Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- joker
- joker 2
- kétszemélyes téboly
- joaquin phoenix
- lady gaga
- warner bros
- warner brothers
Durván alulteljesített a Joker 2 a kasszáknál, nem áll jól a Warner szénája
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
A filmes cégek a biztos profit és a stabil közönségépítés végett imádják a folytatásokat, hiszen olyan kasszasikerek születhetnek, mint a Deadpool & Rozsomák, amely nem csupán rekordot állított fel, de közelmúlt Marvel-filmjeinek legjövedelmezőbbje is lett. A Joker 2019-ben hatalmas durranás volt, szintén rekorder, ezért a Warner Bros. úgy döntött, folytatást csinál hozzá, annak ellenére, hogy eredetileg az alkotók egyrészes, önálló filmnek szánták. Az ötlet fordítva sült el.
A Joker: Kétszemélyes téboly 2024 leginkább várt filmjei közt szerepelt, azonban a koncepció kialakításánál Todd Phillips filmrendező és Scott Silver forgatókönyvíró húztak egy merészet: úgy döntöttek, véres musicalt gyártanak a történetből, ahol Joker karaktere találkozik jól ismert képregényes társával, Harley Quinnel. A Warner Bros. teret adott az alkotók korábbitól teljesen eltérő elképzelésének, mivel az első filmnél bevált az akkori, szintén rendhagyó koncepció.
A mostani film esetében azonban nem úgy történtek a dolgok, mint ahogy azt a filmstúdió vezetői várták. Az első Joker, ami kevesebb mint 70 millió dollárból (25,5 milliárd forintból) készült, a reklámköltéseket nem számítva egymilliárd dolláros profitot termelt a gyártási költségeken felül, és még egy Oscar-díjat is hozott Joaquin Phoenixnek. A Warner érhetően vérszemet kapott, így berendeltek egy folytatást, de Phillips ragaszkodott az új megközelítéshez, hisz az első filmnek is megvolt a sajátos, művészi identitása. A filmcég belement, és meg is tolták a projektet mintegy 200 millió dollárral (73 milliárd forinttal). Ahhoz azonban, hogy a reklámköltésekkel együtt ne legyen veszteséges az alkotás, mintegy 400–500 milliós bevételre lenne szükség.
A nyitóhétvégén Észak-Amerikában 40 millió dollár (14,6 milliárd forint) körül nyitott a film a Variety információi szerint, világszerte pedig további nagyjából 70 milliót (25,5 milliárd forintot) hozott be, így összesen 110 millió (40 milliárd forint) magasságában keresett eddig rajta a cég.
Túlértékelték
Az igazi gond mégis az, hogy ez a negyvenmillió is jóval kevesebb, mint amennyit szerettek volna elérni, hogy az elégséges megtérülés biztosítva legyen. A cég a 200 milliós büdzsé mellett 70 milliós nyitó hétvégét várt Észak-Amerikában a nyereséghez, de a kezdeti negatív felhang – kritikák és előzetesek alapján terjedő vélemények – miatt ezt átértékelték 50 és 65 millió dollár közöttre, amivel még szintén stabil anyagi helyzet alakulhatna ki.
A negyvenmillió azonban erős depozit ehhez képest, tekintve, hogy még az elégséges összeget is tíz millió dollárral (3,65 milliárd forinttal) múlta alul.
Mindennek ellenére a hétvégén a Joker: Kétszemélyes téboly lett Észak-Amerika number 1 filmje a mozikban, ami némileg azt is mutatja, hogy a mozis érdeklődés sem volt óriási ezen a héten. Azt továbbra sem tudni, hogy vajon a film eléri-e nullpontos, mintegy 450 millió dolláros (165 milliárd forintos) küszöbértéket, de egyelőre nem tűnik bölcs dolognak erre fogadni.
Sokan értekeztek arról, hogy vajon mi lehet a Joker 2 sikertelenségének az oka. Legtöbben a musicales megközelítést okolják, bár ezt már a gyártás kezdetekor lehetett tudni, így valószínűleg nem csupán ebben rejlik a hiba. Az eredeti, 2019-es film nagy erőssége volt, hogy
a sajátos művészi, alkotói megközelítés ellenére volt egy jelentős „fan service” része a filmnek.
Felépítették a bűn bohóchercegét olyan őrültnek, ahogyan azt számos képregényben, filmben láthattuk már, miközben nem akarták teljesen megfejteni a karakter (amúgy is sok változatban elmesélt) eredettörténetét, így némi misztikumnak, találgatásnak is helyet adtak. Részben áldozatként tüntették fel a szerencsétlen humoristát, így még azon is kaphatta magát a néző, hogy egyes pontokon nem a képregényes főgonoszt, a DC történetek legikonikusabb antagonistáját látja benne, hanem szimplán egy átlagembert, aki igazságtételre szomjazik.
A második rész ennek ellenére némileg kevésbé lett rajongóközpontú, erősebben érvényesül a rendezői koncepció, miközben valóban újításról beszélhetünk. A sötét, gyilkos musical világát láthattuk már olyan filmekben, mint például Tim Burton Sweeney Toddja, de ezt továbbvegyíteni a szuperhősvilággal már abszolút olyan terep, ahová valószínűleg csak kevés néző jutott el életében. Merész vállalás volt, ami ezúttal nem nyerte el mindenki tetszését.