Fontos, hogy a teremtő állapotot segítő körülmények létrejöjjenek, mondja Balázs Zoltán színész, rendező. Tehát a színházi produkció gazdasági hátterét is biztosítani kell, és a Maladype Színház igazgatója az Index Kultúra rovatának podcastjában azt is elmeséli, mindezt hogyan sikerült megvalósítaniuk. Számos munkája mellett az általa rendezett, Nine című musical 2024 januárjától újra látható a Budapesti Operettszínházban.
„Mivel sok Agatha Christie-t olvasok, ezért Poirot klasszikus mondását idézem, aki azt válaszolja Hastingsnek, amikor az azt mondja, hogy ez az ügy egyre bonyolultabb, hogy annál egyszerűbb lesz a megoldás. Ez az ügy is egyre bonyolultabb volt, és annál egyszerűbb lett a megoldás” – mondja az arútluK podacastjában Balázs Zoltán az Operaház főigazgatói pályázatáról.
Balázs Zoltán ugyanis a pozícióra pályázó Rost Andrea csapatában szerepelt lehetséges főrendezőként, művészeti vezetőként, és bár hittek abban, hogy ez tisztességes, előremutató, az eredmények, a tapasztalatok és mindenféle nemzetköziség jegyében majd eredményt hozó pályázat lesz, ismerve a válságdimenziókat az is benne volt a pakliban, hogy nem nyernek.
Én nem csalódtam, nem éreztem vesztesnek magunkat. Inkább nyereségnek éltem meg, már csak azért is, mert egy öt évados repertoárt raktunk össze
– mondja Balázs Zoltán.
A rendezővel 24 órás repülőút után beszélgettünk: Kínában járt egy színházi fesztiválon, és a nemzetköziséget kimaxolva magyar rendezőként a bukaresti Odeon Színház Gardénia című előadását vitte ki, amely lengyel nőkről szól. A kínai közönségnek az európai történelem annyiban volt átélhető, hogy ők is tudják, mi az a munkaalapú társadalom.
Rendesen ásták azt a gödröt, majd szóltak nekik, hogy bocs, nem itt, hanem odébb van a kincs, aztán ott sem volt
– mondja a rendező mi felmenőinkről, akik halálra dolgozták magukat. Kínában a legmegrázóbb az volt a számára, hogy egy ottani színművészetis fiú az előadást követően utánarohant, és azt mondta:
nem gondolta, hogy az édesanyjának vagy a húgának ilyen titkai lehetnek, akkor viszont segédkezet kell nekik nyújtania.
A beszélgetésen szóba került a független színházak helyzete is, ezzel kapcsolatban a Maladype Színház igazgatója elmondta: nem elég rendszeren kívül lenni, saját rendszert kell létrehozni.
A Független Előadó-művészeti Szövetségtől is függetlenítettem magam, hiszen belterjesnek, korruptnak és nem feltétlenül szakmai szempontokat képviselő szervezetnek láttam
– mondja. Sziget-szerűen működnek, de hamar kikerültek a nemzetközi piacra, fesztiválról fesztiválra adják őket, és nem függenek a belterjes magyar viszonyoktól. 2023. május vége óta viszont projektalapú működésre álltak vissza, az állandó társulatot el kellett engedi.
Aki lemaradt volna az arútluK podcast előző adásáról, az ide kattintva meghallgathatja.
(Borítókép: Balázs Zoltán. Fotó: Daragó Napsugár / Index)