Akkora port kavart A brutalista, hogy az Oscar-díj szabályzatát is módosíthatják
További Cinematrix cikkek
- Pazar alakítások, igényesség, mégis hatalmas csalódás az Oscar-esélyes film
- Állandó halálfélelemben kellett életben tartania a kisfiút
- Christian Slater az Indexnek: „Tinilányt nehezebb nevelni, mint sorozatgyilkost”
- Mintha egy másik bolygóra került volna ennek a sorozatnak a főszereplője, pedig csak hazatért
Komoly vitát váltott ki a mesterséges intelligencia használata az egyik legjobb filmnek jelölt A brutalista esetében a legnagyobb filmes elismerés jelöléseit követően, azonban korántsem ez az egyetlen Oscar-esélyes alkotás, amely az új technológiát alkalmazta. Olyan, nagy költségvetésű filmek, mint a Sehol se otthon, a Dűne: Második rész és az Emilia Pérez, szintén használták az MI-t. Pontosan a technológia növekvő térhódítása miatt az Amerikai Filmakadémia aktívan vizsgálja, hogy megváltoztassa az Oscar-jelölés szabályait, és kötelezővé tegye az AI-használat bejelentését – tudta meg a Variety.
Jelenleg az akadémia opcionális bejelentési űrlapot biztosít az MI használatára, de a tanács és a szekcióvezetői bizottságok már vizsgálják, hogyan alkalmazzák az MI-t az egyes filmes szakágakban.
A cél, hogy a 2026-os Oscar-szabályzatban, amely várhatóan áprilisban jelenik meg, kötelezővé tegyék a bejelentést.
Az Amerikai Filmakadémia Tudományos és Technikai Tanácsa már dolgozik a pontos megfogalmazáson.
Amikor kiderült, hogy A brutalista készítésekor az utómunkák során MI-t használtak, a rendező, Brady Corbet nyilatkozatot adott ki:
Az AI-alapú Respeecher-technológiát kizárólag a magyar nyelvű párbeszédek szerkesztése során használták, kifejezetten a magánhangzók és betűk pontosabb kiejtésének javítására. Az angol nyelvű dialógusokat nem módosították. Adrien Brody és Felicity Jones alakításai teljes mértékben a sajátjaik
– magyarázta.
Az említett technológiáját egyébként az Emilia Pérez készítésekor szintén alkalmazták, ám annak stáblistájában fel is tüntették a módszert.
A szakemberek szerint „fontos szem előtt tartani, hogy minden a történetmesélést kell szolgálja. Egy nagyszerű digitális alakítás sosem létezhet emberi munka nélkül. Az Oscar-szezon arról szól, hogy tiszteletben tartjuk az összes filmes szakma közös munkáját”.
Egyre nagyobb teret nyer a technológia
A vizuális effektek fejlesztése során az MI és annak egy részterülete, a gépi tanulás (ML) már régóta használatban van. Idén azonban a Visual Effects Society (VES) díjára jelölt technológiák között különösen nagy számban szerepelnek MI-alapú megoldások. Az egyik ilyen a Rising Sun Pictures ausztrál cég Revize nevű gépi tanulási eszközkészlete, amelyet saját weboldaluk szerint „különféle digitális ML-alapú kiegészítésekhez” használnak, például
arcok cseréjére, mimikai módosításokra, fiatalításra, testcserékre és más hasonló feladatokra.
A VES pályázati beadványa szerint ezt az eszközt alkalmazták a Furiosa: Történet a Mad Maxből című filmben, valamint a Sehol se otthon, a Deadpool és a Rozsomák, illetve a Sonic, a sündisznó 3. című alkotások esetében is. Jennie Zeiher, a Rising Sun elnöke megerősítette, hogy a Sehol se otthon – a legjobb film díjára jelölt Bob Dylan-életrajzi film –, a Deadpool és Rozsomák is használta a Revize-rendszert, de további részleteket nem kívánt közölni.
A Searchlight Pictures szóvivője, amely a Sehol se otthont forgalmazza, így nyilatkozott:
A technológiát mindössze három széles látószögű motoros jelenetben alkalmazták, nem érintve a színészi játékot vagy kreatív elemeket. Ez a technológia bevett módszer a kaszkadőrök és a színészek külsejének összehangolására. A VFX-csapat ezt az eljárást kizárólag erre a három jelenetre használta – az ilyen kaszkadőrarccsere-technikák évtizedek óta léteznek
– mondta.
A Revize-technológiát először Baz Luhrmann Elvis című filmjében alkalmazták, hogy Austin Butlert eredeti Elvis-felvételekre illesszék rá. A vállalat szerint az eszközök célja az, hogy „hatékonyabbá tegyék a vizuális effektek csapatának munkáját, mindezt költséghatékonyan”.
(Borítókép: Adrien Brody, A brutalista főszereplője. Fotó: Carlos Alvarez / Getty Images Hungary)