Kamionos konvojok dübörögnek az orosz határ felé Georgia északi részén. A szállítmányukról semmit sem tudni, a vadonatúj luxusautókat azonban nem lehet elrejteni, mert azok napokig vámkezelésre várva rostokolnak az átkelő előtt. Nyugat-Európából és az Egyesült Királyságból a kivetett szankciók miatt az ukrajnai háború kezdete óta nem szállítanak luxusautókat Oroszországba, annál többet viszont déli szomszédainak.
A szankciók kivetésekor az volt az elképzelés, hogy ha az alkatrészszállítások leállításával kiéheztetik az orosz hadigépezetet, a luxuscikkek szállításának leállításával pedig a magas rangú orosz üzletembereket és az oligarchákat, akkor is kárt okoznak Vlagyimir Putyin országának, ha nem állnak vele közvetlen összetűzésben.
Az Oroszországba irányuló export 2022 februárja után a nullára zuhant vissza, ugyanakkor meredeken emelkedett a szomszédaihoz irányuló kivitel. Kirgizisztán drónfelszerelést vásárolt Nagy-Britanniától, Azerbajdzsán pedig luxusautókat.
Ugyanakkor Azerbajdzsán saját luxusautó-exportja hirtelen megugrott, holott az országban nem gyártanak ilyen típusú járműveket. Az autókat Azerbajdzsánból a Kaukázus többi államába szállították, köztük Georgiába – jelentette a helyszínről a Sky News tudósítója.
Georgiából egyetlen út vezet Oroszországba. Közvetlenül a határ előtt van a Lars ellenőrzőpont, amely gyakorlatilag egy óriási kamionparkoló.
Amikor a brit hírtelevízió stábja leparkolt, vadonatúj, a többi között Németországból és az Egyesült Királyságból származó luxusautókat fedeztek fel a murvával beszórt pihenőhelyen.
A riporter szerint olyan autók vesztegeltek, mint egy előkelő londoni, „mayfairi szálloda” előtt.
A Larsban töltött két nap alatt kiderült, hogy az autókat felbérelt sofőrök szállítják a határra Tbiliszi bemutatótermeiből vagy közvetlenül a fekete-tengeri Poti vagy Batumi kikötőjéből. Fogalmuk sincs, hogy az autók honnan érkeztek.
Az autók exportját Oroszországba – a Nyugathoz hasonlóan – Georgia is tiltja, a szankció azonban több kiskapuval is kijátszható.
Az egyik az, hogy az autók vámkezelés után ideiglenes rendszámot kapnak, majd a grúz sofőr azt mondja: Kirgizisztánba tart vele – Oroszországon keresztül. Miután azonban átér a határon, „elfelejt” tovább hajtani bejelentett úti célja felé. Ilyenkor már a kutya sem törődik a Mercedes vagy Porsche sorsával.
A csempészhálózatban – legalábbis a tudósító szerint – gyakorlatilag senki sem vonható felelősségre, így a szankciók büntetlenül kijátszhatók.
A statisztika szempontjából az áru Azerbajdzsánba és Georgiába érkezik, majd nyomtalanul eltűnik, miközben Oroszországban a luxuscikkekből nincs hiány – legfeljebb többe kerülnek. Az üzleten mindenki nyer, az ukránokat kivéve.
Az orosz határ felé vezető úton két trélert is felfedeztek – vadonatúj Range Roverekkel. A parkolóban lefényképezett alvázszámuk alapján kiderült, hogy áprilisban kerültek le a gyártósorról a Jaguar Land Rover Birmingham melletti, solihulli üzemében.
A gyártó elismerte: tisztában van azokkal a kockázatokkal, hogy az autók, a szankciókat megszegve, Oroszországban kötnek ki. Szóvivője hozzátette azonban, hogy kizárólag olyan országok kiskereskedőinek a megrendeléseit teljesítik, amelyek nem határosak Oroszországgal.
A brit kormány szerint nagyjából 20 milliárd fontnyi árukereskedelem esik a szankciók hatálya alá.
A gazdasági nyomást addig fokozzuk, amíg Oroszország be nem fejezi az Ukrajna elleni brutális invázióját
– közölte a kormányszóvivő.
(Borítókép: A kazbegi határátkelő a grúziai Sztepantsminda Kazbegi településen 2022. szeptember 30-án. Fotó: Davit Kachkachishvili / Anadolu / Getty Images)