Index Vakbarát Hírportál

Csak nézni, ahogy telik a kurva élet

Még soha nem látott Tarr Béla-filmet, sőt egy képkockát se? Látott, de nem élvezte vagy értette? Mi elvégezzünk ön helyett a nehezét, tartson velünk a reménytelenség sárral megágyazott útján, isten és szeretet nélkül, rengeteg szél- és esőgéppel. Készüljenek fel, mert ez bizony egy munkanap Tarr Bélával.

Fontosabb részletek
  • A Sátántangó Krasznahorkai László regénye 1985-ből.
  • Tarr Béla második nekifutásra forgatta le 1994-ben, miután 1991-ben elkezdték előkészíteni.
  • Tarr Béla bevallása szerint százezer méter nyersanyagot forgattak el. A rontott tekercsekkel a városi legenda szerint két film is jól járt.
  • Susan Sontag állítólag évente egyszer megnézte a monumentális eposzt.
  • Két tavaszon és két őszön át 120 napig forgatta a kicsi, húszfős stáb.
  • Nem lehet pontosan tudni, hány perces a film, láttunk 420, 430 és 450 perces hosszokat is.
  • Tarr Béla állítólag befejezi a filmezést: 2008-ban a Cahiers du cinémának adott interjújában beszélt először arról, hogy A torinói ló lesz az utolsó filmje, amivel idén Berlinben elnyerte az Ezüst Medvét.
  • Facebook-csoportban gyűjtük mindazokat, akik látták már a filmet. Csatlakozzatok, ha igen!

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Ezt: “Nem volt oka a nyugtalanságra. Tudta jól, hogy angyalai már elindultak érte”. A halott Estikétől búcsúzik el így a regény.

  • Baktattam és baktattam és baktattam. A soron következő kocsmajelenetben a "baktat" szót ezerszer kimondják, szuper dalt lehetne írni belőle. Kevés szó hangzik el a filmben, de ebben a jelenetben sűrűsödik a beszéd, mégha egy folyamatosan önmagába visszaforduló történetről is van szó. A mesélés monoton ritmusa visz előre minket.

  • A film felénél járunk, iszunk egy kávét.

  • "Nem volt kislány. Miután Budapesten nem találtunk, ezért videéken is keresni kezdtünk. Kifutottunk az időből, és három asszisztens különböző helyeken videókamerával kereste a megfelelő kislányt. A miskolci nevelőintézetben felvett anyagon láttuk Bók Erikát, aki nagyon zárkózott lány volt. Gyanakodva nézett, mint egy nagyon riadt állat, akit sokat bántottak. Hihetetlenül fegyelmezett volt. Emlékszem, csak ment éjszaka a folyamatosa esőgépezésben, nagyon fázott, megszakadt a szívünk, de megcsinálta a jelenetet."

  • A Sátántangó legszórakoztatóbb, legviccesebb jelenete, amelyben megszámlálhatatlanul sokszor hangzik el a "baktattam" szó, a végére már teljesen értelmét veszti az egész monológ, Irimás, Petrina, a Steigerwald-gyerekek, lőpor, baktattam, mondják el sokszor egymás után és kész is a jelenet. Tessék szórakozni.

  • Kelemen önismétlésekbe bocsátkozó, baktatós monológja egészen hipnotikus így a negyedik óra végefelé. Laciból viszont kihozta az első ásítást.

  • Baktalórántháza kisváros Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, 4300 lakossal.

  • Kovi a twitterelő pornóproducer: eddig volt egy alvázmosás, illetve felajánlottak egy dugást, de az nem kellett. Lapos ehhez a forgatókönyv sajnos.

  • Most kezdődik a film egyik legfontosabb jelenete, az a kocsmai mulatozás, amit Estike nemrég kintről nézett.

  • ...már megnézhettük volna a két Conan-filmet.

  • Gryllus Dorka 22 évesen kilátogatott a Sátántangó forgatására egy barátjához, és ez annyira bejött neki, hogy színésznő akart lenni, derült ki az imdb-ről. De ki lehetett az a barát?

  • Miért van stangli feLugossy fején? Miért lett mozgó szóvicc? A helyes válaszolók között Tarr Béla-posztert sorsolunk ki. Sorsolás a következő szünetben.

  • A sátántangózás izzadós, alkoholos hangulatában sűrűsödik a falu beláthatatlan sorsa, hogy nincs már se remény, se élet, csak kint a sár, bent a tangó. "Anyám a tenger, apám a föld. Se tenger, se föld. Basszátok meg a nénikéiteket. Hova tettétek a tengert, hova a földet? Az életem a tangó".

    A film egyik legjobb jelenete, amiben kiderül, hogy miért Sátántangó a film és könyv címe. A kocsmai táncolás egyszerre idézi fel a legjobb Chaplin-jeleneteket és a Csinibabából a keringőzést, mert olyan a hatása, mintha fel lenne gyorsítva a jelenet. Pedig nem!

  • A híres tangó. A regény szerkezete egyébként a tangót követi le: hat lépés előre, hat lépés hátra, ennek megfelelően az első rész 1-6-ig számol, a második rész pedig 6-tól visszafelé. A táncjelenetben pedig ugyanarra a dallamra táncolnak tíz percen át a színészek. Csak nagyon rossz minőségben van fent a YouTube-on.

    Tarr Béla állítása szerint a jelenet felvételekor a színészek teljesen részegek voltak, valószínűleg ez az oka annak is, hogy az Estike által nézett táncjelenet, amelyben például italt locsolnak magukra, később nem jelenik meg a szemből mutatott nagy tangójelenetben, hiszen nem egy pontosan koreografált jelenet volt, hanem egy igazi nagy világvége-tánc.

  • "Mi 10-15 éve Kecskeméten akartuk megnézni a Filmet. Délután 1-kor vártunk az Otthon Mozi előtt a nyitásra, előre elkészített szendvicsekkel, meg sörrel a táskánkban, de a mozi zárva volt. 3 órára került elő Zoli, a gépész aki azzal védekezett, hogy azért nem jött be időre, mert azt hitte csak ugratják azzal, hogy a film 7 órás.

    Szenyót megettük, sört megittuk."

  • Hiába hosszú (húsz perces), kurva jó jelenet ez, olyan, amire élete végéig emlékszik az ember. Kelemenél most az „életem a tangó” sornál akadt be a lemez, Halics és az egyik Horgas-lány közösen rágcsálnak egy stanglit, a részeg tánc fáradt botladozássá silányul, végül az egészet Kerekes hányása zárja le.  „Ennyi volt az egész” – mondja.

  • A tangó valószínűleg latin eredetű szó, a tangere, azaz érinteni igéből származik. Egyébként a tangens (= érintő) szögfüggény neve is innen ered.

  • A kocsmajelenet végi beállítás mindent elmond a film tempójáról: egy pók hálót szőtt egy pohár és egy üveg közé.

  • Egy pohár és egy üveg az asztalon, amin végigmászik egy pók: Tarr Béla képes egy pókot is instruálni!

    Egyenes és szép idézet a regényből: "És e bársonyosan zengő tangóharmonika-szóban utolsó támadásra indultak a kocsma pókjai. Laza hálókat eresztettek az üvegek, poharak, csészék, hamutartók tetejére, körbefonták az asztalok s a székek lábait, majd – egy-egy titkos, vékony szállal – összekapcsolták ezeket, mintha fontos volna, hogy felfedezhetetlen, rejtett zugaikban meglapulva azonnal értesüljenek minden moccanásról, minden rezzenésről, amíg csak sértetlen ez a hibátlan, különös, szinte láthatatlan háló. Beszőtték az alvók arcát, lábait s kezeit is, aztán villámgyorsan visszafutottak rejtekükre, hogy egy leheletfinom pókfonál rezdülésére várva majd újrakezdjék".

  • A pókszabásúak osztályának egyik rendjének képviselői. Fejtor, potroh, nyolc láb, csáprágó – össze sem lehet téveszteni. A potrohukon levő mirigyekkel a pókok pókhálóselymet termelnek, sok fajuk ezt használja fel arra, hogy zsákmányukat elejtsék. A pókok nem tudják megrágni prédájukat, ehelyett a zsákmány elfolyósított belső részét szívják ki, de képesek elfogyasztani a saját selymüket is.

  • "Hét óra csak, nem?" - hangzott el a kérdés, amikor lemezt cserélünk a másodikról a harmadikra.


  • Valahogy most eszembe jutott drága jó kollégám, Szabó Zoli, aki azzal kezdte indexes pályafutását, hogy elaludt a Grincs sajtóvetítésén, majd megírta, hogy a filmben nem is a történet a fontos. Zoli, hol vagy, amikor a hazának szüksége lenne rád?

  • "Próbálni kell, de itt mindennek egyszerre kell jónak lennie. Előfordult, hogy a színészekkel lepróbáltunk mindent, összeszartuk magunkat a nevtéstől, de a kamera még az istennek sem állt össze, kellett még nyolc gyakorlás neki, bár addigra elfáradtak a színészek. újra szinkronba kellett hozni őket". Egyébként Tarr szerint mindenki jó a kocsmajelenetben, mert léteztek.

    Tarr híres keménységét így kommentálta: "Ez nem kínzás, tudják a színészek, hogy ez valamiért történik."

  • Előre-föl-föl-föl-föl-beljebb-még beljebb-visszajönni. Ugyanez a mozgás van A Werckmeister harmóniákban a tömegjelenetben. A kamera maga is táncol - mondja Tarr Béla, és közben érezni, ahogy teste együtt ring a kamerával.

    Az szép jelenet - mondjuk  a rendezőnek, aki kis csend után válaszol: Nincs benne nem szép jelenet.

    Fáj még, ha valaki azt mondja, hogy unalmas, fekete-fehér, lassú, monomán? - tesszük fel a kérdést, ha már ez így előkerült.

    "Nem, akkor sajnálom az illetőt, mert érzéketlen, vagy nem ért valamit. Ennek az egésznak van humora is, sajnálom, ha nem röhögnek rajta. Ez egy komédia."


  • Ez most 18 percig tartott. Kezdünk kókadni, de most már biztosan végignézzük. Ha lesznek még olyan jó jelenetek, mint a tangó, nem is lesz nehéz.

  • "Ez egy performansza volt, A londoni férfiban egy biliárdgolyót tett a fejére" – persze végül nem árulta el Béla, hogy mi végre a stangli a homlokon, de legalább tudjuk, hogy nem véletlenül történt.

  • Víg Mihály nagy beszéde Irimiásként egyszerre idézi fel egy pap, egy nyomozó és egy filozófus alakját.

  • "Víg Mihályt két napig nem hagytuk, folyamatosan az Irimiás beszédét kellett mondania, hogy elég jó legyen".

  • Szabó Levente írta nekünk: "Szóval Felugossy egyik, 1992-es filmje, amely párhuzamosan készült a Sátántangóval. Ennek a filmnek is Medvigy volt az operatőre. Ebben az elborult filmben van stangli, és erre a filmre utal Tarr. Ha jól tudom."

  • Estike holttestét körülállják a telepiek és Irimiásék, akik valamikor a lemezcsere közben érkezhettek meg a telepre. Irimás beszédet mond, először az embereket gyalázza, majd bravúros szónoki fordulattal ígérgetni kezd, azzal kecsegteti az embereket, hogy létrehoz egy mintagazdaságot. Az emberek odaadják neki a pénzüket, Irimiás néz hosszan, vígmihályosan.

Rovatok