Index Vakbarát Hírportál

Feltámasztották, de a sebek nem gyógyultak be

2024. március 21., csütörtök 06:03

2019-ben el kellett búcsúznunk a szakma és a közönség körében is rendkívül népszerű Pécsi Országos Színházi találkozótól, ezért is volt örvendetes, amikor megjelentek a hírek a szemle újjáélesztéséről. Ám első körben a meghívottak között nem szerepelt egyetlen független produkció sem, és bár a fiaskót azóta megpróbálták orvosolni a szervezők, az indulatok nem csillapodnak.

Idén újra megrendezik az Országos Színházi Találkozót (OSZT). A szakma egyértelműen örül. Legalábbis annak, hogy lesz, de hogy miképp, arról megoszlanak a vélemények. Esetenként igen sarkosak.

Kisajátítva támasztották fel

Az Országos Színházi Találkozó apropóján most a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) ügyvezetője is megszólalt. Nagy Zoltán az Indexnek elmondta: a találkozó jelenlegi szervezői ugyan eldöntötték, hogy továbbviszik a szemle hagyományát, de emlékeztetett, hogy a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) annak idején Jordán Tamás kezdeményezésére, széles, szakmai alapokon nyugvó kezdeményezésként indult.

A színházi szakma akkoriban még többé-kevésbé egységes egészként létezett, párbeszédre készen, kellő nyitottsággal és kíváncsisággal a máshogyan gondolkozók felé, nem pedig szekértáborokra szakadva kereste mindenki a maga igazát.

Most néhány ember – remélhetőleg jó szándékkal vezérelve – megmentőként lépett színre, és lehet, nem tudatosan, de azzal, hogy nem arra törekedtek, hogy mindenki szava elhangozzék, sajnos kisajátítva élesztették újjá az Országos Színházi Találkozót. 

Az első kiírásban ugyanis csak a kőszínházakat invitálták meg a szemlére. „Nem értem, hogy lehet egy ilyen rendezvényt úgy összehívni, hogy csak a kőszínházak pályázhatnak. Amikor az Örkény István Színház társulata ezt szóvá tette, akkor módosították a kiírást, majd felkérték a Színházi Kritikusok Céhét, hogy két előadást jelöljenek meg. Beszéltem velük, s elmondták, erről ők is a sajtóból értesültek.”

Így nincs miért kiabálni?

Nagy Zoltán úgy véli, egy ilyen esemény meghirdetésénél és a program kialakításánál csak a minőség lehet a mérce, ezért hibás volt úgy orvosolni a problémát, illetve megteremteni a látszólagos egységet, hogy két független produkciót beemelnek.

Valószínűleg azt gondolták, hogy a független oldal ezzel »ki van fizetve«, és így nincs miért kiabálni. De emlékeztetném a szervezőket, hogy egy országos fesztivál meghirdetésénél pont az a lényeg, hogy a startnál, a válogatásnál mindenki ott lehessen, és az adott év legjobbjai legyenek kiválasztva

– mondta Nagy, aki szerint nem az a fontos, hogy egy előadás független vagy kőszínházi, ahogy a mennyiség sem releváns, például, hogy innen négyet, onnan kettőt, tőlük meg hármat választanak. 

Ha a szervezők így gondolkoznak, akkor fordítva ülnek a lovon. Az ilyen hozzáállás nem segíti a párbeszédet, az érzelmek háttérbe szorítását, a megismerést és az elismerést, amelyre a szakmának nagy szüksége volna.

A FESZ ügyvezetője ezért is üdvözli a Színházi Kritikusok Céhe kiállását, akik „feladatuknak tekintik ráirányítani a figyelmet a magyar független színházi élet gazdagságára, és közleményük szerint abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy ehhez különösebb válogatói munkát sem kell végezniük, hiszen a céh tagsága évről évre leadja a maga szavazólapját, azon többek között megjelölve a legjobb független színházi előadásokat is.

A sértettség nem tűnt el

A kritikusok a találkozó műsorának válogatásához azzal szeretnének hozzájárulni, hogy megnevezik mindazokat a tagtársaik szerint kiemelkedően magas színvonalat képviselő független színházi előadásokat, amelyek a 2022/2023-as évadról szóló szavazólapokon szerepeltek, a lista végén kiemelve a legtöbb voksot kapó három előadást. „Bízunk benne, hogy az Országos Színházi Találkozó szervezői átgondolják döntésüket, és nem kötik számszerű adatokhoz a független színházak szerepeltetését a fesztiválon.”

Nagy Zoltán a felek közötti, hónapok óta tartó kommunikációt nem tartja igazi előrelépésnek. Szerinte a korábbi sértettség, bizalmatlanság sem tűnt el. „Ha a szervező kaposvári Csiky Gergely Színház komolyan gondolta, hogy újraéleszti a POSZT-ot, akkor a kezdetekhez kellett volna visszanyúlnia, hogy megteremtse a színházi szakma egységét, mert ez a mindenkori szervező igazi felelőssége. A szakma közös feladata – ami túlmutat az országos találkozón – pedig az, hogy közösen, egyenrangú felekként alakítsuk ki az előadó-művészet jövőjét” – mondta a FESZ ügyvezetője.

(Borítókép: A felújított Csiky Gergely Színház Kaposváron 2019. november 11-én. Fotó: Varga György / MTI)

Rovatok