Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMGorbacsov a pokolban él, legalábbis ezt mondja
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Idén online rendezik meg a Budapest International Documentary Festivalt. A BIDF programjában 2021. március 1. és 10. között 30 versenyfilm tekinthető meg.
Ezt azt jelenti, hogy a filmek az első vetítést, a premiert követően a fesztivál teljes ideje megnézhetők – a szervezők megfogalmazása szerint
kevesebb mint egy mozijegy áráért az egész család láthatja a világ legjobb filmtermését.
Az online platform egyben azt is jelenti, hogy a filmek az egész ország bármelyik szegletéből láthatók, vagyis a Covid-járvány nehézségei előnyhöz is juttatják a dokumentumfilmek rajongóit.
Márpedig az idei kínálat impozáns.
A fesztivál nyitófilmje az
- I Am Not Alone / Nem vagyok egyedül (Örményország, USA).
A film azt a folyamatot mutatja be, amikor 2018 húsvétján Örményországban egy férfi a Facebookon közölte, hogy elindul gyalog, keresztül az országon, azzal a küldetéssel, hogy az embereket békés forradalomra szólítsa. A célja, hogy megdöntse a korrupt, populista rezsimet. A történet annak példázata, hogy a változások éppen olyanok, mint a leghosszabb utak: egyetlen lépéssel kezdődnek.
A BIDF 2021 szervezői több beszélgetést is elérhetővé tesznek, amelyekben a filmek alkotói, a filmek szakértői szólalnak meg, a beszélgetéseket pedig később is bárki megtekintheti a BIDF honlapján és YouTube-csatornáján.
A filmek önálló birodalmakban kapnak helyet. Így helye van a Szeretet Birodalmának, a Gonosz Birodalmának, a Megbocsátás Birodalmának és a Remény Birodalmának is. Versenyeznek a fiatal filmesek és a magyar alkotások is. A kínálatban pedig olyan filmek láthatók, mint a/az
- Acasa, My Home / Otthonunk (Finnország, Németország, Románia),
- Tales from the Prison Cell / Mesék a zárkából (Magyarország),
- Our Motherland / Miénk a Haza (Hollandia),
- Little Girl / Kislány vagyok (Franciaország),
- Welcome to Chechnya / Isten hozott Csecsenföldön (USA),
- The Painter and the Thief / A festőművész és a tolvaj (Norvégia, Svédország),
- Caught in the Net / Csapda a neten (Csehország),
- Gorbachev. Heaven / Gorbacsov.mennyország (Csehország, Lettország).
A Mihail Gorbacsovról szóló film talán azért kapott helyet a Gonosz Birodalmában, mert Ronald Reagan amerikai elnök így hívta az egykori Szovjetuniót. Az utolsó szovjet pártfőtitkár volt ugyanakkor az, aki a glasznoszty és peresztrojka, vagyis gazdaságpolitikai nyitással pontot tett a hidegháború végére, ám a szabadság másmilyen ízű lett, mint amiről álmodott. Ma már mindenki másként emlékezik a múltra, valamint arra, amit az új világtól kapott, és Gorbacsov hírneve is megkopott. A Nobel-békedíjas politikus a múlt terheit viselő, magányos öregemberként Moszkva külvárosában, egy üres házban éli élete utolsó napjait.
A mesék a zárkából a Megbocsátás Birodalmában kapott helyet. A filmben büntetésüket töltő apák írnak meséket, és azok alapján mesefilmek készülnek – amelyekben ő maguk és az otthon levő gyerekeik a főszereplők. A mesefilmekben apa és gyereke egy mágikus, szabadon alakítható világban találkozhat, ám az illúzió mégis csak mesterséges.