Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTényleg olyan jó film és tényleg esélyes a Saul fia Cannes-ban?
További Cinematrix cikkek
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
Tényleg olyan jó film a Saul fia?
A hazai és a nemzetközi sajtó is az egekig magasztalja a filmet, nem alaptalanul, de ezek után
ha valaki úgy ül be a moziba, hogy egy tökéletes filmet vár, az csalódni fog.
A Saul fia ugyanis nem tökéletes film. Nem akarunk sokat szpojlerezni, de annyit elmondhatunk, hogy főleg a játékidő közepénél szokták a filmet sokan egy kicsit laposabbnak érezni.
A Saul ugyanakkor rengeteg szempontból kiemelkedő és lenyűgöző.
- Nemes Jeles László több helyen nyilatkozta, hogy szerinte az utóbbi időben eltűnt a filmekből a kísérletezés, a filmnyelvi újítás, és ő ezt vissza akarja hozni. A Saullal ez tökéletesen sikerült. (a részleteket ld. kritikánkban).
- Mindenhol kiemelik a főszereplő Röhrig Géza alakítását is, szintén jogosan. Ennek megértéséhez elég csak belegondolni abba, miközben nézzük a filmet, hogy milyen lenne, ha Sault az amatőr, de a szerepében tökéletesen mozgó Röhrig helyett egy Jászai-díjas művész színjátszaná el. Mivel a film nagy részében Röhriget látjuk a vásznon, ez óriási feladat, és ő ezt olyan természetesen és meggyőzően teljesíti, hogy sokan a legjobb férfi főszereplő díjára is esélyesnek látják. (Az esélyek részleteit lásd lent.)
- Azoknak is igazuk van, akik a film hangját dicsérik. A film korlátozott vizuális tere miatt ugyanis Zányi Tamás hangmérnök csapata bevallottan annyi munkaórát tett a Saul hangjába, amennyit eddig soha egyetlen magyar film sem kaphatott meg. Az eredmény pedig egy lenyűgöző, hollywoodi minőségű, de közép-európai érzékenységű filmhang, ami, ha kerül még olyan fesztiválra a film, ahol a hangot is díjazzák, biztosan díjat fog kapni.
- Nem véletlenül emelik ki Erdély Mátyás operatőr munkáját, mert az is óriási mutatvány, hogy bár a kamera szinte végig Saulon van, sosem a tábor helyszíneit pásztázza körbe, mégis, a Saul mögé elmosódva komponált cselekményeken keresztül szinte teljes képet kapunk a főszereplő környezetéről, a háttérben játszódó borzalmakról is. (Az egyik legnagyobb filmes magazin, a Screen szerint ez egyenesen a Jancsó filmek gondosan megkoreografált hosszú snittjeit idézi.)
- Végül pedig nem szabad elfelejteni, hogy Nemes Jeles Lászlónak ez az első nagyjátékfilmje. Hogy valaki elsőre nem tökéletes filmet készít, az természetes. De hogy valaki rögtön egy ilyen érett, újító és erős filmet tesz le az asztalra, az nagyon ritka. Nemes Jelesre tehát érdemes lesz a jövőben is nagyon odafigyelni, és ezért sem lenne meglepő, ha rendezőként is díjaznák.
Tényleg akkora esélye van a Saul fiának egy cannes-i díjra?
Könnyen hihetnénk azt, hogy mi magyarok túldimenzionáljuk a Saul fiának cannes-i szereplését, de igazság szerint akárhova nézünk, azt látjuk, hogy bár több mint egy hét telt el a vetítése óta, még mindig a Saulról szól itt minden. Igazság szerint jót is tett a filmnek, hogy még az elején vetítették, amikor még mindenki friss volt testben és lélekben is, így hosszútávon is tudott hatást gyakorolni. A külföldi újságírókat kérdezgetve, és az esélylatolgató cikkeket olvasva egyértelműnek tűnik, hogy komoly esély van arra, hogy a vasárnapi díjat kap a Saul fia.
A Screen International nemzetközi kritikusainak pontozásában eleinte a Saul fia vezetett, majd a leszbikus Carol mögött visszaesett a második helyre, ahol most is holtversenyben áll az egyik kínai filmmel (Mountains may depart), igaz, most már az első helyen is kínaiak vannak az Assasin című wuxiával.
A szintén külföldi kritikusokból álló Fipresci-zsűri díjat is ad a fesztiválon, náluk toronymagasan a Saul fia vezet, a második helyen álló Carol hátránya behozhatatlannak tűnik, úgyhogy elég valószínűnek látszik, hogy a szombat délutáni Fipresci-díjátadón a Saul fia kapja a külföldi kritikusok díját, és ezzel a film megkapja az első elismerését a Cannes-i Filmfesztiválon. >>>> A film közben meg is nyerte a Fipresci-díjat!
Íme, a legutóbbi állás:
A film jó pozícióját az is jelzi, hogy a pozitív fogadtatását és növekvő esélyeket látva a fogadóirodáknál egyre kisebb szorzót fizet, ha a Saul fiának a győzelmére akarnánk fogadást kötni, hiszen egyre kevesebbet kockáztatunk azzal, hogy a biztosnak látszó befutóra tesszük meg a tétünket.
Akik keresztbe tehetnek a Saul fia sikerének
A leszbikus melodráma! Egyértelműen Todd Haynes sok-sok éven át készülő Carol című filmje a magyar film legnagyobb ellenfele. Egyetlen esélyünk, ha Cate Blachett kapja a legjobb női alakítás díját, mert mondjuk a Coenek nem akarnak amerikai filmnek fődíjat adni.
Az ázsiaiak, úgy összességében! Egy különleges képi megoldásokkal elővezetett, egzotikus történet bármikor beelőzhet balról, erre ezeknek a filmeknek van esélye: a japán Our Little Sister, a kínai Mountains may depart és az Assassin. Reméljük a zsűriben ülő színésznők nem szeretik a kosztümös-kardozós filmeket sem!
A nagy olasz nevek! Szerencsére Matteo Garrone kosztümös agymenése, a Tale of Tales szóba sem kerül az Arany Pálma kapcsán, Nanni Moretti már szétnyerte magát Cannes-ban, tökre nincs szüksége még egy Arany Pálmára a Mia madréért. Paolo Sorrentino viszont fityiszt sem kapott legutóbb Cannes-tól A nagy szépség bemutatójának idején, úgyhogy elképzelhető, hogy most akarják majd kárpótolni, így viszont elég fura lenne, ha egy A nagy szépségnél lényegesen gyengébb filmmel nyerne Arany Pálmát. A megoldás: kapja a Michael Caine - Harvey Keitel duó a legjobb férfi alakításért járó díjat és kész!
A franciáknak muszáj adni valamit, mégiscsak ők rendezik ezt a fesztivált! Hatalmas a francia (vagy francia érdekeltségű) túlsúly a programban, lehet, hogy ez a díjazásnál is szempont lesz. Ha szerencsénk van, akkor ezek a morzsák jutnak nekik: az álláskeresős, dokumentarista stílusú Measure of man-ben a férfi főszereplő, Vincent Lindon számíthat valami jóra, Jacques Audiard pedig nagyon-nagyon esetleg a Deephan rendezésért.
Milyen díjakra esélyes valójában a Saul fia?
Arany Kamera a legjobb első filmnek A Saul fia az Arany Pálmért versenyző filmek között az egyetlen elsőfilm, tehát szigorúan véve, egészen biztosan ez a legjobb az elsőfilmek között, hiszen ez van a versenyben, a többit a párhuzamos szekciókban vetítik. Viszont pont emiatt nem is annyira bevett dolog, hogy versenyfilmnek adják az Arany Kamerát, hiszen az más díjakat is nyerhet, inkább egy másik szekció erős bemutatkozását szokták jutalmazni vele.
Arany Pálma Elég meglepő lenne, ha egy elsőfilm kapná a cannes-i filmfesztivál legnagyobb elismerését, az Arany Pálmát, de mint az fentebb kiderült, tényleg mindenki teljesen oda van a magyar filmért. Megtörténhet, de nem valószínű.
A zsűri nagydíja Ez lesz a Saul fiának a nyerő kategóriája: nagy díj, de nem A legnagyobb, hanem a második legnagyobb, de a film egészének, és nem egy kiemelkedő teljesítménynek szól. Az a legvalószínűbb, hogy ebben fog nyerni a Saul fia.
A zsűri díja A fesztivál harmadik legnagyobb elismerése, a fesztivál harmadik legjobb filmje kapja. Tavaly ezt megosztva adták ki: Jean-Luc Godard és Xavier Dolan (aki most a zsűri tagja) kapta. Ha nem a zsűri nagydíját kapjuk, akkor ezt.
Legjobb rendezés Szinte kivétel nélkül mindenki dicsérte a film alapötletét, a rendezést, a koncepciót, és ezek bizony mind Nemes Jeles László munkáját dicsérik. Viszont ezt azért nagyobb neveknek szokták adni, pl. a legjobb rendezés díját a Coen-testvérek már háromszor kapták meg,
Kik döntenek egyáltalán Saul fiának sorsáról?
Az Arany Pálmáért versenyző filmeket egy zsűri értékeli, amit az Oscar-díjas Coen-testvérek vezetnek. Joel Coent elkísérte felesége, Frances McDormand is, aki mindig mindenhol ott van, ahol a zsűritagok is, ő amolyan kilencedik tag lehet.
De kik a többiek:
- Mindenféle színészek: Rossy de Palma, Sophie Marceau, Sienna Miller, Jake Gyllenhaal
- Egy mali zenész, úgy hívják, hogy Rokia Traoré.
- Egy mexikói és egy kanadai rendező, Guillermo del Toro és Xavier Dolan
Vasárnap este 18:50-ko r kezdődik a díjátadó a fesztiválpalotában, a Youtube-on élőben lehet követni majd a ceremóniát.