További Eurologus cikkek
-
Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
- Volodimir Zelenszkij interjút adott az Ovális Irodában kialakult botrányt után, és nem hajlandó bocsánatot kérni
- Szijjártó Péter az elmúlt három év legnagyszerűbb pillanatának nevezte a Trump–Zelenszkij-találkozót
- Az ellopott, milliárdokat érő színarany vécékagyló sosem került elő – vélhetően fémhulladékként adták el, áron alul
- Drónok záporoztak az éjjel Oroszországra, a védelmi minisztérium is reagált
- „A pimasz disznó kapott egy rendes pofont, Ukrajna nincs egyedül” – reagáltak a világ vezetői a washingtoni találkozóra
- Vatikáni források szerint hörgőgörcse volt Ferenc pápának
- Volodimir Zelenszkij sietősen elhagyta a Fehér Házat, nem írták alá a megállapodást
- Orbán Viktor a bissau-guineai elnököt fogadta Budapesten
- Túlélte az ellenzék bizalmatlansági indítványát a bukaresti kormány
- Donald Trump bejelentése miatt azonnal kitört a vámháború Kína és az Egyesült Államok között
Az EU „kormánya”, az Európai Bizottság (EB) szerdán közzétett két új javaslatot a „Dublin” menekültfogadási rendszer reformjára. Olyan ötleteket dobnak az uniós törvényhozás elé, amelyek garantáltan kiverik a biztosítékot a tagállami minisztereknél. Nem csoda, hogy a szokásnál sokkal finomabban, és egyelőre konkrétumok nélkül tálalják őket.
1. Teljes reform
Az egyik alapvetően megváltoztatná a mostani rendszert: levenné a menedékkérelmek elbírálásának és a kérelmezők ellátásának a terhét az első ország válláról, ahová a bevándorlók megérkeznek. Ehelyett rögtön továbbirányítanák őket egy másik tagállamba, egy kvóta alapján. Az alapján állapítanák meg, hogy melyik országnak hány főt kell fogadnia, hogy mekkora a befogadó kapacitása, hány menekült lakik már ott, mekkora a munkanélküliség, és hány szíriai menekült került már oda törökországi táborokból.
A jelenleg érvényes dublini szabályozás arra az országra hárítja a menedékkérők ellátását és a beadott papírjaik elbírálását, ahol belépnek az EU-ba. Az elmúlt évben bebizonyosodott, hogy ez az eljárás alkalmatlan több százezer menedékkérelem feldolgozására. Habár a szabály szerint a Görögországból az unió belseje felé továbbjutó vándorlókat visszaküldheti a többi uniós állam Görögországba, a migránshullám felfutása óta ezzel a lehetőséggel nem élt a többi nemzeti hatóság.
2. Dublin befoltozása, azaz „Dublin plusz”
A másik javaslat lényegében megőrizné a mostani áthelyezési eljárást. Csak abból az országból irányítaná át a menekülőket, amelyiken olyan nagy a nyomás, hogy az már „veszélyezteti a Dublin rendelet végrehajtását”, és ennek az államnak kell majd elkezdenie feldolgozni a menedékkérelmeket.
Akkor kaphatná meg egy tagállam ezt a segítséget, ha előtte már behívták a közös európai határ- és parti őrséget a külső határaik ellenőrzésére, és így sem csökkent a nyomás, legalábbis erre enged következtetni a Bizottság szövegtervezete. Ez a határőrség legkorábban nyáron, de reálisan inkább ősszel állhat föl.
A mostani menekült-elosztási eljárás keretében Görögországból és Olaszországból fogad a többi tagállam menedékkérőket, összesen legfeljebb 160 ezret. Ebben a táblázatban látszik, hogy melyik tagállamba hány embert utaztattak el eddig: 1111 főnél tartanak. Ausztria, Horvátország, Magyarország és Szlovákia nem ajánlott föl fogadóhelyeket. Ez egy átmeneti, szükséghelyzetre szabott művelet, és 2017 szeptemberében véget ér. Magyarország és Szlovákia az EU Bíróságán támadja ennek a műveletnek a jogszerűségét.
Csak akkor működhet, ha kötelező lesz
A szerdán közzétett ötletek még nem hivatalos jogszabályjavaslatok, mindössze azt szolgálják, hogy az Európai Bizottság letesztelje, milyen reformokat hajlandóak elfogadni a tagállamok és az Európai Parlament. Biztosak szeretnének lenni benne, hogy nem tesznek olyan tervet az asztalra, amelyet a miniszterek élből elutasítanak, magyarázta Frans Timmermans, az EB első alelnöke.
Úgy értelmezhetjük ezt, hogy az Európai Unió javaslattevő testülete nem szeretne akkora botrányt kavarni a miniszterek Tanácsában, mint a legutóbbi alkalommal, amikor csak egy két éves időszakra javasoltak kötelező alapú elosztást, mégis óriási ellenállásba ütköztek, elsősorban a közép-európai országok részéről.
A mostani kommüniké, amikor leírja a két opciót Dublin reformjára, a „kötelező” szót csak egyféleképpen használja: „a tagállamok kötelezettsége a külső határok védelmére” kifejezésben.
Egy európai bizottsági forrás azonban világossá tette: mindkét opció csak akkor működhet, ha az uniós országok – Nagy-Britannia, Írország és Dánia kivételével – kötelezhetők azoknak a végrehajtására. A jogszabályváltoztatásokat ugyanúgy minősített többséggel fogadja majd el a miniszterek Tanácsa, mint a hírhedt szeptemberi döntést, ahol Magyarország nemmel szavazott, mégis életbe lépett az átmeneti áthelyezés, tehát elméletileg
Még egy területen hátrált egy lépést az EB: sajtóhírek alapján korábban az az ötlet is előkerült, hogy Brüsszel vállalná át a menedékkérelmek feldolgozását a tagállamoktól. Az Európai Menekültügyi Támogatási Hivatal (EASO) kapta volna ezt a feladatot. Ez hatalmasra dagasztotta volna a szervezet hatáskörét, és a nemzeti szuverenitás egy részének átadását jelentette volna, ami miatt akár uniós alapszerződést is módosítani kellett volna. A mostani javaslatba ehelyett csak az került: a Bizottság javasolhatja az Európai Menekültügyi Támogatási Hivatal megbízatásának módosítását.
Legközelebb április 21-én ülnek össze az uniós bel- és igazságügyi miniszterek, akkor vitathatják meg először hivatalosan a javaslatokat a tagállami kormányok. A javaslatból akkor lehet jogszabály, ha a miniszterekből álló Tanács és az Európai Parlament is rábólint. A törvényhozási folyamat hónapokig eltarthat.
Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !