Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMGyöngyhajú lány írta a Gyöngyhajú lányt
További Popkulturális cikkek
Adamis Anna a felvidéki Gútán látta meg a napvilágot, ám már a szomszédos Keszegfalván éltek, amikor 1946-ban kitelepítették családjával Csehszlovákiából. A Benes-dekrétumot, képmutató módon, lakosságcsereként határozták meg a hatóságok, ami nem változtat a tényen, hogy a hároméves kislány és három testvére, sorstársaihoz hasonlóan, marhavagonban élt.
"Tízezer titkos, néma vád,
Tízezer év nincs, hogy tisztázd,
Tízezer szavad közénk áll,
Tízezer vad országhatár."
(10000 lépés – Omega)
A trianoni békediktátum utódállamaira jellemzően hiába született Adamis Anna édesanyja Morvaországban, hiába járt édesapja Prágában egyetemre, mivel magyarnak vallották magukat, nem lehetett maradásuk a Felvidéken.
Színpadi színésznő
Joghallgatóként az Universitas Együttest erősítette 1964-től. A Ruszt József alapította Egyetemi Színpad olyan színészeket indított el a pályán, mint Sólyom Katalin, Jordán Tamás, Fodor Tamás, Kristóf Tibor, Kovács P. József, Halász Péter, Hetényi Pál, Szilágyi Maya, Andai Györgyi. Adamis Anna pedig olyan emlékezetes Ruszt-rendezésekben szerepelt, mint Shakespeare: Szeget szeggel, Aiszkhülosz: Oreszteia, Csokonai: Az özvegy Karnyóné, Genet: Cselédek, Erdélyi Sándor: Imádság Zsuzsáért, vagy a Dobai Vilmos által színre állított: Egy szerelem három éjszakája. Adamis 1967-ben végzett az egyetemen, abban az évben, amikor Ruszt Józsefet a kultúrpolitika eltávolította az Universitas éléről. Ekkor ért véget Adamis Anna színészi pályája.
„Igen, él egy gyöngyhajú lány
Álmodtam, vagy igaz talán"
(Gyöngyhajú lány – Omega)
A ragyogó szépség fellépett Mezei Éva És mit fizetnek? című Universitas-kabaréjában.
A produkció zenéjéről az Omega gondoskodott. A zenekar vezetője és dobosa, Laux József a színházban szeretett bele, miként mondani szokás, első látásra a gyönyörű joghallgatóba.
Az 1967-es esztendő nem csupán kettejük életében bizonyult sorsdöntőnek – összeismerkedésük után hat évvel összeházasodtak, gyermekük született –, hanem az Omegáéban is. Ekkor lépett be a zenekarba az első képzett muzsikus, Mihály Tamás basszusgitáros személyében, aki zeneszerzőnek ajánlotta konzis osztálytársát, Presser Gábort, ő pedig megírta a csapat első saját számait. Méghozzá magyar szövegekkel, mert Laux ösztönzésére az Illés útjára léptek, letérve a másolós bandákéról, amelyek a Szabad Európa és a Luxemburgi Rádió friss számait tanulták meg, beépítve hétvégi repertoárjukba.
Az Azt mondta az anyukámhoz, a Rózsafák című dalhoz még S. Nagy István írt szöveget, azonban a Megbántottál / Nem vagy szép és az Ismertem egy lányt / Szeretnék visszamenni hozzád 1967-es és ’68-as kislemezek három számát már Adamis Anna jegyzi.
"Belvárosban jár
Kirakatban áll
Megtekinthető
Mint egy drágakő"
(Ismertem egy lányt – Omega)
Magyarul is, angolul is
Maradva 1967-nél, ekkor jöhettek be először nyugati rockzenekarok a Magyar Népköztársaság területére. Májusban a Nashville Teens nyolc koncert erejéig. A Spencer Davis Group (SDG) júliusi négy Kisstadion-buliján színpadra lépett még Millie Small (My Boy Lollipop) és a V. I. P. (itt zenélt Keith Emerson és a későbbi Spooky Tooth tagjai).
Az első koncert után a rendőrség elkardlapozta a hazafelé tartó közönséget.
A SDG menedzsere meghívta az Omegát egy kéthetes angliai turnéra. Azt hitte a jóember, a szocializmusban is úgy mennek a dolgok, mint a vasfüggöny túlfelén.
A következő esztendő nyarán a Nashville Teens kilenc bulit adott. Vendégként Wittek Mária állhatott a színpadukra, aki akkor még az Omega énekesnője volt.
Noha a zenekart a hatóságok kiengedték a szigetországba, Witteket nem. Miként Kóbor János sem utazott júliusban a huszonnégy állomásos angliai turnéra.
Ez azért érzékeny ügy, mivel három szabadnapján stúdióidőt kapott a banda, hogy fölvehesse első lemezét. A legelsőt, tudniillik önálló nagylemezük Magyarországon akkor még nem jelent meg. Az Omega Red Star from Hungary korongon Mihály Tamás a vezető énekes.
A lemez négy dalszövegét Adamis Anna írta. Nem fordította, új szövegeket alkotott az eredetiek hangulatának megfelelőket. A Vigyázz, vigyázz rám Wake Up címmel került a lemezre.
"Építettem magamnak
elefántcsonttornyokat
És egyedül laktam ott
míg nem szóltál: itt vagyok."
(Vigyázz, vigyázz rám – Omega)
A dal azért kevéssé ismert, mivel egy 1969-re tervezett dupla kislemezen szerepelt volna, ami sosem látott napvilágot. Megjelent 1970-ben egy EP, A oldalán a Ballada a fegyverkovács fiáról, a B-n a Snuki, ami fenti szám instrumentális változata.
Az Ismertem egy lányt Once I Knew, a Volt egy bohóc Clown címmel kapott helyet az albumon. Ez utóbbi, kislemezen 1968-ban, a Nem tilthatom meggel párban került a boltokba.
A Dead Are the Flowers magyarul a Halott virágok, szintén ’68-as kislemez, másik oldalán Harangozó Teri énekli Lovas Róbert – S. Nagy István Zárt ajtók mögött című számát, kísér az Omega.
"Azóta csendes a világ
Meghalt minden kis virág."
(Halott virágok – Omega)
A Ha én szél lehetnéket John Martin fordította angolra.
Szocialista kultúrpolitika
A Red Star jelző bejött, az angolok akarták az Omegát, ám
hiába kaptak őszre újabb meghívást, helyettük az Illést küldte az Interkoncert. Illéséket aztán egy BBC-interjú miatt letiltották itthon, az Omegának legközelebb 1973-ban jelent meg angol nyelvű lemeze, ám már az új felállással, Presser és Laux nélkül. Ők ketten pedig 1972-ben léphettek fel Angliában, de már a Locomotiv GT-vel.
Ez a lincolni Great Western Express fesztivál ihlette a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról dalait, dalszövegeit. No, de ne siessünk előre. A Red Star-album miatt a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat kényszerült hazai nagylemezhez juttatni az Omegát, mielőtt még megjelenne az imperialista Nyugaton az angol nyelvű. Így – ismét rohamtempóban – elkészült a Trombitás Frédi és a rettenetes emberek.
Pillantsunk egy gyors felsorolás elejéig az 1968-ban megjelent nyugati LP-kre, hol tartott a rockzene a világban: Beatles: fehér album, Rolling Stones: Beggars Banquet, Jimi Hendrix: Elecric Ladyland, Cream: Wheels of Fire, Doors: Waiting For The Sun, Pink Floyd: A Saucerful of Secrets, Jethro Tull: This Was, Iron Butterfly: In-A-Gadda-Da-Vida, Frank Zappa: Lumpy Gravy. Ezekhez képest, bizony a Trombitás Frédi nagyrészt a beatkorszakban ragadt munka.
"Hétalvók, hej keljetek most fel
Frédi jött hozzánk el."
(Trombitás Frédi – Omega)
Felzárkózás a nemzetközi szinthez
Mivel kintről érkeztek, az omegások pontosan tudták, merre halad a rothadó kapitalizmusban a rock and roll. Ezt szem előtt tartva készítették a második lemezük dalait. Hatot angol és magyar nyelven egyaránt megírtak, amikor keresztbe tett a hatalom, s az Illést küldték Nagy-Britanniába. A magyar album azonban megjelent. Címe 10000 lépés, s mind a mai napig az egyik legjobb rocklemez, olyan örökzöldekkel, mint a Petróleumlámpa, a Tízezer lépés, az 1958-as boogie-woogie klubban. És a Gyöngyhajú lány, amivel elhozták a tokiói Yamaha Fesztivál különdíját.
1970-ben következett a Palma de Mallorca-i Barbarella Fesztivál. Három számmal kellett nevezni. Az egyiket a fesztiválra írták, az Oh, Barbarellát. Barbarella Roger Vadim azonos című ’68-as filmjének főhőse, Jane Fonda megformálásában. Aki nem látta, ne búsuljon, készül már a remake, Sydney Sweeney-vel. A könnyűvérű, 41. századi, szexis szuperhősnő folytatásos képregényben debütált a V-Magazine-ben, 1962-ben.
"Aki volt, de elhagyom,
Oh, Barbarella, Oh, Barbarella."
(Oh, Barbarella – Omega)
Vitték még az Oh, jöjj! és az Olyan szépen mosolygott című dalukat. Ezt jelölték első helyen. Jó érzékkel, mert harmadik díjat nyertek.
A dalok az Éjszakai Országútonban jelentek meg, ami a magyar rocktörténet valaha készült egyik legjobb albuma. Ez már dögös rockzene, ezt a stílust vitte tovább az új felállás az Élő Omegán. De már Adamis nélkül.