- Külföld
- Fehér ház
- egyesült államok
- elnökválasztás
- kamala harris
- donald trump
- megjelenés
- férfias
- nőies
Mit üzen Kamala Harris és Donald Trump ruházata a kampányban?
További Fehér ház cikkek
- Elfogadták az Egyesült Államok költségvetését, nem áll le a kormányzat
- Az elektori kollégium is megválasztotta Donald Trumpot az Egyesült Államok következő elnökének
- Donald Trump változásokat ígért, a NATO-ból való kilépést is megfontolná
- Az FBI új igazgatója szerint Amerikát sátánimádó pedofilok összeesküvése irányítja
- Hunter Biden megúszhatja a felelősségre vonást, elnöki kegyelmet kapott az apjától
A nemek közötti egyenlőség kérdése már Biden jelöltsége idején kulcsfontosságú kampánytéma volt, visszalépése, illetve női alelnökének indulása után pedig egyenesen reflektorfénybe fog kerülni. „Nem is tudtam, hogy fekete” – mondta például Trump riválisáról, aki 2021-ben az Egyesült Államok első női alelnökeként foglalta el hivatalát. Kamala Harris rövid idő alatt 310 millió dollárt gyűjtött be kampányára, ami nagyban befolyásolhatja esélyeit. A Reuters megbízásából az Ipsos által végzett felmérés szerint július végén egy százalékponttal vezetett Trump előtt.
A nő „tompított” öltözködése éles ellentétben áll a férfi „harsány” megjelenésével – hivatkozik a Business Insider szakértőkre.
A ruházat és az arculat az angol monarchia kezdete óta a politika fontos eleme
– emlékeztetett Derek Guy, aki elsősorban a férfiak megjelenésével foglalkozik. A hagyományosan férfias öltöny az amerikai politikai színtér egyik kelléke volt, és ma is az. Maga az elnökválasztás is régóta férfias dolognak számít. Itt kell megtalálnia a helyét a kaliforniai születésű Kamala Harrisnek, akinek az édesanyja jeles indiai származású rákkutató, apja pedig amerikai egyetemen végzett, jamaicai közgazdász.
„A ruha a hozzáértés kimutatásának eszköze”
A politikai térben a nemek kérdése Guy szerint arról szól: hogyan változott az öltözködés a nők megjelenése után, azaz mennyire képesek magukévá tenni a politika „férfias egyenruháját”. A politológia és divat szakértője szerint Harris a felismerhető, de visszafogott nőiesség formáját választotta.
Trump hagyományos, testre szabott férfias öltönyöket visel, a márka pedig a gazdag üzletember tükre. Gyakran hord sötétkék Brioni öltönyöket, amelyek a nyolcvanas években a hatalom jelképei voltak. A vállak párnázottak, így az alkat karcsúbb és maszkulinabb. Az öltönyhöz általában fényes, szatén, élénk, vörös színű nyakkendőt választ.
GUY SZERINT EZ A „HARSÁNY ESZTÉTIKA”.
Harris sokkal mértéktartóbb. „Figyelemre méltó, de egyben nőies” – ezt mondta róla Sparsha Saha, a Harvard oktatója, aki egy, az öltözködési stílusok politikai üzenetéről és hatásairól szóló könyv társszerzője.
A férfiak által uralt területeken a nők számára a stílus gyakran az alkalmasság és a tekintély bizonyítására tett kísérlet – hangoztatta a Rutgers Egyetem docense.
A ruha a hozzáértés kimutatásának eszköze
– tette hozzá Shauna Shames.
A vizuális kommunikáció
Donald Trump stábja tökéletesen tisztában van a megjelenés szerepével. „Trump elnök stílusa a legjobb a történelemben” – jegyezte meg szóvivője, Steven Cheung.
Vele szemben Harris „hozzáértését” azzal bizonyította, hogy egy befolyásos cég tekintélyes ügyvédjének öltözött. Gyakran visel márkás nadrágkosztümöt, a kényelmes Converse sportcipők iránti rajongását azonban sosem titkolta. Megütközést váltott ki, amikor a Vogue címoldalán is abban mutatkozott. Egyesek túl hétköznapinak nevezték, és azt mondták róla, hogy nem kelt elég tiszteletet.
Jelentős eseményeken, a beiktatásakor például fekete tervező ruháját viselte.
A MEGJELENÉSE A HAGYOMÁNYOS NŐIESSÉGET ÖTVÖZI A PROFESSZIONALIZMUSSAL. EZ UTÓBBI A FÉRFI ÉS A FEHÉR KÓDOLT ÜZENETE – MAGYARÁZTA SHAMES.
Szerinte ez az úgynevezett „kettős kötés”, azaz „nőies, de nem túl nőies”.
Trump jellemző színe – legalábbis a nyakkendőben – a vörös, ami a férfiasság színkódja.
HA BÁRKI MÁS VISELNÉ, „OLCSÓNAK, DAGÁLYOSNAK ÉS RIKÍTÓNAK” TŰNNE – MONDTA GUY TRUMP EGYEDI STÍLUSÁRÓL.
A republikánus jelölt valóságtelevíziós múltja alapján – a The Apprentice, a nálunk Az álommeló címmel futó show házigazdája volt – tökéletesen tisztában van a vizuális kommunikáció fontosságával. Harris, annak ismeretében, hogy minden szereplését árgus szemek figyelik, „stratégiai” szempontból fontos ruhákat visel.
„Gyönyörűek”, ezért a hozzáértését és kifinomultságát bizonyítják, de „nem vonják el a figyelmet tetteitől vagy szavaitól” – mondta Shames.