Tényleg jobb ha biogázt szívunk?
- Hőgutát kapott bőgőmajmok potyognak a fákról a hőhullámmal küzdő Mexikóban
- Japán új szabályokat vezet be a Fudzsi-hegynél
- Földrengés rázta meg Olaszországot
- Először bocsátottak fel 5G-műholdakat Oroszországban
- „Nagyon komoly” orosz szabotázsakciókra derült fény, több európai országot is érint az ügy
- Részeg brit turisták randalíroztak a Ryanair járatán
- Van, ahol tárt karokkal fogadják az arab vendégmunkásokat Európában
- Megkezdték a márciusi hídomlás-katasztrófát okozó Dali konténerszállító elvontatását Baltimore-ba
- Görögországban országos mobilalkalmazást vezettek be a családi erőszak elleni küzdelem segítésére
- Volodimir Zelenszkij azt állítja, tárgyalások zajlanak Kijev partnereivel orosz területek elleni támadásokról
Ha a kocsisor mellett állva a szokásos szmog helyett gyorséttermi sültkrumpliszagot érzünk, akkor tudhatjuk, hogy valaki biodízelt tankolt. Erre még a hardcore környezetvédelmi aktivisták méregzöld szíve is megdobban, és széles mosollyal intenek a bringa nyergéből a sofőrnek.
De nem mind arany, ami fénylik, és nem minden bioüzemanyag jó a környezetnek. Például az olajos magvakból és délkelet-ázsiai pálmaolajból előállított biodízel széndioxid lábnyoma nagyobb, mint a hagyományos társáé. Ráadásul, ha ehető alapanyagból készül a biolötty, akkor emeli az élelmiszerek árát. Akkor meg minek támogatjuk? - kérdik évek óta a zöld szervezetek.
Úgy tűnik, az Európai Unió az éghajlatváltozás elleni küzdelemben saját csapdájába esett. Az EU 2020-ig 10 százalékra kívánja növelni a bioüzemanyagok arányát a közlekedési ágazatban, hogy ezzel csökkentse az éghajlatváltozást okozó gázok kibocsátását. A szabályozás 2009-ben született de az elmúlt években végzett kutatások sorra arra jutottak, hogy ez a jelenlegi módszerekkel nem fog menni. A Bizottság ezért radikális lépésre szánta el magát, amit a várakozások szerint ma délben jelentenek be. Az új szabály szerint az élelmiszer-alapanyagokból gyártott üzemanyag legfeljebb a teljes mennyiség felét teheti ki. Ezt az arányt azonban a legutóbbi becslések szerint az iparág már el is érte.
A bejelentés felkorbácsolta az indulatokat: a bioüzemanyagosok veszni látják az évi 17 milliárd eurónyi támogatást, és perelnék a Bizottságot. A zöldek kicsit még mindig elégedetlenek (mint mindig), az indonéz őslakosok képviselője pedig örül, hogy kevesebb pálmaolaj ültetvény lesz, mert így nem kell havonta arrébb költözniük az erdőben.
Mi a tanulság? Gyalogolj, biciklizz, tömegközlekedj, és csak akkor ülj autóba, ha muszáj!
Bónusz: Itt mindenki kiszámíthatja, hogyan csökkentheti minimálisra saját közlekedési CO2 lábnyomát.