Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBeigazolódott a gyanú, Spanyolország azonnali exporttilalmat rendelt el
További Senki többet, harmadszor cikkek
Ez a történet három évvel ezelőtt kezdődött egy madridi aukciósházban, amikor egy Jézus Krisztust ábrázoló festményt egy XVII. századi spanyol művész, José de Ribera műveként bocsátottak árverésre. Az alkotás kikiáltási ára 1500 euró volt, de mielőtt kalapács döntött volna a sorsáról, a szakértők számára gyanússá vált, hogy azt talán mégsem Ribera festette, hanem a festő mestere, az olasz barokk legendás alakja, Caravaggio.
A The Art News azt írja, hogy miközben a műgyűjtők világszerte tudomást szereztek a lehetséges alkotóról, addig a Prado szakértői felvették a kapcsolatot a spanyol kulturális minisztériummal, amely azonnali exporttilalmat rendelt el; a madridi regionális kormányzat pedig
örökségvédelmi státuszba helyezte az alkotást,
hogy biztosan az országban maradjon. A gyanú aztán beigazolódott.
Nem hitt a szemének
Három évvel ezelőtt Massimo Pulini művészettörténész, a Bolognai Képzőművészeti Akadémia professzora a The Guardiannek beszélt arról, hogy egy régiségkereskedő barátja e-mailben küldött neki egy képet az aukciós katalógusról, amelyben volt egy fotó a megkorbácsolt Krisztust ábrázoló olajfestményről.
Amikor megláttam a festményt, nem hittem a szememnek. Azonnal tudtam, hogy ez egy Caravaggio. Olyan volt, mint amikor találkozol valakivel, akit már rég nem láttál
– mondta Pulini.
A Prado igazgatója, Miguel Falomir a The Guardiannek elmondta, hogy a festményt a napóleoni invázió idején vitték el a királyi gyűjteményből, majd a XIX. század óta egy madridi család tulajdonában volt, akik tavaly úgy döntöttek, hogy eladják a képet. Miután bebizonyosodott, hogy ki a festő, az ár igencsak meglódult, és bár a pontos összeget nem tudni, valószínűsíthető, hogy
30 millió euróért (11 milliárd forint) kelt el.
Az új angol tulajdonos felajánlotta, hogy a művet először a Pradóban állítsák ki, ezt követően pedig további négy hónapig a múzeum állandó gyűjteményébe kerül majd.
Az olasz kép a spanyol kultúra részévé válik
Falomir megfogalmazása szerint ez egy óriási lehetőség és nagyon örülnek.
Azt is ünnepeljük, hogy ez a nagyszerű műalkotás Spanyolországban marad, és a spanyol kultúra részévé válik.
David García Cueto, a Prado 1800 előtti olasz és francia festészetért felelős vezetője elmondta, nagyon boldogok, hogy egy második Caravaggióval is bővült a gyűjteményük – igaz, ideiglenesen. A múzeum eddig csupán Caravaggio: Dávid a Góliát fejével című festményét birtokolta, amelyet a művész Rómában festett 1600 körül.
„Caravaggio stílusfejlődése élete utolsó tíz esztendejében meglehetősen innovatív, expresszionista, szabad és feltűnő volt. Az 1607-1610 körül festett Ecce Homo illeszkedik Caravaggio kései munkáiba, és a mester utolsó éveinek stílusának legjavát sűríti” – összegezte a kurátor.
A madridi Prado Múzeumban 2024. május 28-tól októberig lesz látható Caravaggio: Ecce Homo című festménye.