatással vannak a gyermekekre a látásuk, az anyagcseréjük, az intelligenciájuk, a koncentrációjuk és a kognitív folyamataik tekintetében is.
Szerinte a képernyőfüggőség nem magához a termékhez, hanem a tartalomhoz kötődik. Az olyan algoritmusok, amelyek újra bekapcsolják és stimulálják az örömrendszert, és úgy vannak felépítve, hogy ne veszítsük el az érdeklődésünket a tartalom iránt, egyfajta addiktív dinamikával rendelkeznek.