A megváltozott elvárások és a csökkenő eladások arra inspirálták a Mattelt, hogy teljesen újragondolja legsikeresebb termékét, a Barbie babát. A most 60 éves baba már nem csak magas, vékony, szőke és nagy mellű lehet. A szórakozáson és a ruhákon kívül más is érdekli, és ha akar, akár asztrofizikus is lehet belőle.
Anyám elsírta magát a kórházban, amikor megszülettem, és kiderült, hogy lány vagyok. Szegény! – mondta arra utalva, hogy nőként mennyivel nehezebb életem lesz.
Szokatlan gondolatok egy szülinapi rendezvényen, de jól mutatják, hogy mennyire komolyan gondolja a Mattel játékgyártó óriáscég egyik leghíresebb termékének, a Barbie babának az újrapozicionálását. Bár Belső Nóra pszichiáter nem Barbie, hanem a saját születéséről beszélt a Barbie baba 60. születésnapján, a női lét nehézségei már nem tiltott témák Barbie világában. Így aztán a születésnapon olyan témák is szóba kerültek, mint a kislányok alacsony önbizalma, a szülők felelőssége a lányok pályaválasztásában és Barbie szerepének átgondolása 2019-ben.
Amit nem is árt újragondolni, hiszen már 60 év telt el azóta, hogy a Mattel 1959-ben kiadta az első Barbie-t. Azonnal óriási siker lett, köszönhetően az addig sosem látott tévés reklámkampánynak, és annak, hogy nem kislány volt, mint az addigi játékbabák, hanem felnőtt nő, amilyenné a lányok szerettek volna válni. A babát Ruth Hangler, a cég igazgatója találta ki, és tervezte meg a német Bild Lilli baba alapján, amivel egy európai nyaraláson találkozott. (És akit mellesleg egy luxusprostiról mintáztak, ennek történetéről itt írtunk hosszabban.)
Azóta eladtak belőle több mint egymilliárd darabot világszerte, egyértelműen a világ egyik legsikeresebb játéka lett. Ugyanakkor, ahogy azt a 60. szülinapi meghívóban is olvashattuk, „azon kevés játékok egyike, amellyel kapcsolatban komoly társadalmi elvárásokat fogalmaznak meg”. Hát igen, egy felnőtt nőt ábrázoló játék nyilván több kérdést és problémát vet fel, mint egy pöttyös labda.
Ennek köszönheti Barbie emlékezetes botrányait is, például amikor 1992-ben megjelent a beszélő Teen Talk Barbie, amelynek többek között olyan mondatokat adtak a szájába, mint: „Vajon elég ruhánk lesz?”, „Szeretek vásárolni” és „A matek nehéz”. Utóbbi nagy felháborodást váltott ki, a cég ki is vette a matekos mondatot a szókészletből, és kicserélték az érintett babákat.
Körülbelül 2010 óta egyre többet lehetett olvasni arról, hogy csökkennek a Barbie eladásai. 2018-ban a Mattel 1945 óta tartó történetének egyik legsúlyosabb válságát élte meg, megváltak 2200 embertől, üzemeket zártak be, 650 millió dolláros költségcsökkentési programot indítottak. A csökkenő eladások oka részben az lehet, hogy a gyerekek egyre inkább az interaktív játékok felé fordultak, másfelől szülővé vált egy olyan generáció, amelynek komoly fenntartásai vannak a Barbie által sugallt nőképpel. Sem Barbie irreális alakját, tökéletes külsejét, sem vásárolgatós, bulizós életét nem tekintették jó szerepmodellnek a kislányok előtt.
Pedig Barbie már régóta nem ilyen – állítja a Mattel. „Barbie az elmúlt 60 évben több mint kétszáz különböző karriert jelenített meg. Mégis sok helyen, Magyarországon is a nőkkel kapcsolatos sztereotípiákkal azonosítják” – mondta Török Kata, a Mattel Barbie-ért felelős brandmenedzsere. Tény, hogy Barbie volt már űrhajós, cégvezető, amerikai elnök, programozó és játékfejlesztő is. Valahogy mégis a fürdőruhás, a hercegnős, a görkoris és a konyhatündér verziói élnek élénkebben a fejünkben.
Török Kata szerint is érdemes újragondolni, hogy mit jelenthet a baba a gyerekeknek 2019-ben. Már csak azért is, mert a Mattel friss, Amerikában készült kutatása szerint már ötéves korukra kialakul a lányokban az a tudat, hogy nem választhatnak akármilyen szakmát maguknak. Ezt nevezték a kutatásban „álomkapunak”, tapasztalataik szerint nagyjából az óvoda középső csoportjától kezdve a lányok korlátok között gondolkodnak arról, hogy mit kezdhetnek majd az életükkel.
A felmérésből az is kiderült, hogy a lányok háromszor kevesebb tudománnyal kapcsolatos játékot kapnak, mint a fiúk, és a szülők kétszer gyakrabban keresnek rá a Google-ban arra, hogy „tehetséges-e a fiam”, mint arra, hogy „tehetséges-e a lányom” valamiben. A Mattel szerint mindezen a Barbie-k új generációi is változtathatnak, ezek a babák ugyanis azt közvetítik, hogy manapság már nincs olyan szakma, nincs olyan karrier, ami eleve zárva lenne a lányok előtt.
Az új babakollekciókban Barbie a mérnöktől a méhészen át a focistáig bármi lehet, de érkezik az asztrofizikus Barbie is. Emellett nemrég olyan ismert nőkről mintáztak babákat, mint Patty Jenkins, a Wonder Woman rendezője, a riói olimpián sporttörténelmet író vívó, Ibtihaj Muhammad, aki 2016-ban az amerikai olimpiai csapat tagjaként hidzsábban versenyzett. Vagy éppen Katherine Johnson matematikus, akinek számításai segítségével Amerika embert juttatott az űrbe, aztán a Holdra.
Barbie külsejéről a születésnapon kevesebb szó esett, de a cég itt is próbálkozik a változtatással egy ideje. Barbie már nem (csak) magas, nagyon vékony, nagy mellű és szőke hajú lehet. Jelenleg 14 különböző arcformával, 8 különböző bőrszínnel, 18 különböző szemszínnel és 23 különböző hajszínnel árulnak babákat, akik már nem mind valószínűtlenül karcsúak. 2019-ben kerekesszékes és műlábbal járó baba is lesz a piacon.
A Mattel tehát minden eddiginél erősebben törekszik arra, hogy a baba megfeleljen a 2019-es elvárásoknak. Nagy kérdés, hogy mire lesz elég a sok újdonság, különösen akkor, ha a babákat árusító üzletek és – talán részben maguk a vásárlók – továbbra is ragaszkodnak a hagyományosabb modellekhez. Manapság még ugyanis az a helyzet, hogy ha az ember bemegy bármelyik magyar játékboltba, az úgynevezett karrier vagy szerepmodell Barbie-ból alig, Disney-hercegnőkből viszont továbbra is rengeteget talál.
(Borítókép: Szilágyi Anna / Index)