A TV2 programigazgatói posztján György Bencét váltotta Shadia Nugud, aki négy nyelven, angolul, lengyelül, franciául és arabul beszél. Több mint tíz évet töltött el a tévéiparban, ahol on-air promógyártóként kezdte, és kreatív igazgatóságig vitte a Viacomnál. Imádja a tévét, és rengeteg ötlete van a TV2 megújítására, aminek első lépése, hogy belátja: a második számú kereskedelmi tévé már nem jelent konkurenciát az RTL Klubnak, és ez nem is bántja. A TV2-csoport őszi műsorstruktúráját bejelentő sajtótájékoztató előtt adott interjút az Indexnek.
Februárban váltotta György Bencét a TV2-nél. Hogyan került kapcsolatba a csatornával?
Építész végzettségem van, sokáig a szakmámban is dolgoztam, több mint tíz éve azonban úgy döntöttem, hogy váltok, és belevágtam a tévézésbe. On-air promók gyártásával kezdtem a Viacomnál, ahol a cégcsoport legtöbb csatornájánál dolgoztam az MTV-től a VH1-on át a Viváig, a Comedy Centralnál és a Nickelodeonnál. Először a lengyel, majd az úgy nevezett Emerging Markets – a közép- és kelet-európai, valamit többek között afrikai, közel-keleti és indiai piacok – tartoztak hozzám, később pedig a londoni Viacom irodában dolgozva a közép- és kelet európai, az ukrán, az orosz és az izraeli régió.
Kezdetben leginkább grafikai munkákkal akartam foglalkozni, animációval és promókkal, de aztán a tévézés szinte minden szegletébe belekóstoltam. Az, hogy promóciós területen kezdtem a pályafutásomat, nagyban segíti a mostani munkámat, mert ott is csak egy dolog a fontos: a tartalom. Meg kell ismerni az adott csatorna kínálatát, meg kell szeretni és meg kell tanulni eladni. Akik ezt a munkát végzik, a szó jó értelmében vett megszállott tévések.
Mi az a TV2-s produkció, amit a legjobban szeret?
A Rising Starba azonnal beleszerettem, ahogy megláttam. Egészen más élmény egy műsort úgy nézni, hogy nem az anyanyelvén szól, ilyenkor teljesen más aspektusát látom, a dinamikájára tudok koncentrálni. Imádom a Sztárban sztárt is, nagyon szeretem az ilyen event jellegű show-műsorokat, nagy díszlet, nagy produkció, sok fény, kiváló előadások és így tovább. A Rising Starban azt tartom a legfontosabbnak, hogy a nézőnek hatalmában áll egy átlagemberből pár hét alatt sztárt csinálni.
Úgy véli, hogy a tévézés jövője a nézői interakcióban rejlik?
Mindenképpen. Az ilyen műsorok esetében minél interaktívabb a tartalom, minél jobban bevonjuk a nézőt a történet alakításába, minél nagyobb az érzelmi kapocs a szereplőkhöz, annál szívesebben tér vissza a műsorhoz. Ha úgy érzik, hogy valóban beleszólhatnak a tartalomba, akkor egy hét múlva is odakapcsolnak, mert látni akarják, mit értek el.
Ilyen tartalmakat keres ezentúl a TV2 is?
Én mindenképpen, ez az egyik legfontosabb irány, amire nagyon odafigyelek. Olyan műsorokat, formátumokat keresek, amik a TV2-nek lehetőséget nyújtanak más digitális platformok használatára is.
Azok a formátumok izgatnak, amelyekben a nézői interakció a lehető legmagasabb.
De konkrét formátumot nem mondhatok, ne is kérdezze.
A Rising Star folytatását tervezik?
Nézze, én nagyon szeretem a műsort, de azt tudnia kell, hogy ez egy piszok drága formátum. Rajta van a személyes listámon, amin az „ezeket a műsorokat akarom látni a TV2-n a jövőben” produkciók szerepelnek. Úgy 15 nagyon erős formátum szerepel rajta.
Abból, amit most látunk a TV2-n, mennyi az ön munkájának eredménye?
Ami most látható, az legnagyobb részben olyan döntések eredménye, amiket még azelőtt hoztak meg, hogy én idekerültem volna. A programstruktúra, maga a szerkezet már rég készen volt, amikor én lettem a tartalom- és kreatív igazgató. A 2015-ös őszi programoknál a kreatív koncepció, a casting, a marketing és promómegoldások, valamint a programstratégia finomhangolása már az én vezetésemmel valósult meg. Reményeim szerint leghamarabb 2016-ban mutathatom meg teljes mértékben azt, hogy szerintem milyennek kellene lennie a TV2 műsorának.
2016-ot emlegeti, de a sajtó tele van olyan értesülésekkel, melyek alapján lehetséges, hogy akkorra már nem is lesz TV2, vagy nem ilyen formában.
Ilyenkor rém kényelmes az a helyzet, hogy nem beszélem a nyelvet, mert nem kell ezekkel a pletykákkal, híresztelésekkel, találgatásokkal foglalkoznom. Soha nem érdekeltek a pletykák, és ez most így van. Ezeknek az információknak semmi közük sincs a napi munkámhoz. Én a tartalommal, a programminggal, a promócióval, a tévézés kreatív oldalával foglalkozom.
Semmi közöm ahhoz, mi történik a céggel, hogy eladják-e, hogy kinek adják el, és így tovább. Nem folyok bele ezekbe a találgatásokba, végzem a munkám, és kész.
Mivel a nyelvet nem értem, az ilyen írások nem is tudnak befolyásolni semmilyen irányba, és ez nagyszerű érzés.
Az ilyen események, a nagy bejelentések egyik rákfenéje, ha a főnök akar beszélni, vagy a programigazgató, vagy akárki, aki a) nem színpadra termett, és b) nem tud közönség előtt beszélni feszengés nélkül, viszont az önfényező számokat és semmitmondó grafikonokat meg előszeretettel mutogatja. Na, erre most nem került sor, az újságírókkal és fotósokkal teli terem színpadán a fekete-fehérbe öltöztetett Liptai Claudia és a fehér-feketében parádézó Ördög Nóra zavarta le a sajtótájékoztatót, ami nagyjából annyiból állt, hogy a TV2-re ősszel érkező műsorok szereplőit felcitálták a színpadra, amiből volt, mutattak egy rövid részletet, a kábelportfólió csatornáit meg csak érintőlegesen emlegették (felsoroltak pár dolgot, amit ott mutatnak be, oszt kalap). Ennek mindenki örült, mert hamar vége volt a bejelentésnek, amin igazán új dolgot csak kettőt tudtunk meg.
Az ősz húzóműsora minden bizonnyal a Sztárban sztár lesz, ami az eddigi nyolchetes formátum helyett tíz alkalommal jelentkezik majd, és kap egy kísérőműsort a Super TV2-n, de hogy azt ki fogja vezetni, az egyelőre rejtély. Az idei énekesek kiléte eddig sem volt titok, a promókból simán ki lehetett sakkozni Baby Gabi, Csobot Adél, Janza Kata, Nyári Alíz és Edit (egy versenyzőként indulnak), Tóth Gabi, Wolf Kati, Bebe, Csonka András, Gáspár Laci, Peter Sramek, Rácz Gergő és Varga Győző (Irigy Hónaljmirigy) nevét. A színpadon a faszik kicsit feszengtek, a csajok meg pózoltak, volt miniszoknya, kínvigyor, tetovált comb és kidüllesztett mell bőven. Tovább erre>>>
Jó, akkor beszéljünk a TV2 őszéről. Mire számíthatunk?
Jön a Sztárban sztár harmadik évada, új énekesekkel és egy átalakított zsűrivel. Lassan már be is fejeztük az Ezek megőrültek! forgatását, ami szintén az egyik kedvenc műsorom, mert vicces, és az idei versenyzők között is akad pár elképesztő figura. Szerintem ez egy nagyon szerethető műsor, ami szórakoztató erejét tekintve egy nagy klasszikussal, a japán Takeshi’s Castle-lel is felveszi a versenyt. Arra rendesen rákaptam, remélem az Ezek megőrültek! is olyan függőséget fog majd okozni a nézőknek, mint az a műsor nekem. Van egy hasonló formátum, amit már kinéztem, de a címét nem mondom meg…
Wipeout? I Survived a Japanese Game Show?
Nem árulom el. Legyen elég annyi, hogy inkább a versengés a fontos benne, és nem a hülyéskedés. A japán formátumok egyébként rendkívül innovatívak, az ottani vetélkedőkben maximalizálva van a mindenkori fődíj mértéke. Az ottani Legyen Ön is milliomos!-ban, ami az egyik legnézettebb műsoruk, ha jól emlékszem 17 000 dollárt lehet nyerni, és ez a legmagasabb, amit bármelyik vetélkedő kioszthat. A japán műsorok nem a pénzről szólnak, hanem valóban a részvételről.
Térjünk vissza a Sztárban sztárra. Hajós András kikerült a műsorból, mert felmondott, vagy önök rúgták ki, ez nem világos. Ki lesz a helyettese?
Akkor tegyünk pontot ennek a végére: közös megegyezéssel távozott. Hajós egy rendkívül intelligens ember, ritka jó humorérzékkel megáldva. Természetesnek tartom, hogy ha valaki sokáig csinál valamit, akkor egy időre kiszállna a mókuskerékből. Ez nemcsak neki, hanem nekünk is jó. Úgy gondolom, hogy a jövőben fogunk mi még együtt dolgozni, mert ennek minden szempontból lenne értelme. Értékes ember, egy olyan sztár, ha hívhatom annak, akivel érdemes együtt dolgozni. Hajós távozása után Havas Henriket kértük fel zsűritagnak. Havast nem kell senkinek sem bemutatnunk, igazi nagyágyú, aki nem fél őszintén véleményt mondani a sztárok teljesítményéről.
Milyen egyéb műsorra számíthatunk még?
Jön az 50 milliós játszma, amiben két változást is eszközöltünk: a fődíjat felemeltük 40 millióról 50-re, és Liptai Claudia érkezett a műsorvezetői posztra. Claudiának nagyon erőteljes a jelenléte a képernyőn, olyan a kisugárzása, amivel a nézőket és a versenyzőket egyaránt a hatása alá vonja. Gyönyörű, dögös nő, aki kézben tudja tartani a műsort, és mivel nagyszerű színésznő, az adott versenyzőkre mindig megfelelően tud reagálni. Szerintem ettől jó műsorvezető. A másik vetélkedőnk A Kocka, amit a TV2 másik női sztárja, Ördög Nóra vezet majd. Ez a futurisztikus, a digitális elemeket tartalmazó díszlet miatt meglehetősen drága produkció lesz. A padlója nagyon érdekes, de egyben nagyon sok pénzbe kerülő digitális mező, majd meglátják, nagyon jól néz ki.
Nekem első látásra olyan, mintha az Egy perc és nyersz című vetélkedőt egy átlátszó kockában játszanák.
Az alapelvet sok más műsorban alkalmazták már, adott időre kell végrehajtani egy feladatot, extrém körülmények között, de A Kockában sokkal több az érzelem, mint a hasonló produkciókban. A feladatokat, a játékokat erre a futurisztikus környezetre szabták, a tévés megvalósítása sem hagyományos, a kameraállások mások, mint amiket megszokott a néző, 180 fokban körbeforduló kamera is van, szuperközeli képeket is láthatunk a versenyzőről és a kezéről, ahogy a feladatokkal bajlódik. Nagyon feszült műsor, amiben a néző tényleg úgy érzi, mintha ott lenne bent a kockában a versenyzővel. Vizuálisan is újszerű, friss műsor. Lesz majd egy olyan szakasza is, amiben nem átlagemberek, hanem celebek játszanak jótékony célért. Egyébként A Kocka jóval több, mint egy sima tévéműsor, van hozzá társasjáték, online játék, egy egész franchise-t építettek köré. A kérdés csak az, hogy ezek közül a mi nézőinknek mi lesz érdekes, mi az, amivel esetleg mi is próbálkozhatunk.
Lesz még a Milliomos szakács, ami egy másfajta főzős műsor, mint amit eddig megszokhattak a magyar nézők. Érdekes, hogy Magyarországon ezek a gasztroformátumok máshogy teljesítenek, mint külföldön. Ott van a Masterchef, ami mindenütt nagy siker, a hazai, RTL-es változata, a Konyhafőnök viszont nem teljesített jól. Pedig eleinte tartottam tőle, de a számokat látva nem volt miért. Mi éppen ezért nagyon körültekintően alakítottuk ki a mi formátumunkat.
Visszatér az Összezárva Friderikusszal is, amivel elégedett voltam, mert nagyon ízléses volt a megvalósítása. A második évadra már keressük a vendégeket, de nincs könnyű dolgunk. Bátorság kell ahhoz, hogy a szereplők ennyire lecsupaszítsák magukat egy ország előtt, és egész napot összezárva töltsenek valakivel, de éppen ez a műsorban a kihívás. Az biztos, hogy ezzel a műsorral olyan nézőket értünk el, akik direkt erre a műsorra kapcsoltak oda a TV2-re, és ez jó.
A Super TV2-re milyen műsorokat terveznek?
Visszatér az Édes Élet című konstruált reality, amit a csatorna húzóműsorának szánunk. A szereplőgárda szinte teljesen kicserélődött, de azért lesz kapcsolódási pont az előző évadhoz is. A szereplőkről egyelőre nem akarok nyilatkozni. Az biztos, hogy mivel a Super TV2 inkább a fiataloknak szóló csatorna, olyan karakterek keresünk, akik jobban érdeklik őket, megosztóbbak, menőbbek, akikről többet beszélnek a fiatalok.
A felsorolt műsorok közül a Sztárban sztáron kívül melyikről gondolja, hogy megverheti az RTL-en vele párhuzamosan sugárzott műsorokat?
Nem szorgalmazom különösebben, hogy a TV2-t az RTL-lel mérjük össze. A TV2 a második legnagyobb brand a magyar piacon.
Az egyik általános negatív vélemény rólunk az, hogy a TV2 mindig az RTL után megy, azt másolja, amit ők csinálnak, miközben ez egyrészt nincs így, másrészt pedig volt olyan szakasza a magyar kereskedelmi televíziózásnak, amikor éppen az RTL másolta a TV2-t. De ez már nem lényeges. A lényeg az, hogy ez a két tévé már nem csatorna, hanem portfóliószinten áll versenyben egymással. Amikor azt mérlegelem, mi kerüljön képernyőre, az adott csatorna célközönségét tartom szem előtt, elvégzem a kutatást, megtudom, mi az, amit szeretnek, és mi az, amit nem, és az ehhez, valamint a lehetőségeinkhez mérten legjobbnak ítélt programstruktúrát igyekszem összeállítani. Én a saját nézőinkkel foglalkozom, és nem az RTL-t követem.
Ez az ön álláspontja, de van egy olyan sejtésem, hogy a tulajdonosok és a marketinges osztály másképp gondolja.
Ez a teljes cégre jellemző, nem csak rám. A TV2-t nem egy csatornaként kell kezelni, hanem csatornacsoportként. A csoport a piacon természetesen konkurense az RTL-csoportnak, hiszen ugyanazokra a reklámozókra hajtunk, mint ők. De ha csak a TV2-t mint csatornát és az RTL Klubot nézzük, már jóval nehezebb az összehasonlítás. Anélkül hogy belemennék a részletekbe, hogy melyik tévének mennyi pénze van a műsorgyártásra, csak azt vegye figyelembe, hogy az RTL egy multinacionális céghez tartozik, Európa egyik legnagyobb médiacégének része, ehhez mérhető büdzsével. A TV2 egy magyar tulajdonú cég, már nincs mögötte a Pro7Sat1. Sokkal kevesebből gazdálkodunk mint ők, így értelmetlen az összehasonlítás.
Ez úgy hangzik, mintha beismerné a vereséget.
Szerintem nem. Az kétségtelen, hogy ha az Országgyűlés megszavazza a terjesztési díjat, nagyobb büdzséből gazdálkodhatnánk. Mivel ez nem jött össze (a TV2 és az RTL Klub a Médiatanáccsal korábban kötött szerződés értelmében a terjesztőktől január 1-jétől kezdve jogosult lett volna ún. terjesztési díjat kérni a programjaikért, pont úgy, mint a többi televízió. Mivel ezt a kormány mégsem engedélyezte nekik, meglehetősen nagy bevételtől estek el, Simon Zsolt, a TV2 társtulajdonosa, egyben ügyvezető igazgatója egy korábbi nyilatkozatában 6-8 milliárd forintra becsülte az összeget – sixx) át kellett gondolnunk, mi fér bele így az éves büdzsébe. A reklámozók felé vállalt kötelezettségeinket azonban így is sikeresen teljesítettük, és jól működik az a programstratégia, hogy választási lehetőséget biztosítunk a nézőknek. Ha az RTL A-t mond, mi B-t.
Abba a B-be egy újabb Éden Hotel is beleférhet?
Szerintem amit el lehetett és el kellett mondani az Éden Hotellel kapcsolatban, az elhangzott. Túl van tárgyalva. Nincs már miről beszélni. Ez a műsor nem fog a TV2-csoport csatornáin futni jó ideig, az biztos.
Ez a bizonyos műsor vagy ez a műsortípus? Nem mindegy.
A botránynak egy pozitívuma azért volt: sokat tanultunk belőle. Ha most döntenénk úgy, hogy belevágunk egy hasonló realityformátumba, már tudjuk, hogyan lehet jobban csinálni. Ha visszamegyünk a tévétörténelembe, nem találunk olyan realityt, amivel kapcsolatban ne lett volna valamilyen botrány, szóval maga ez a tény annyira nem nagy nóvum. Nekem azonban az a dolgom, hogy a közönségünket is figyelembe vegyem, és ha az ő szemükkel nézem a műsort, akkor azt mondom, hogy ilyen jellegű tartalom nem való a TV2-re. A Super TV2-re viszont igen, és éppen ezért keresek mostanában olyan realityket, amiket ott lehetne sikerre vinni. Ez a beszélgetés azonban inkább az év végén lenne időszerű, és akkor is csak 2016 őszére gondolva, vagy inkább 2017-re. Idén és jövő tavasszal biztos nem lesz ilyen műsor a TV2-csoport csatornáin.