„Jó napot kívánok! Tudok itt telefonálni?” – ezzel a kérdéssel pattant ki szétlőtt szélvédőjű autójából a Balaton-felvidéki ÁFOR üzemanyagtöltő állomáson a divatos piros baseballsapkát viselő, szakállas hústorony, Ötvös Csöpi rendőrhadnagy az 1981-ben forgatott Csak semmi pánik című filmben.
„Ha van magánál telefon. Mert itt ugyan nincs” – hangzott az akkori távközlési viszonyok ismeretében tréfás válasz a benzinkutastól, majd a hétköznapi párbeszéd így folytatódott:
– Tele lesz, uram?
– Tele. Nézze meg az olajszintet is!
– Igenis.
Az overallos alkalmazott percek alatt feltöltötte az IS 55-10 rendszámú Mercedest jófajta 92-es oktánszámú „szuper” ólmozott benzinnel, a sztárnyomozót alakító Bujtor István pedig 500 forintot, és ezzel 20 forintos jattot nyomott a kutas markába a 480 forint értékű teletankolásért.
A négy évtizedes filmkockák valósághűen pergetik a korabeli magyarországi benzinkutas időket, amikor a hazai fő forgalmazó a piros-fehér színvilágú ÁFOR, vagyis az Ásványolajforgalmi Részvénytársaság volt, a benzinkínálat pedig ólmozott 86-os oktánszánú normálból, 92-es szuperből és 98-as extrából állt.
De régen is volt! – sóhajthatunk fel nosztalgiázva, csakhogy a réginél is akadnak régebbi idők.
Az automobilok hőskorában ugyanis a belső égésű motorok hajtóanyagaként eleinte világítógázt, illetve tetvesedés elleni petróleumszármazékot használtak, és az autózás történetéből híressé vált hölgy, Bertha Benz, Karl Benz üzlettársa és felesége például 1888-as túráján gyógyszertárból szerezte be az üzemanyagot, amelyet Németországban és Magyarországon benzinnek, Nagy-Britanniában petrolnak, Észak-Amerikában gasoline-nak, rövidebben gasnak neveztek.
A korabeli első autótulajdonosok üzemanyagigényét a vegyesboltok igyekeztek kielégíteni hordókban árult benzinnel, ami annyit jelentett, hogy a tankolás meglehetősen körülményes procedúrának bizonyult. Egészen addig, amíg egy amerikai feltaláló, bizonyos Sylvanus Bowser1885-ben el nem készítette mechanikus pumpáját, amelyet eredetileg a lámpaolaj adagolásának könnyítésére tervezett, majd 1905-ben megalkotta az első, benzinnel használható változatot is. Bowser készüléke egy tartályra szerelt mechanikus szivattyúból, valamint a szivattyú nyomócsövére szerelt hosszú, rugalmas csőből állt, amellyel a benzint közvetlenül az autó üzemanyagtartályába lehetett juttatni.
A fejlődés pedig folytatódott. Ugyancsak az évszázad elején, 1901-ben John J. Tokheim szabadalmaztatta saját szivattyúját, amely a benzint először egy üveggömbbe pumpálta, ahonnan egy szelep megnyitásával egy csőbe, onnan pedig a járműbe lehetett továbbítani azt. Ezzel a megoldással a sofőr láthatta, mekkora mennyiséget tankol, és ellenőrizhette az üzemanyag minőségét. Ugyancsak Tokheim készítette el az első villanymotorral működtetett benzintöltő készüléket, amelyhez már mérőműszer is tartozott. A róla elnevezett Tokheim cég máig létezik, egyik részlege napjainkban is üzemanyagtöltő berendezések gyártásával foglalkozik.
Az első mai fogalmak szerinti benzinkút nem sokkal ezután, 1907-ben Amerikában, a Standard olajtársaság bábáskodásával nyílt, majd kisvártatva Európában is elterjedtek az autósokat kiszolgáló állomások, amelyek mellett az 1920-as évektől gyakran nyíltak éttermek, boltok és gyorsszervizek.
És a robbanásszerű evolúció ezután sem torpant meg. Így történhetett, hogy Ötvös Csöpi hadnagy Magyarországon, a szocializmus idején 500 forintért percek alatt teletankolhatta Mercedesét, negyven évvel később pedig az országszerte kiterjedt kúthálózat már kétezer töltőállomást számolt.
Siófok, 1958. szeptember 1.
Üzemanyaggal tölti fel gépkocsiját a benzinkútnál a Magyar Népköztársaság Automobil Klub második balatoni autós rejtvénytúraversenyének egyik résztvevője (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Járai Rudolf)
1959. július 23.
Fiatal nő átadja a kifizetett üzemanyagról a pénztárblokkot a benzinkutasnak egy balatoni ÁFOR- (Ásványolajforgalmi Vállalat) benzinkútnál. Jobbra, egy Warszawa M201-es típusú gépkocsi várakozik a tankolásra. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. 1957-ben jelent meg az ÁFOR embléma a kutakon és egészen a hatvanas évek közepéig kellett várni a multinacionális vállalatok (Shell, BP, Agip) újbóli megjelenésére a hazai utak mellett. (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Járai Rudolf)
Siófok, 1960. június 18.
Tankolásra váró autósok állnak járműveikkel a siófoki benzinkútnál (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Bojár Sándor)
Budapest, 1960. december 28.
Benzinkút a Marx térnél, a Nyugati pályaudvar épülete mellett (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Fényes Tamás)
Eger, 1961. október 13.
Férfi üzemanyagot tölt egy nő motorkerékpárjába Észak-Magyarország legkorszerűbb benzinkútjának töltőállomásán. A benzinkúton az autósok és motorosok öt kútoszlopból tankolhatnak, a tartályok 125 000 liter benzin állandó tárolására alkalmasak (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Fehérváry Ferenc)
Budapest, 1963. január 7.
Férfi üzemanyagot tankol az autójába, közben az üzenetközvetítő táblát nézi a Liszt Ferenc téri ÁFOR-benzinkútnál. A próbaképpen létesített üzenetközvetítő táblákon üzenhetnek a rendszám alapján a gépkocsivezetőknek (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Bojár Sándor)
Budapest, 1963. március 4.
Az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) üzemanyagtöltő állomásának dolgozója benzint tölt egy GAZ Pobeda típusú autóba a Gellért téri benzinkútnál, a háttérben a Szabadság híd (Fotó: Sziklai Dezső/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Sziklai Dezsõ)
Dunaújváros, 1965. június 9.
Ács Béláné, az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) üzemanyag kútkezelője az új négy töltőkutas benzinkút első vásárlójának, Hajdú Ferencnek szovjet gyártmányú Volga személygépkocsijába tölt szuperbenzint. Ezentúl sima benzint, keveréket, gázolajat és szuperbenzint is árusítanak a dunaújvárosi benzinkútnál (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Szilágyi Pál)
Magyarország, 1966. január 14.
Lovas kocsi várakozik az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) egyik Somogy megyei üzemanyagtöltő állomásán. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Bajkor József)
Lepsény, 1969. május 2.
Egy Moszkvics típusú autó áll az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) mozgó benzinkútjánál Lepsény határában az országúton (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Bajkor József)
Dunabogdány, 1977. január 14.
Egy Trabant személygépkocsi vezetője kifizeti a tankolást a kút kezelőjének. Az utak mentén a 70-es években még kisebb benzinkutak biztosították az autósok számára a tankolást. Az ÁFOR volt a nagy hazai forgalmazó. Kínálatába tartozott a 86 oktános benzin is. A Trabantba a benzinhez olajat adalékoltak (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Fehérváry Ferenc)
Budapest, 1983. április 22.
Elektronikus vezérléssel működő, digitális kijelzésű kútfej mutatja a tankolt üzemanyagot és a fizetendő összeget, mely alapján a benzinkutas átveszi a pénzt az autóstól az Interag Rt. Alkotás utcai Shell töltőállomásánál. A magyarországi Shell államosítására 1949-ben került sor. A cég eltűnt a magyar piacról, s csak 1958-ban lépett újra színre, elsősorban, mint mosószerek, ipari vegyszerek és műanyagok eladója. 1966-ban aztán - egy franchise szerződés keretében - felavatták az első, háború utáni Shell-benzinkutat is (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: E. Várkonyi Péter)
Budapest, 1990. január 6.
Három férfi tol egy Polski Fiatot, ameből kifogyott az üzemanyag, a közeli benzinkúthoz. Az a hír terjedt el, hogy január 8-ától a benzin árát is emelni fogják és emiatt szombaton már óriás sorban állás volt tapasztalható a benzinkutaknál (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Krista Gábor)
Budapest, 1990. október 26.
Taxis demonstráció október 26-án a Szabadság hídon. A taxisok és magánfuvarozók a benzin drasztikus áremelése elleni tiltakozásul október 25-én este eltorlaszolták a budapesti hidak forgalmát (/MTI Nemzeti Fotótár)
(Fotó: Honéczy Barnabás)
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!