Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Popkulturális
- makám
- makám quartet
- krulik zoltán
- okos viola
- bognár szilvia
- szalóki ági
- palya bea
- tóth krisztina
- lackfi jános
A költő, aki más költők verseit zenésítette meg
Megjelent a Makám Borostyánének című lemeze, ami egy új formáció, a Makám Quartet bemutatkozó anyaga. A korongon kortárs költők versmegzenésítései szerepelnek.
Ha Makám, akkor Kolinda. Ez talányosnak tűnhet, mindjárt kifejtem, ám előbb felsorolok néhány muzsikust, akik a Kolindában játszottak. Dabasi Péter, aki Mikó Istvánt váltotta a Kalákában, Kiss Ferenc a Vízöntő zenésze, az Etnofon Kiadó alapítója, Szőke Szabolcs a Makám és a Stúdió K. Színház alapítótagja, Porteleki László a Muzsikás prímása, Jorgosz Tzortzoglu a Gépfolklór, a Barbaro, a Balkán Fanatik énekese, Szabó András a Gépfolklór alapítója, hegedűse, Trunkos András a Rolls Frakció basszusgitárosa, az Omega menedzsere, Román Péter, Deseő Csaba, Berki Tamás basszusgitárosa, bőgőse, Kamondy Ágnes az Európa Kiadó billentyűse, az Orkesztra Luna vezetője. Szóval nem akárkik játszottak a Kolindában.
Abban a bandában, amely iránt a hetvenes évek közepén nem mutatott érdeklődést a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat. Miként a teljes népzenei színtér iránt közömbös volt.
1975-ben kiadtak egy Sebő Együttes lemezt, majd több évnyi csendet követően táncház korongokat, s csak a hetvenes évek legvégén, a nyolcvanas elején-közepén jelentek meg a legendás Muzsikás, Vízöntő, Kormorán, Vujicsics albumok.
Ezzel szemben Franciaországban komolyan rákattantak a Kolindára. A kinti folk szcéna sztárjai lettek. Mígnem hazatérve csatlakozott hozzájuk Krulik Zoltán, hogy új együttest hozzanak létre. Ez lett volna a Makám, ám mert a Kolinda név nemzetközi brand-nek számított, Makám és Kolindaként debütáltak. Egészen Dabasi Péter 1984-es kiválásáig, amikor maradtak „csak” Makám.
A Makám Krulik Zoltán zenei és költői zsenije mellett ragyogó muzsikusaival és pompás énekesnőivel dicsekedhet, mint Lovász Irén, Bognár Szilvia, Szalóki Ági, Palya Bea, Herczku Ágnes, Korzenszky Klára, Hornai Zóra, Lázár Erika, Magyar Bori, Bede Sári. E névsor most Okos Violával bővült, aki a kvartett énekese, hegedűse, aki az Ethnofilllel, későbbi nevén az Odd ID-vel futott be, ami Weil András billentyűs, producer projektje.
A költő, dalköltő Krulik Zoltán ezúttal kortársaihoz fordult versekért. Falcsik Marihoz, Lackfi Jánoshoz, László Noémihez, Láng Eszterhez, Tóth Krisztinához, Szabó T. Annához, Jónás Tamáshoz, Jász Attilához. Meg Federico Garcia Lorca-hoz. Ő ugyan nem kortárs, de a mostanság előkerült kéziratos versét a közelmúltban fordította magyarra Szilágyi Mihály. Szerepel Szabó Lőrinc dal is a lemezen. Szabó Lőrinc szintúgy nem kortárs, ellenben Nyár című 1954-es költeménye eleddig érthetetlenül nem került megzenésítésre.
„Nyár. Kert. Csönd. Dél. / Ég. Föld. Fák. Szél. / Méh döng. Gyík vár. / Pók ring. Légy száll. / Jó itt. Nincs más / csak a kis ház. / Kint csönd és fény. / Bent te meg én.”
És van Müller Péter Sziámi dalszöveg a korongon. Az Isten látja című munkáját a koronavírusjárvány alatt ajánlotta fel megzenésítésre Youtube csatornáján a szerző.
Nos, a járvány, a karantén segítette hozzá Krulik Zoltánt a költemények felleléséhez. A zenész kiírt magából mindent Anyakönyv kötetében, ezért fordult mások munkái felé, amelyekre a Covid alatt bukkant.
A kényszerű bezártság hónapjaiban megszülettek a dalok. Majd meghallotta Okos Violát, s nyomban tudta: azokat neki kell előadnia. Az új énekesnőhöz új zenekart verbuvált. Az Ady projektet megvalósító Krubavi (KRUlik-BAta-VIncze) trióból hívta a Specialprovidance basszusgitárosát, Bata Istvánt. A ritmusszekció másik lábának a dobos-ütős, Restás Gergőt.