Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM2023 sem a nők éve volt a filmiparban
További Cinematrix cikkek
- A Netflix megcsinálta a saját Breaking Badjét, csak sokkal viccesebben
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
Greta Gerwig Barbie-filmje a legnagyobb bevételt produkáló női alkotás lett a mozi történetében, amitől sokan azt remélik, hogy ezzel trendet teremtett, és egyre több stúdió bízza filmjeit női direktorokra.
A San Diegó-i Állami Egyetem egyik tanulmánya épp a nők szerepét vizsgálta a filmiparban, ebből derült ki, hogy 2023-ban a 250 legkomolyabb bevételt hozó film rendezői között elvétve voltak csak nők, egész pontosan 16 százalék – olvashatjuk a Varietyn. Ugyanez a szám 2022-ben 18 százalék volt.
Némi javulást akkor figyelhetünk meg, ha azt vizsgáljuk, milyen a női rendezők aránya a sikerfilmek között, ugyanis tavaly a 100 topfilm 14 százaléka kapcsolódott nőkhöz, míg 2022-ben ez a szám csak 11 százalék volt.
2023-ban a Barbie-n kívül ott volt még Emerald Fennell Saltburnje vagy Sofia Coppola Priscillája, de a feminin vonal arányát Beyoncé és Taylor Swift koncertfilmjei is megdobták. A cikk ugyanakkor hozzáteszi: a nők még mindig nem játszhatnak olyan fontos szerepet a filmek létrehozásában, mint a férfiak. A 250 legnagyobb bevételt hozó film rendezői, írói, producerei, vágói és operatőrei között 22 százalék volt a nők aránya, ez megint csak csökkenés a 2022-es 24 százalékhoz képest.
A legtöbb bevételt hozó filmek 75 százaléka 10 vagy több férfit foglalkoztat a kulisszák mögötti kulcsszerepekben, és csak 4 százalékuk 10 vagy több nőt. A számok alapján a producerek 26, az írók 17, a zeneszerzők 14 és az operatőrök 7 százaléka volt nő. A zeneszerzők területén javultak a számok, de a producerek és írónők, szerkesztők, operatőrök száma körülbelül ugyanaz volt, mint 2022-ben.
Dr. Martha Lauzen, a jelentés szerzője azt hangsúlyozta, hogy Greta Gerwig sikere nem szabad hogy elhomályosítsa a látásunkat, a helyzet semmit sem javult a női munkavállalók szempontjából.
A SZÍNFALAK MÖGÖTT A NEMEK ARÁNYA TOVÁBBRA IS TORZ A FÉRFIAK JAVÁRA.
A tanulmányból nem meglepő módon az is kiderült, hogy a női rendezők több nőt alkalmaznak fontos pozíciókban, mint a férfiak. A női rendezőnőknél az írók 61, a zeneszerzők 26 százaléka volt nő, ugyanez a férfi rendezőknél 9 és 11 százalék. Nem kis különbség!