Index Vakbarát Hírportál

Egy könyvelőnek köszönhetjük a legendás hangszert, amit hólapátnak gúnyoltak

2024.06.11. 16:34

Noha a Fender Telecaster gitárt illeti az elsőség, öccséről, a Stratocasterről már írtam, a legendás hangszer idén a hetvenedik születésnapját ünnepelheti. Ám elődje, a „Tele”, hasonló legenda, így következzék a története.

A Telecaster nem az első elektromos gitár, de az első sorozatban gyártott tömör testű, azaz lapgitár. Többen küzdöttek a villanygitár szabadalmi jogáért, ezt végül a Rickenbacker cég nyerte el 1937-ben. A cég társalapítója és fejlesztője már a húszas években megalkotta a Fraying Pan, azaz kopott serpenyő becenévre hallgató alumínium hangszert.

Fémhangszert Leo Fender is épített Clayton Orr „Doc” Kaufmann társaságában, K&F márkanév alatt. Doc Kaufmann annak előtte a Rickenbacker vezető tervezőjeként megalkotta és szabadalmaztatta a világ első mechanikus vibrátóját. (Ezzel lehet mélyíteni vagy emelni a húrok hangját, függetlenül attól, mit játszik a fogó kéz a nyakon.) A Doki '46-ban kiszállt a bizniszből, a részét eladta társának Leónak, akivel halálukig a legjobb barátságot ápolták.

A fenti fémgitárok egy évtizeddel az elektromos hangszedő feltalálása előtt hódítottak. (A elkövetkezőkben Mark Farner, a Grand Funk Railroad gitáros-énekese használt alumínium nyakú hangszert, illetve John Velano alumínium gitárokat, együtt olyan sztárokkal, mint Marc Bolan, Eric Clapton, Gregg Allman, Lou Reed, Johnny Winter, Ace Frehley, Todd Rundgren, Dolly Parton, Jeff Lynne, Robby Krieger, John Lennon.)

A villanygitárgyártásból természetesen nem maradt ki a Gibson sem, amikor kijöttek az F-5 mandolinnal. Ezt a nagy fejlesztési hullámot az igény szülte: a dzsesszkombókban, főleg a big bandekben a gitárosok, ha könyékig koptatták is pengető kezüket, mindössze látványelemként szolgáltak a réz- és fémfúvósok hangözönében. A National, a Dobro konstruktőrei fémborítást helyeztek a fémtölcsérekkel szerelt akusztikus gitárokra (rezonátor gitár). A Gibson a Gretsch hangszedőkkel kísérletezett (elektorakusztikus gitár), amelyek eleinte mind a stúdióban, mind a színpadon úgy gerjedtek, hogy lepipálták a fúvós brasst.

Deszkából gitár

Leo Fender – nem lévén muzsikus – teljesen más szempontok alapján közelített a hangerősítés problematikájához. Ugyan nem volt gitáros, ellenben rádiószerelőként javítgatott erősítőket meg gitárokat az angyalok városa közelében. Nem mintha elektromérnök lett volna... Á, dehogy! Könyvelőnek tanult. Így már érthetők ama más szempontjai, nevezetesen az üzletiek. Mert, lássuk be, egyszerűbb deszkából gitárokat gyártani, mint kétmilliméteres mahagóni vagy paliszander lapokat gőz fölött formálni, majd ragasztani. Miként Leo bácsi fogalmazott: „Amit könnyű javítani, azt gyártani is könnyű.”

Nélkülözhetetlen alkotótársa, George Fullerton, bár erősítők javítására szerződött, tudott zenélni, s már '48-ban bekapcsolódott Leo 'bá lapgitárprojektjébe. Számos muzsikust kifaggattak, milyen szolgáltatásokat nyújtson az új hangszer, mit változtassanak a prototípusokon. Végül 1950-ben megszületett az Esquire.

Esquire-ből Broadcaster

Az Esquire-t egyetlen, a Fender fémgitárokon használt, hídoldali, másként hátsó hangszedővel szerelték, amelyet eltakart egy acéltok.

A siker küszöbén még hólapátnak gúnyolták a hangszert, amely hamarost második (nyaki) pick upot kapott, s a Broadcaster nevet.

Mivel a Gretsch készített Broadcastert – üreges testű, két F-lyukas dzsesszgitárt –, a már legyártott modellek fejéről letörölték a logókat, eme hangszereket ma Noscaster néven emlegetik. Végül a Telecaster elnevezés mellett döntöttek, s dobták a western swing gitárosok piacára.

Kisvártatva megszületett az elektromos blues, azután a rock and roll, majd a beat, s a Tele hangzása meghatározta az új műfajokat. Mit meghatározta! Meghatározza a rockot mind a mai napig.

Legendás Telecaster gitárosok

Az elektromos blues olyan legendáinak vált védjegyévé, mint Muddy Waters, Albert Collins, Roy Buchanan. Majd az ő nyomdokaikon indult Rolling Stones alapító Keith Richards. Az előbbiek tiszta, illetve erősítővel túlvezérelt (crunch) hangzását hozta Rick Parfitt és Francis Rossi a Staus Quóban, Andy Summers a Police-ban, Hugh Cornwell a Stranglersben, Joe Strummer a Clashben, Graham Cox a Blure-ben, Johhny Buckland a Coldplayben. De Telecasteren, méghozzá Jeff Beckén szólaltatta meg Jimmy Page a Led Zeppelin legendás, Whole Lotte Love-riffjét, vagy a Stairway To Heaven gitárszólóját.

Magyarország legismertebb Telecaster játékosai Nagy Ádám (Roy és Ádám), Pulius Tibor (Supernem). Ők úgy tartják: „Az egyik legkorábbi, legletisztultabb hangú és formájú hangszer a Tele. Történelme van.”



Rovatok