Az egy szál gitáros dal is lehet olyan tökéletes, mint egy klasszikus zenei darab
További Popkulturális cikkek
Közeleg az új könnyűzenei egyetemre, a Póka Egon Művészeti Akadémiára (PEMA) való jelentkezés határideje. A Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Kar égisze alatt működő képzésekre február 15-ig várják a középszintű képesítéssel, tudással bíró muzsikusokat. A képzésről két oktatóval, a PEMA kórusvezetőjével, az Erkel Ferenc-díjas hegedűművésszel és zeneszerzővel, Szirtes Edina Mókussal és az Artisjus- és Fonogram-díjas gitárossal, Lukács Petával beszélgettünk.
Minek diploma a rockzenésznek?
Lukács Peta – mondhatni – körbeért, tudniillik a Póka Egon alapította Kőbányai Zenei Stúdió első évfolyamába járt, később ugyanott tanítani kezdett, most pedig egyetemi szinten oktatja a gitározást a Póka Egon Művészeti Akadémián. Nem hagy nyugodni a kérdés: mi szüksége egy pop-rockzenésznek egyetemi diplomára? Jimi Hendrixnek anélkül is pompásan ment a muzsikálás…
Peta elismerte: állandó viták tárgya az örök kérdés, miszerint tanítható-e a művészet? Az azonban tény, hogy több évszázados múltra tekint vissza a zeneoktatás. És bár a zenei tehetség velünk született adottság, erre alapozva rengeteg mindent érdemes megtanulni.
Ha a komolyzenét, a dzsesszt, a népzenét oktatják egyetemi szinten, akkor a pop-, rockzenét, mondjuk úgy: a modern mai zenét miért ne lehetne?
Ráadásul a mostani műfajok sokkal gyorsabban változnak, mint a klasszikus muzsika esetében, ami ugyancsak bizonyítja a legfelsőbb szintű képzés létjogosultságát” – vélekedett a Bikini gitárosa.
Az oktatás sajátos jellegéről kínált ízelítőt Szirtes Edina Mókus, a PEMA kórusvezetője, amikor elmagyarázta: szó szerint vezeti a kórust, mert nem az az órák lényege, hogy az emberek fejébe verjen valamit.
„Én csupán vezetem a társaságot, amelynek tagjai kiváló muzsikus palánták. Ők nem a hangszerükkel jönnek a kórusra, hanem a szívükkel és a hangszálaikkal” – fejtette ki a muzsikus-tanár.
Az ének olyan jellegű kommunikáció, mint a beszéd, a kézfogás vagy az álmodozás. Azért éneklünk együtt, hogy megtanuljunk figyelni egymásra. Mindenkinek különböző a hangja, de mindenkié egyaránt értékes. Fontos, hogy egymás leuralása nélkül énekelve egységet, és olyan – az egységből fakadó – új, mindannyiunkat magába foglaló hangzást alkossunk, amiben mindenkinek a lelke és hangja egyformán és elengedhetetlenül fontos.
Egyedül nem megélhető ez az élmény, közösségben azonban abszolút, hiszen egyénekből egységgé válva hatalmassá nő a belőlünk áradó erő.”
Elengedhetetlen a zenei tudás
Alapvető zenei ismeretek szükségesek a jelentkezéshez, mint hangszerismeret, szolfézs, kottaolvasás.
„Mivel a PEMA felsőfokú intézmény, elengedhetetlenek az alapvető zenei ismeretek. Olyan muzsikusokat várunk, akik középszintű végzettséggel, tudással rendelkeznek” – mondta Lukács Peta, aki a Kőbányai Zenei Stúdiós végzettséggel kapcsolatban úgy fogalmazott: az jó alap, s növelik a sikeres felvételi esélyét az ott megszerzett ismeretek, ugyanakkor ugyanolyan elbírálás alá esnek az ott végzettek, akár a többi felvételiző.
Szirtes Edina megjegyezte: mivel a PEMA frissen alapított intézmény, így a tanulók megtapasztalhatják, milyen élmény az akadémia kialakulásának részesévé válni.
„Ők az elsők, az úttörők, minden tanár csak rájuk figyel, és ők is figyelnek egymásra, nagy szeretet tud így kialakulni” – fűzte hozzá.
A hegedűművész, komolyzenész kifejtette: sokan úgy gondolnak a könnyűzenére, hogy az szó szerint könnyű, ami valójában nem az.
Egyetlen hang tökéletes, azonnal világot teremtő, vagy egy másik világba betekintést engedő megfogalmazása a legprofesszionálisabb, legkidolgozottabb metodikát követeli a művésztől, legyen szó akár énekesről, hegedűsről vagy zongoristáról.
„Egyetlen hang tökéletes megszólaltatásához tökéletes tudás kell, amit nagyon nehéz megszerezni. A legtöbb, amit a zenéért tehetünk, az, hogy az ilyen megszólaltatás létrejöttét segítjük. Egy egy szál gitáros dal lehet olyan gyönyörű és szakmai értelemben – intonációt, muzikalitást, pontosságot és előadásmódot véve – tökéletes, mint egy klasszikuszenei darab. Minden zenei produktum lehet fényes és felemelő, ha szívből jövő és igaz” – vélekedett Szirtes Edina Mókus.
Felvételi saját zenekarral
„Zeneelmélet és szolfézs írásbelivel kezdődik a felvételi. Gitártanárként a fő hangszeres szóbeli érint, ahol kérünk kötelezőket, mint kottából való játékot, a magukkal hozott dalok előadását. Ezek mellett a tanári zenekar játszotta blues alapra kell improvizálni. De jöhetnek saját zenésztársaikkal, zenekarukkal, s velük mutathatják meg tudásukat” – árulta el a gitáros, majd szólt az oktatás jellegéről.
A Kőbányai Zenei Stúdióval kapcsolatban elmondta: a középfokú képzés célja, hogy a különféle műfajokból érkezett muzsikusok minden műfajjal megismerkedjenek. Például egy rockgitáros, aki világ életében torzítót használt, ne essen kétségbe, ha elébe rakják egy dzsessz-sztenderd kottáját vagy egy popdalt.
Az egyetemen minden ember erősségét igyekszünk minél jobban kidomborítani.
Fogalmazhatok úgy is, hogy személyre szabottabb az oktatás. Én a Kőbányai Zenei Stúdióban alapvetően az improvizációval foglalkozom, a különféle zenei műfajokban gyakoroljuk a rögtönzést. A PEMA-n mélyrehatóbban, komplexebb módon közelítjük meg a muzsikát” – avatott be Lukács Peta.
„Úgy érzem, intézménytől függetlenül elsősorban emberként kell úgy helytállnunk, hogy példák lehessünk” – jelentette ki Szirtes Edina Mókus, akit tanárként is az a hozzáállás vezérel, ami a színpadon előadóként.
„A koncerten is úgy kell helytállnom, hogy teremtsek legalább egyetlen olyan igaz hangot, amelynek a befogadása által többé válhat a hallgató. Ez a hang egy többletből fakad – nem az én személyes többletemből, hanem abból a fényes, isteni többletből, amiben hiszek. Hálát adok, amikor sikerélményből, azaz szépen csengő hang megszólaltatásából fakadó örömöt látok a tanítványaim arcán, mert szerintem az a legfontosabb cél, hogy igaz hangok felcsendülésében működjek közre” – vallotta be a hegedűművész.
Az intézmény és a zene segít ennek az igaz hangnak a felcsendülésében, de nem az intézmény és a zene a lényege – hanem az emberi, igaz kapcsolat.
Ez a szellemiség és attitűd jellemzi a PEMA tanári karát: örömmel kapcsolódunk mindenkivel, aki zenélésre, ezáltal pedig igaz hangok megszólaltatására adja a fejét.”