- Külföld
- Eurologus
- európai unió
- európai bizottság
- schengen
- idénymunka
- ingázás
- határellenőrzés
- koronavírus a gazdaságban
Von der Leyen: Szükség van európai idénymunkásokra, különben nem lesz mit ennünk
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
- Késes merénylőt lőttek le Tel-Avivban
- 18+Tizennégy éves tinédzsert gyanúsítanak a birminghami késelés ügyében
- Februártól vámokat szabna ki Kínára és az Európai Unióra Donald Trump
- Történelmi hóvihar sújtja a déli amerikai országrészeket Texastól Floridáig
- Alig írta alá, máris 22 állam pereli Donald Trumpot az egyik rendelete miatt
- Rossz hír a Netflix-előfizetőknek, újra árat emel a streamingóriás egyes országokban
- Donald Trump kíméletlen kritikával illette Putyin ukrajnai invázióját
- Folytatódik a háború Izraelben, újabb hadműveletet indított a hadsereg
- Ha véget is ér a háború, folytatódni fog Ukrajnában a világ legveszélyesebb munkája
- Kemény cikkben ment neki a Le Monde Donald Trumpnak, távoznak az X-ről is
Az uniós határokon át naponta ingázó munkavállalók és mezőgazdasági idénymunkások védelmében adott ki gyakorlati útmutatót az Európai Bizottság.
Az ajánlások célja az, hogy megkönnyítse a határokon naponta átlépő 1,5 millió európai munkavállaló életét
– mutatott rá Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke legújabb videóüzenetében, ugyanis az uniós tagállamok jelentős része visszaállította a határellenőrzést és a más tagországok állampolgárainak belépését korlátozó intézkedéseket vezetett be azért, hogy meggátolja a koronavírus terjedését.
A dokumentumban a Bizottság azt javasolja a tagállamoknak, hogy tegyék lehetővé, hogy az európai gazdaság és a koronavírus elleni harc szempontjából létfontosságú ágazatok naponta ingázó dolgozói gyorsan átkelhessenek a határokon. Ilyennek számítanak az egészségügyi dolgozók, a gyermek- és idősgondozók, az egészségügyi területen dolgozó kutatók, tűzoltók, rendőrök és a szállítmányozásban tevékenykedők.
„A munkájuk mindannyiunk számára fontos, hogy túljussunk a válságon” – magyarázta Von der Leyen, aki azt is hozzátette, hogy nemcsak az a fontos, hogy ezek az emberek késés nélkül eljussanak a munkába, hanem az is, hogy a vírust se terjesszék. Példának Luxemburgot hozta fel, ahol az egészségügyi dolgozók zöme Belgiumból és Franciaországból jár be, és az egész betegellátást veszélyeztetheti, ha ezek az emberek órákig állnak a határon.
A Bizottság azt is szeretné engedélyezni, hogy az uniós országok beengedjék a más tagállamokból érkező élelmiszeripari dolgozókat és az idénymunkásokat. „Szükségünk van az élelmiszerre, amihez vetni, és aratni kell” – mondta Von der Leyen, aki szerint az sem elhanyagolható szempont, hogy a szezonális munkások is kenyeret akarnak tenni a szeretteik asztalára, és ehhez dolgozniuk kell. Bár a koronavírus mellett a brexit is közrejátszott a helyzet kialakulásában, az év végéig tartó átmeneti időszakban jogilag még mindig az uniós szabályozás alá tartozó Nagy-Britanniában már most 90 ezer kelet-európai vendégmunkás hiányzik a mezőgazdaságból.
Az EU egyik legnagyobb vívmánya, a személyek és áruk szabad áramlása megvalósulhatott. A szabályok azonban lehetővé teszik, hogy
a tagállamok rendkívüli helyzetben visszaállítsák a határellenőrzést, ha úgy értékelik, hogy ez elengedhetetlenül fontos a közrend és a közegészségügy védelme érdekében.
Az Európai Bizottság ebben az esetben csak kérheti a tagállamokat, hogy viselkedjenek racionálisabban, amit az elmúlt két hétben többször meg is tett, gyakorlati útmutatót adott ki a kamionoknak elsőbbséget biztosító zöld sávokról, ajánlást a határigazgatáshoz. A politikai nyomásgyakorlás eszközét alkalmazva Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke gyakran beszél a témáról a nyilvánosság előtt, Adina Vălean közlekedési biztos pedig rendszeresen egyeztet a miniszterekkel. Ennek hatására mostanra jelentősen lecsökkent a kamionok várakozási ideje a legtöbb határon.
A kelet-európai fuvarózókért aggódnak
Nyolc uniós ország közlekedési minisztere tiltakozik a közúti áruszállítás feltételeit megszigorító Mobilitási Csomag elfogadása ellen.
Az uniós intézményeknek címzett nyílt levelében azt írják, hogy a koronavírus hatásaival kombinálva az új uniós jogszabálycsomag végzetes hatással lehet az áruszállítással foglalkozó kis- és középvállalkozásokra. A levelet Mosóczi László közlekedési államtitkár mellett a román, lengyel, bolgár, lett, litván, máltai és ciprusi miniszterek írták alá. A tervezet elfogadásának korábbi állomásain is élesen tiltakoztak a kelet-európai államok, mivel a sofőrök kötelező pihenőidejére és a kabotázs (a külföldi fuvarnál a visszaúton is vállalnak szállítást) tilalmára vonatkozó előírások miatt hátrányos helyzetbe kerülhetnek a nyugat-európai fuvarozókkal szemben.
Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik,
És vannak, akik az Indexet olvassák!
Támogasd te is a független újságírást,
hogy ebben a nehéz helyzetben is tovább dolgozhassunk!
Kattints ide!