Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMegvan az első KÉT díj Cannes-ban!
További Cinematrix cikkek
A fesztivál ideje alatt nemzetközi zsűri mellett a külföldi kritikusok is értékelik a mezőnyt, és mind a négy szekcióban (hivatalos versenyprogram, Un Certain Regard, Rendezők Kéthete, Kritikusok Hete) osztanak díjakat.
Az már korábban is látszott, hogy a kritikusok nagyon szerették a magyar versenyfilmet: a Saul fia a Screen listáján is második lett, a nemzetközi újságírókat tömörítő Fipresci táblázatában pedig toronymagasan vezetett a hét folyamán.
Úgyhogy nem is volt akkora meglepetés, hogy a szombat délután tartott díjátadón Nemes Jeles László Saul fia című elsőfilmje kapta a kritikusok Fipresci-díját.
A díjat a Cannes-ba visszatérő Nemes Jeles László, és forgatókönyvírója, Clara Royer vette át. A rendező angolul köszönte meg az elismerést, beszédében kitért arra, hogy milyen nehéz volt összehozni ezt a filmet, és végül kizárólagos magyar finanszírozásban valósulhatott meg a Saul fia.
A holokauszt témáját újszerű módon feldolgozó filmet nagyon szerették a Cannes-i Filmfesztiválon, a hivatalos díjkiosztó vasárnap este hétkor lesz, a magyar film esélyeit ebben a cikkben latolgatjuk .
A különdíjakat már péntek estétől kezdve osztanak, hiszen eddigre minden filmet meg lehet nézni, és így már lehet értékelni. A Fipresci-díj az első magyar siker, de mostantól több kisebb díjátadó lesz, ahol szintén jó esélyekkel indul a Saul fia. Korábban olyan magyar filmek nyertek Fipresci-díjat a Cannes-i Filmfesztiválon, mint a Delta (r: Mundruczó Kornél), a Pál Adrienn (r: Kocsis Ágnes), az Egymásra nézve (r: Makk Károly) és a Mephisto (r: Szabó István).
Az elmúlt két évben ráadásul az volt a gyakorlat, hogy a Fipresci-díjas film másnap megnyerte az Arany Pálmát is (2013: Adéle élete, 2014: Téli álom) Cannes-ban, úgyhogy most megint mindenki nagyon lelkes, hogy összejöhet az a vasárnapi díjátadó is a magyaroknak. A babonások is abból is jeleket vélnek kiolvasni, hogy a Saul vasárnapi ismétlése a fesztivál legnagyobb termében lesz, és az elmúlt években ez is jó előjelnek bizonyult az Arany Pálmát illetően - az mindenesetre igaz, hogy a három legjobb fogadtatásban részesült film (Saul, Youth, Carol) lesz ebben a teremben.
A Házibuli anyukája is imádja a Saul fiát
Közben szombat este a Saul fia a második különdíját is elnyerte: a Grand Hotelben adták át a Francois Chalais francia újságíróról elnevezett díjat, amit olyan filmeknek szoktak adni, amelyek valamilyen társadalmilag fontos témával foglalkoznak. Az elég laza és oldott hangulatú díjátadóra eljött egy csomó filmcsillag, köztük Marisa Berenson, akit a Barry Lindonból lehet ismerni, valamint Brigitte Fossey, aki Vic anyukája volt a Házibuliban. A francia nyelvű díjátadó különösségét tovább fokozta, hogy maga a díj, amit Nemes Jeles László rendező, és az alkotók kaptak, egy régi, 15. századi tányér, aminek állítólag felbecsülhetetlen eszmei értéke van.
Visszatért Cannes-ba Sipos Gábor producer a Laokoon Filmgroupból, és hozta magával Röhrig Géza főszereplőt és Erdély Mátyás operatőrt is, úgyhogy ha vasárnap tényleg díjat kap a Saul fia, akkor az egész kreatív stáb jelen van, hogy átvegye.