Index Vakbarát Hírportál

Az EP a saját elnökét cinkeli a dízelbotránnyal

2017. március 2., csütörtök 10:08

Egyes tagállamok miatt csalhattak autógyártók az ellenőrzéséseken, de az EU kvázi-kormánya is ölbe tett kézzel ült, állapította meg az Európai Parlament.

Egyes uniós tagállamok hátráltatták a károsanyag-kibocsátási tesztek szigorítását, és nem fordítottak elegendő energiát az emissziós adatokat befolyásoló autógyártók leleplezésére - írták az Európai Parlament dízelbotránnyal foglalkozó vizsgálóbizottságának (EMIS) héten megjelent jelentésében.

A képviselők szerint az Európai Bizottság is hibázott, amiért nem tartatta a mérési eredmények meghamisítására is felhasználható szoftverek tilalmát.

Ahogy arról korábban írtunk, Antonio Tajani akkori ipari biztosnak már 2013-ban megírta az egyik kollégája, hogy a cégek vélhetően csalnak a teszteken. Az olasz biztos mégse tett semmit, és a többi tagállam is csak az Egyesült Államok után lépett fel.

Azóta Antonio Tajanit – többek között a Fidesz támogatásával – az Európai Parlament vezetőjévé választották, így az EP-jelentés a testület elnökét is elítéli. Meszerics Tamás LMP-s képviselő az olasz politikus megszavazása után fel is hánytorgatta a dízelügyet.

Francia-olasz-spanyol válogatott

„Mára kristálytisztán látjuk az autóipari felügyelet hibáit. Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy elkerülhető lett volna a botrány, ha az Európai Bizottság és a tagországok egyszerűen csak betartják az uniós jogot” - fogalmazott Gerben-Jan Gerbrandy, a bizottság egyik tagja. Szerinte sokkal szigorúbb ellenőrzés kellene az autótípusok európai engedélyezésére, egyedül így lehetne megelőzni a következő botrányt.

A bizottság jelentése Franciaországot, Olaszországot és Spanyolországot említették azon uniós tagállamok közül, amelyek lassítani próbálták a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó vizsgálatok szigorítását, hogy tesztpad helyett az utakon kelljen ellenőrizni a járműveket. (Az autókba beépített programok azzal csaltak, hogy felismerték, ha a futópados tesztek szigorúan meghatározott követelményeinél járatták az autót. Ilyenkor csökkentették a teljesítményt és a károsanyag-kibocsátást.)

A bizottság egy új uniós ügynökség felállítását kezdeményezte a szabályok kikényszerítésére. „Amit kitaláltunk, annak működnie kell” - közölte Jens Gieseke képviselő. A jelentés nem kötelező, de szakértők szerint előmozdíthatja a szabályozás módosítását.

(MTI)

Rovatok