Czóbel Béla, Kontuly Béla és Klie Zoltán művének leütési ára életműrekordot döntött a Kieselbach Galéria őszi árverésén. Kieselbach Tamás szerint a megszorítások és az infláció ellenére az embereknek bizalmuk van a műtárgyakban, sokan tartják jó befektetésnek a műtárgypiacot.
Legmagasabb áron, 85 millió forintért Czóbel Béla több alkalommal kiállított és reprodukált, 1958-ban a velencei biennálé magyar anyagába is beválogatott Párizsi Szajna-part című festménye kelt el, miközben induló ára 46 millió forint volt.
Klie Zoltán Fantasztikus tája 80 millió forintért, míg Kontuly Béla 1930-as évek elején festett, Téli Duna-part című alkotása 75 millióért kelt el.
A galéria tájékoztatójából kiderül, hogy „a Fantasztikus táj 1935-ben született, egy évvel a spanyol polgárháború kitörése és két évvel Picasso megrázó Guernicája előtt. A Téli Duna-part viszont hűvösen klasszicizáló téli tájkép az új tárgyszerűség /Neue Sachlichkeit/ nemzetközi kontextusában. A letisztult, egyensúlyt sugárzó és kivételes színharmóniában tartott alkotáson középen az óbudai hajógyár hatalmas vasdaruja áll, sehol egy ember, üres a Bauhaust idéző, geometrikus formákból felépített betonpadlat és a néma Duna sötétzöld víztükre.″
Előbbi kikiáltási ára 44 millió forintról, utóbbi 36 millió forintról indulva érte el a rekordösszeget.
A galéria őszi árverésére 27 műalkotás érkezett Alexander Brody hagyatékából. Ebből Batthyány Gyula Nagyvárosi hölgyek (1935) című képe 22 millióért, az Elegáns úr portréja (1933) pedig 9,5 millió forintért kelt el.
A 22 milliós kikiáltási ár után 34 millióért kelt el Aba-Novák Szolnoki vásárban című festménye. A galéria szerint a Szolnoki vásár az érett periódus egyik leggazdagabb, legvirtuózabb munkája: nem véletlen, hogy a festő halála után, 1942-ben ezt a képet is beválogatták a velencei biennálé magyar kiállítására.
Patkó Károly Patakparton című műve 32 millió forintról indulva kelt el 40 millióért, Bene Géza Csendélet perspektívákkal című festménye pedig 26 millióról 34 millióig jutott. Egry József Szigonyvető című műve 30 millióért, Perlrott-Csaba Vilmos Párizsi utcája 18 millióért kelt el, nem sokkal mögötte maradt el 17 millió forintos leütéssel Tihanyi Lajos nagybányai utcaképe 1907-ből.
Kieselbach Tamás szerint az árverés sikere azt mutatja, hogy a megszorítások és az infláció ellenére az embereknek továbbra is bizalmuk van a műtárgyakban és sokan tartják jó befektetésnek a műtárgypiacot. Viszont egyre több az online licitáló, az online tér új generációs és piaci dimenziókat nyitott: sokkal több a külföldi érdeklődő és online sokkal bátrabban mernek licitálni az aukción résztvevők.
(Borítókép: Czóbel Béla Párizsi Szajna-part című festménye a Kieselbach Galéria 69. őszi aukcióján a Budapest Marriott Hotelben 2022. október 14-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)