Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMFilmalap: új vezérigazgató, lecserélték a teljes döntőbizottságot
További Cinematrix cikkek
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
Csak a Magyar Nemzeti Filmalap közleményének egyik elejtett mondatából derül ki, hogy a Vajna-korszakban végig vezérigazgatóként dolgozó, majd nemrég távozott Havas Ágnes helyére kinevezték a Filmalap új vezérigazgatóját. Az új vezető nem filmes szakember lesz, hanem közgazdász: Pál Ákos az elmúlt időszakban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. képviseletében felügyelte a Filmalap tevékenységét.
A közleményből az is kiderül, hogy lecserélték az új filmek támogatásáról vagy elutasításáról határozó teljes Filmszakmai Döntőbizottságot is. A Filmtörvény szerint az ötfős testület elnöke a Filmalap vezérigazgatója, további tagjai a vezérigazgató által megbízott mozgóképszakmai tapasztalattal rendelkező szakértők.
A Filmszakmai Döntőbizottság összetétele így a következő:
- Káel Csaba rendező, filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna utódja, a jobboldal kedvelt embere;
- Kálmán András, a Filmalap vezérigazgató-helyettese, filmforgalmazási szakember, aki 2015 óta a testület tagja;
- Pesti Ákos producer, gyártásvezető;
- Fonyódi Tibor író, forgatókönyvíró;
- Pál Ákos, a Filmalap vezérigazgatója.
Amiben az is érdekes, hogy korábban a magyar filmszakma olyan széles körben ismert és elismert szakértői döntöttek a készülő filmekről, mint az ELTE filmszakának egyik legnevesebb tanára, Kovács András Bálint, olyan, a legnagyobb nézőszámú magyar filmek közül többet is jegyző rendezők és forgatókönyvírók, Goda Krisztina, Divinyi Réka vagy Hegedűs Bálint, vagy olyan többszörösen díjazott filmrendezők, mint Fekete Ibolya. A mostani tagok ezzel szemben kevésbé bírnak egyértelmű elismertséggel a filmszakmában.
A legellentmondásosabb figura Fonyódi Tibor író, forgatókönyvíró, akinek első filmmel összefüggő munkája az Árpád népe című előadásfelvétel volt, és akit nemrég a kormánypropaganda fő gépezete, az Origo próbált lejáratni, amikor csatlakozott a Jobbik „szellemi holdudvarához”: „Fonyódi Tibor cége több száz ezer forintos támogatásban részesült a Jobbik-frakciótól” – írta akkor az Origo.
Fonyódi elsősorban történelmi regényeket és forgatókönyveket ír. Többek közt a Liszt Ferenc születésének bicentenáriumi évében készült Utolsó rapszódia, az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából készült dokumentumfilm-sorozat, a Szabadság-tér ’56, és a Securitate operatív tevékenységét feltáró Janus forgatókönyvírója. A Magyar Írószövetség tagja, a FilmJus forgatókönyvíró szekciójának alapító tagja, a Budapest Film Academy vendégelőadója. Ő volt a Kálomista Gábor által hatalmas költségvetéssel gyártott Hacktion fő írója is.
Pesti Ákos producerként és gyártásvezetőként foglalkozik filmgyártással, Káel Csaba filmügyi kormánybiztossal együtt dolgozott a Bánk bán filmadaptációján. Volt játékfilmes és dokumentumfilmes gyártásvezető, majd tíz évig reklámfilmekkel foglalkozott.
Kálmán András, aki már korábban, Havas Ágnes vezetése alatt is a testület tagja volt, a közlemény szerint jogász, médiaszociológus. A mozgóképszakma szinte minden gyakorlati ágában dolgozott: volt a Magyar Televízió programszerkesztője, képi és hangutómunka stúdiók vezetője, de a legtöbbet filmforgalmazóként tevékenykedett: moziüzemeltetőként, DVD kiadóként. Filmipari tapasztalatát és jogi végzettségét a szerzői jogvédelem területén egyesítette az ASVA jogvédő szervezet vezetőjeként, emellett éveken át volt a Filmforgalmazók Egyesületének és a Videó Kiadók Egyesületének vezetőségi tagja és elnöke.
A Filmszakmai Döntőbizottság helyettes tagja: Lukácsy György, aki a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen szerzett esztétika diplomát, majd a jezsuita rend felnőttképzési intézetében, a Faludi Ferenc Akadémián vett részt filmtörténelem, filmesztétika képzésen. Az elmúlt tíz évben a Heti Válasz filmkritikusaként dolgozott, tanulmányai jelentek meg, és visszatérő szakértője volt a közszolgálati televízió kulturális csatornáinak. 2018-ban jelent meg az MMA Kiadó gondozásában a Csíksomlyói passió című kötet, amelynek társzerzője és szerkesztője. Több dokumentumfilm és online sorozat szerkesztője, forgatókönyvírója. 2018 óta a Nemzeti Színház irodalmi munkatársa. A Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíjprogramjának ösztöndíjasa.
Ne maradjon le semmiről!