Index Vakbarát Hírportál

Akkora port kavart A brutalista, hogy az Oscar-díj szabályzatát is módosíthatják

GettyImages-2194343940
2025.02.08. 19:39
Az Amerikai Filmakadémia fontolóra veszi, hogy a jövőben kötelezővé tegye a mesterséges intelligencia (MI) használatának bejelentését az Oscar-jelölt filmek számára. Az olyan alkotások, mint A brutalista, az Emilia Pérez vagy a Dűne második része, különböző módon alkalmazták az MI-t, ami egyre nagyobb vitákat gerjeszt a filmiparban. A technológia terjedésével a szakma és az akadémia is egyre fontosabbnak tartja az átláthatóságot, hogy a díjazási döntésekben tisztán látható legyen az emberi alkotók szerepe.

Komoly vitát váltott ki a mesterséges intelligencia használata az egyik legjobb filmnek jelölt A brutalista esetében a legnagyobb filmes elismerés jelöléseit követően, azonban korántsem ez az egyetlen Oscar-esélyes alkotás, amely az új technológiát alkalmazta. Olyan, nagy költségvetésű filmek, mint a Sehol se otthon, a Dűne: Második rész és az Emilia Pérez, szintén használták az MI-t. Pontosan a technológia növekvő térhódítása miatt az Amerikai Filmakadémia aktívan vizsgálja, hogy megváltoztassa az Oscar-jelölés szabályait, és kötelezővé tegye az AI-használat bejelentését – tudta meg a Variety.

Jelenleg az akadémia opcionális bejelentési űrlapot biztosít az MI használatára, de a tanács és a szekcióvezetői bizottságok már vizsgálják, hogyan alkalmazzák az MI-t az egyes filmes szakágakban.

A cél, hogy a 2026-os Oscar-szabályzatban, amely várhatóan áprilisban jelenik meg, kötelezővé tegyék a bejelentést.

Az Amerikai Filmakadémia Tudományos és Technikai Tanácsa már dolgozik a pontos megfogalmazáson.

Amikor kiderült, hogy A brutalista készítésekor az utómunkák során MI-t használtak, a rendező, Brady Corbet nyilatkozatot adott ki:

Az AI-alapú Respeecher-technológiát kizárólag a magyar nyelvű párbeszédek szerkesztése során használták, kifejezetten a magánhangzók és betűk pontosabb kiejtésének javítására. Az angol nyelvű dialógusokat nem módosították. Adrien Brody és Felicity Jones alakításai teljes mértékben a sajátjaik

– magyarázta. 

Az említett technológiáját egyébként az Emilia Pérez készítésekor szintén alkalmazták, ám annak stáblistájában fel is tüntették a módszert. 

A szakemberek szerint „fontos szem előtt tartani, hogy minden a történetmesélést kell szolgálja. Egy nagyszerű digitális alakítás sosem létezhet emberi munka nélkül. Az Oscar-szezon arról szól, hogy tiszteletben tartjuk az összes filmes szakma közös munkáját”.

Egyre nagyobb teret nyer a technológia

A vizuális effektek fejlesztése során az MI és annak egy részterülete, a gépi tanulás (ML) már régóta használatban van. Idén azonban a Visual Effects Society (VES) díjára jelölt technológiák között különösen nagy számban szerepelnek MI-alapú megoldások. Az egyik ilyen a Rising Sun Pictures ausztrál cég Revize nevű gépi tanulási eszközkészlete, amelyet saját weboldaluk szerint „különféle digitális ML-alapú kiegészítésekhez” használnak, például

arcok cseréjére, mimikai módosításokra, fiatalításra, testcserékre és más hasonló feladatokra.

A VES pályázati beadványa szerint ezt az eszközt alkalmazták a Furiosa: Történet a Mad Maxből című filmben, valamint a Sehol se otthon, a Deadpool és a Rozsomák, illetve a Sonic, a sündisznó 3. című alkotások esetében is. Jennie Zeiher, a Rising Sun elnöke megerősítette, hogy a Sehol se otthon – a legjobb film díjára jelölt Bob Dylan-életrajzi film –, a Deadpool és Rozsomák is használta a Revize-rendszert, de további részleteket nem kívánt közölni.

A Searchlight Pictures szóvivője, amely a Sehol se otthont forgalmazza, így nyilatkozott:

A technológiát mindössze három széles látószögű motoros jelenetben alkalmazták, nem érintve a színészi játékot vagy kreatív elemeket. Ez a technológia bevett módszer a kaszkadőrök és a színészek külsejének összehangolására. A VFX-csapat ezt az eljárást kizárólag erre a három jelenetre használta – az ilyen kaszkadőrarccsere-technikák évtizedek óta léteznek

– mondta.

A Revize-technológiát először Baz Luhrmann Elvis című filmjében alkalmazták, hogy Austin Butlert eredeti Elvis-felvételekre illesszék rá. A vállalat szerint az eszközök célja az, hogy „hatékonyabbá tegyék a vizuális effektek csapatának munkáját, mindezt költséghatékonyan”.

(Borítókép: Adrien Brody, A brutalista főszereplője. Fotó: Carlos Alvarez / Getty Images Hungary)